تاریخ : شنبه, ۲۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 11 May , 2024
11

غائله ارز دارو و موج نگرانی از کمبود و گرانی

  • کد خبر : 152019
  • 27 فروردین 1401 - 12:19
غائله ارز دارو و موج نگرانی از کمبود و گرانی
مسعود پزشکیان می گوید مصوبه تفویض اختیار به دولت برای حذف ارز دارو «تصمیمی اشتباه» و «پیشنهادی بی اساس» بود

جمهوریت – سیما پروانه گهر در روزنامه سازندگی نوشت : «قرار نبود این کار را بکنند، توافق کرده بودیم که امسال هم ارز دارو بر قرار باشد و اگر تصمیمی درباره حذف ارز ترجیحی اتخاذ می شود در حوزه دارو نباشد و یارانه ارز دولتی دارو تداوم یابد اما به یکباره در صحن مجلس چنین پیشنهادی طرح شد ،یک دفعه پیشنهاد بی اساسی طرح و بعد هم رای گیری شد و رای هم آورد». این ها گلایه های مسعود پزشکیان، وزیر بهداشت دولت اصلاحات و عضو کمیسیون بهداشت و درمان و آموزش پزشکی مجلس در گفت و گو با سازندگی است . وی می گوید که کمیسیون بهداشت و درمان مخالف حذف ارز ترجیحی دارو بود و در جریان بررسی بودجه سال ۱۴۰۱ هشدار داده بود که این تصمیم می تواند تبعات جدی برای سلامت جامعه داشته باشد چرا که هم دسترسی مردم به دارو به علت افزایش قیمت آن کم می شود و هم امکان تولید دارو برای بسیاری از تولیدکنندگان کم می شود و برای برخی داروها بازار سیاه راه می افتد.

وی در اینباره تاکید دارد :«با حذف ارز ترجیحی از دارو کمبود دارو در راه است چرا که بسیاری از شرکت ها دیگر نمی توانند دارو را تولید کنند و حتی اگر قشری از مردم توان خرید دارو با قیمت بالاتر را داشته باشند، از اساس دارو پیدا نمی شود گه گران تر بخرند».

پزشکیان در این گفت و گو یادآوری می کند که برای ۹۷ درصد داروهای تولید داخل مواد اولیه از خارج از کشور وارد می شود. اگر این ارز برای دارو حذف شود هم قیمت داروهای تولید داخل و هم داروهای وارداتی بالا می رود و قیمت ها غیر قابل کنترل خواهد بود.

علی رغم گفته های روز گذشته مدیر روابط عمومی بانک مرکزی مبنی بر  آزاد سازی یک میلیارد دلار منابع بلوکه شده ایران و تصمیم برای تداوم ارز دارو از این محل، گرانی دارو در روزهای ابتدایی سال جدید با موجی از نگرانی ها و واکنش ها همراه بوده است. گرانی که حالا معلوم شده نه از حذف ارز دارو که از خبر و احتمال حذف آن نشات گرفته است.

پزشکیان در گفت و گو با سازندگی می گوید درباره شکایت های رسیده به کمیسیون پیرامون افزایش قیمت دارو از ابتدای سال جدید پیگیری هایی صورت گرفته است و کماکان پیگیری در این زمینه برای ارزیابی از تصمیم دولت درباره ارز دارو طی ماه های آتی ادامه دارد.

مجلس یازدهم در جریان بررسی بودجه ۱۴۰۱ پس از اصرارهای فراوان دولت، این اختیار را برای حذف ارز ترجیحی در سال جاری با این شرط به دولت داد که قیمت ها رشد نداشته باشد . در بخش دارو مصوبه از این قرار بود که دولت می تواند ارز ترجیحی دارو را حذف کند به شرط ان که قیمت ها در سطح شهریور سال ۱۴۰۱ باقی بماند. موضوعی که از نگاه کارشناسان بعید و عجیب به نظر می رسید و حالا پزشکیان می گوید بر اساس یک تصمیم یکباره در صحن طرح و تصویب شده است.

وی در گفت و گو با سازندگی می گوید اصل وجود ارز ترجیحی هم رویکرد قابل دفاعی نیست و دبون شک باعث دلالی می شود اما این شیوه تصمیم به حذف تبعات سنگینی دارد . از نگاه وزیر بهداشت دولت اصلاحات ، « سیستم ارائه خدمت در حوزه دارو» باید اصلاح شود . وی پیش از این تاکید کرده بود که «باید سیستم ارجاع، نسخه الکترونیکی و پزشک خانواده اجرا شده و چارچوبی برای آنها تعیین شود و بعد دارو بر اساس نیاز و جمعیت تعریف شده تخصیص داده شود، در این شرایط دارو کم نخواهد شد و مردم برای تهیه دارو در بازار سرگردان نمی‌شوند و این دارو است که بیماران را پیدا می‌کند»

حالا اما علی رغم خبر تازه دولت درباره این که بخشی از منابع آزاد شده ایران به واردات دارو اختصاص می‌یابد و گمانه زنی درباره این که دولت هنوز تصمیمی برای استفاده از اختیار قانونی خود در بودجه سال ۱۴۰۱ برای حذف ارز دارو ندارد، قیمت داروها افزایش های عجیبی را به خود دیده است.

پزشکیان با انتقاد از شرایط پیش آمده در سه هفته اخیر در بازار دارو به سازندگی می گوید:«وقتی فاجعه پیش می آید آقایان بیدار می شوند، تازه می فهمند یک تصمیم چه تبعاتی دارد.دوزاری آدم ها حین اتخاذ یک تصمیم باید بیافتد، وقتی دوزاری نمی افتد، وضع همین می شود»

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=152019

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰