تاریخ : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 17 May , 2024
6

بورس تا کجا رشد می‌کند؟/ایستگاه احتمالی بعدی

  • کد خبر : 184826
  • 29 فروردین 1402 - 11:13
بورس تا کجا رشد می‌کند؟/ایستگاه احتمالی بعدی
با شروع سال جدید بورس بازدهی مناسبی را ثبت کرده، با این حال این رشد قابل برخی را از تکرار تجربه سال ۱۳۰۰ نگران کرده است.

جمهوریت – روند معاملات بورس نشان می‌دهد، باز هم نوسان‌گیران مشغول به کار شده و در ابتدای معاملات بازار با افت ۱۰ هزار واحدی روبه‌رو شد. جاماندگی بازار سرمایه از سایر بازارها و افزایش قدرت خریداران سبب شد تا روند نزولی بورس نه تنها متوقف شود، بلکه شاخص‌های بورس در نیمه دوم ساعت معاملات روند صعودی به خود بگیرند.

در این میان، برخی از تحلیلگران بنیادی اعلام امکان ازسرگیری عرضه خودرو در بورس کالا توسط وزیر اقتصاد را سیگنال مثبتی برای بازار می‌دانند. از سوی دیگر، تحلیلگران تکنیکی از هدف‌گذاری بعدی شاخص در محدوده ۲ میلیون و ۳۲۰ هزار واحد صحبت می‌کنند.

مسیر نمادها از هم جدا می‌شود

نکته قابل توجه این است که بورس تهران طی دو روز گذشته به خوبی نشان داد که ممکن است از این پس شاهد حرکت یکدست نمادها با یکدیگر نباشیم. به بیان دیگر هر سهم با توجه به شرایط مختص به خود با قدرت خریداران یا فروشندگان مواجه خواهد شد.

هر چند نگرانی‌هایی از بابت تکرار تجربه سال ۹۹ در سهامداران وجود دارد اما بسیاری از تحلیلگران معتقدند نگرانی خاصی بابت احتمال کاهش قیمت‌های شدید وجود ندارد. اما باید این نکته را مدنظر قرار داد که خرید سهام درست و در قیمت مناسب می‌تواند به بازدهی نهایی سبد سهام کمک کند.

ایستگاه احتمالی بعدی شاخص کل بورس کجاست؟

تحلیل‌های تکنیکال همچنان از رشد آرام شاخص حکایت دارد. کارشناسان تکنیکال می‌گویند: شاخص کل بورس تهران آرام در مسیر صعودی گام برمی‌دارد. شاخص کل با عبور از مقاومت هارمونیک ۱۱۳ درصدی فیبوناچی خود (محدوده ۲ میلیون و ۲۳۰ هزار واحدی) به سمت مقاومت بعدی احتمالی یعنی حوالی ۱۲۷ درصد فیبوناچی (محدوده ۲ میلیون و ۳۸۰ هزار واحدی) در حرکت است.

شاخص هم‌وزن نیز همچنان پیش می‌تازد و خود را در هدف بعدی مقاومت فیبوناچی ۲۰۰ درصدی دیده است. شاخص هم‌وزن با عبور از مقاومت ۵۵۰ هزار واحدی تاریخی خود بهتر از شاخص کل عمل کرد و مدتی در مسیر صعودی قرار داشت. شاخص هم وزن خود را به اولین مقاومت- محدوده ۶۶۵ هزار واحدی- رساند. پس از آن نیز شاخص هم‌وزن دست از صعود برنداشت و در حال حاضر در محدوده ۷۴۰ هزار واحدی قرار دارد.

در صورتی که شاخص بورس تهران بخواهد مسیر عبوری شاخص هم‌وزن را طی کند باید این انتظار را داشت که شاخص کل برای رسیدن به اهداف بالاتر همچنان فرصت دارد.

بازار سهام مقصد پول‌های سرگردان

طی روزهای گذشته، هرگونه عرضه در بازار سهام با واکنش سریع خریداران مواجه می‌شود. تقاضا بخش عمده‌ای از کاهش قیمت‌ها را جبران می‌کند و نمادها را به محدوده مثبت می‌رساند. در این شرایط به صورت متوالی شاهد افزایش نماگرهای تالار شیشه‌ای باشیم.

این موضوع که دلایل متعددی را پشت خود دارد، به خوبی نشان می‌دهد در روزهای کم‌رمق بازارهای موازی، بورس به مقصد اصلی نقدینگی‌های سرمایه‌گذاری تبدیل شده است. در حقیقت افراد ترجیح می‌دهند پول‌های خود را در بازار سهام سرمایه‌گذاری کنند که ورود پول‌های روزانه نیز مهر تاییدی بر این ماجراست.

ارزندگی بورس تا کجاست؟

نوید رجایی کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: شاخص بورس رشد خوبی را پشت سر گذاشت. بعد از مدت‌ها روند نزولی بازار امیدوارکننده بود. اما سوالی که امروزه مطرح است اینکه آیا بازار سهام ارزنده است یا خیر؟

وی افزود: واقعیت این است که ما نمی‌توانیم برای کلیت بازار نسخه یکسانی بپیچیم و برای این منظور باید متغیرهای فراوانی را مد نظر داشت.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: براساس بسیاری از متغیرهای فاندامنتال و نگاه به آینده می‌توان بیان کرد بسیاری از سهم‌ها که در حدود ۶۰ درصد بازار را تشکیل می‌دهند دارای ارزندگی قابل‌توجهی هستند. در نتیجه می‌توان به آنها با دید مثبت نگاه کرد.

رجایی با بیان اینکه تجربه سال ۹۹ بعید است برای بازار رخ دهد، اظهار کرد: در هر صورت برای خرید سهم باید به نکاتی توجه داشت تا سهامداران متضرر نشوند. یکی از مواردی که سهامداران باید رعایت کنند تحلیل دقیق و پیش‌بینی منطقی نسبت به سهم است. باید توجه داشت که هر سهم با هر قیمتی خریدنی نیست.

کارشناس بازار سرمایه همچنین روند شاخص را پیش‌بینی کرده و می‌گوید: از دید تکنیکال شاخص تا محدوده ۲ میلیون و ۳۷۰ هزار واحد جای رشد دارد. همچنین روند بلندمدت شاخص کل قطعا صعودی است و برای امسال عددهای بالای ۲میلیون و ۵۰۰ هزار واحد را متصورم.

وی تاکید می‌کند: گروه بانکی و خودرویی همچنان جزو ارزنده‌ترین‌ها هستند و سهم‌ها همیشه بعد از شدیدترین سرکوب‌ها هم به آنچه که باید خواهند رسید.

در پایان رجایی یادآور شد: تنها عاملی که ممکن است بازار را دچار سکته و وقفه کند ریسک‌های سیاسی است که فعلا نشانه‌ای از آن دیده نمی‌شود.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=184826

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰