تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
15
شعار حوزه صنایع دستی؛

صنایع‌دستی، پیشران پیشرفت هویت‌بنیان

  • کد خبر : 176422
  • 01 بهمن 1401 - 20:23
صنایع‌دستی، پیشران پیشرفت هویت‌بنیان
"صنایع‌دستی، پیشران پیشرفت هویت‌بنیان" شعاری است که برای حوزه صنایع‌دستی انتخاب شده است و باید سرلوحه اقدامات توسعه گرایانه قرار بگیرد.

جمهوریت – معاون صنایع‌دستی کشور در نشست با معاونان صنایع‌دستی ۳۱ استان کشور که در حاشیه برگزاری ششمین نشست افق تحول وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، اظهار کرد: صنایع‌دستی احتیاج به توجه دارد، فراموشی بر این هنر صنعت نشسته است و ما وظیفه داریم تا این گرد فراموشی را از این حوزه پاک کنیم و زمینه رشد و توسعه و رونق صنایع‌دستی را فراهم کنیم.

جلالی ادامه داد: یکی از مهمترین نیازهای حوزه صنایع‌دستی هم جوشی است. این حوزه به شدت نیازمند هم‌جوشی است تا بتواند رونق و توسعه خود را پیش ببرد. ما در سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هیچ‌گونه جدایی و گسست نداریم این سه حوزه باهم همپیوستگی و هم‌جوشی دارد.

او افزود: صنایع‌دستی پیشران پیشرفت هویت بنیان است. باید این شعار به صورت جدی دنبال شود. این شعار باید سرلوحه همه ما باشد. ما دو بال به نام نوآوری و بازار داریم که این دوبال به اوج گرفتن حوزه صنایع‌دستی کمک خواهد کرد.

او افزود: تجربه جهانی نشان می‌دهد که صنایع‌دستی اگر به دو مقوله یعنی تزئینات و خانه و آشپزخانه متصل نشود نمی‌تواند خود را نجات دهد از این رو اتصال صنایع‌دستی به این دو حوزه امنیت بسیار بالایی دارد.

جلالی در ادامه به نوآوری اشاره کرد و ادامه داد: نوآوری ریشه‌اش در اصالت است. اعتقاد من بر این است که میوه اصالت، نوآوری است. نوآوری در استراتژی است و در حوزه‌هایی است که بتوانیم به فناوری متصل شویم.

معاون صنایع‌دستی کشور گفت: تحقیقاتی که انجام شده برای توسعه و رشد صنایع‌دستی بسیار نتایج جالب توجهی دارد یکی از این نتایج توجه به خرده‌فروشی و توجه به توسعه آن‌ها است.

جلالی افزود: برای سال ۱۴۰۲ یک مدل مشخص در حوزه صنایع‌دستی طراحی خواهیم کرد تا در حوزه‌های مختلف بتوانیم نقش خود را به خوبی ایفا کنیم. ما نیازمند تشکیل و ایجاد یک شبکه قوی اطلاعاتی هستیم تا بتوانیم با استفاده از این بانک اطلاعاتی برنامه‌های حوزه صنایع‌دستی را تدوین کنیم.

معاون صنایع‌دستی کشور در پایان صحبت‌های خود با اشاره به حضور فعال بانوان در حوزه صنایع‌دستی خاطرنشان کرد: همان‌گونه که قبلا نیز گفته‌ایم زنان پیشران پیشرفت ایران اسلامی هستند. در حوزه زنان برنامه‌های ویژه‌ای با موضوع صنایع‌دستی داریم و برنامه‌های بسیار خوبی تدوین شده تا آن‌ها را به زودی با محوریت زنان و صنایع‌دستی اجرایی کنیم.

تشکیل میزهای تخصصی 

محمد حسین عسکرپور سرپرست اداره‌کل حمایت از تولید صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی نیز در این نشست در سخنانی گفت: تشکیل میزهای تخصصی برای گروه‌های هجده‌گانه صنایع‌دستی یکی از مهمترین موضوعاتی که در این حوزه دنبال می‌کنیم. این در حالی است که تشکیل شورای فنی با هدف تجدیدنظر در رشته‌هت و زیررشته‌هت یکی دیگر از اقدامات این اداره‌کل است که در دستور کار دارد.

حضور ۱۲ کشور در هفتمین جشنواره فجر صنایع‌دستی 

ویدا توحدی مدیرکل دفتر آموزش و ترویج صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی نیز در این نشست گفت: رویداد مهم جشنواره فجر امسال به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود و حضور حداقل ۱۲ کشور تا کنون قطعی شده و در این دوره از جشنواره حضور خواهند یافت. برنامه‌های جانبی بسیار متنوعی در این دوره از جشنواره تدارک دیده شده است.

او افزود: حضور مدیران ارشد از  شورای جهانی صنایع‌دستی برای اولین بار در این دوره از جشنواره برنامه‌ریزی شده که این یک فرصت بسیار مهم برای صنایع‌دستی ایران است.

در این نشست همچنین تعدادی از معاونان صنایع‌دستی استانی به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=176422

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰