تاریخ : سه شنبه, ۱۲ تیر , ۱۴۰۳ Tuesday, 2 July , 2024
13
وزرا و مسئولان دولت روحانی در کلاب هاوس از سختی های گذشته گفتند و امیدهای آینده ؛

رازهای سر به مهر ظریف

  • کد خبر : 125529
  • 15 شهریور 1400 - 22:04
رازهای سر به مهر ظریف
بدرقه دولت دوازدهم سرد بود. بدرقه ای آمیخته با قضاوت که در آن مرز بین فشارهای اقتصادی و اجتماعی حوادث دی 96 و آبان 98 و دست بسته دولت در بسیاری از مسائل قابل تفکیک نبود و نیست.

جمهوریت : سیما پروانه گهر در روزنامه سازندگی نوشت : مردان دولت روحانی در نخستین روزهایی که ردای وزارت را از تن به در کردند، در کلاب هاوس گرد هم آمدند. فرصتی که به قول محمدجواد ظریف در اثر پاسداری است وزیر ارتباطات دولت دوازدهم از فضای مجازی کرد تا گرفتار «صیانت» برخی نشود.

ظریف در همین گفت و گو در فضای مجازی تاکید کرد که ‏پاسداری از فضای مجازی با ‎صیانت از فضای مجازی خیلی فرق دارد و اذری جهرمی برای این ‎پاسداری زحمت زیادی کشید تا نگذارد عده‌ای از فضای مجازی صیانت بکنند.اشاره ظریف به طرح مجلس یازدهم است که علی رغم بازتاب های مخالف بسیار از جانب جامعه و حساسیت های افکار عمومی کماکان در حال پیگیری است.
ظریف در این گفت و گو تاکید کرد که آنچه مهم است آینده کشور است نه افراد و باید از هرچه داریم آبرو و جان برای سربلندی کشور و معیشت مردم استفاده کنیم و جای دلخوری هم نیست. او همچنین روایت کرد که اتفاقاتی که می افتاده را برای مسئولین رده بالای کشور می نوشته و حتی گفت که یکبار نوشته است:« وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم که در طریقت ما کافریست رنجیدن. زیر آن هم نوشتم حال ما خیلی خوب است اما باور مکن.»
او از فشارهایی گفت که او را دل شکسته کرده است و ابراز ناراحتی کرد از این که این فشارها مسیر کشور را در مسیر نامناسب قرار میدهد و دستاوردها را از بین میبرد و وضعیت مردم را بهبود نمی دهد. با وجود این گلایه ها، اما تاکید کرد که همه باید به دولت سیزدهم و امیرعبداللهیان کمک کنند. از وزیر جدید امور خارجه به عنوان «همکارش» یاد کرد و ابراز امیدواری کرد که زنان نیز به مجموعه مدیریتی فعلی وزارت خارجه اضافه شوند. او تاکید کرد که تیم فعلی وزارت خارجه در دولت سیزدهم نماینده جمهوری اسلامی و ایران در جهان هستند و تاکید کرد که بین جمهوری اسلامی و ایران فاصله جدی نمی بیند.
حالا می گوید بخش هایی از این مشکلات و انچه خود او «رازها» خوانده در کتاب راز سر به مهر نوشته است و تاکید می کند که البته هنوز رازهای زیادی سر به مهر مانده اند و البته اشاره کرد که «پیش بینی هایی که در سال های هشتاد و هشتاد و یک صورت گرفت واقعیت پیوست و پیش بینی های مخالف آن به وقوع نپیوست. هر چندبار باید پیش بینی هایی انجام شود و به واقعیت تبدیل نشود و باز آن افراد پیش بینی هایی را مطرح کنند.»
از بازگشت خود با دانشگاه گفت و به ویدئویی اشاره کرد که در روزهای اخیراز محل کارش در فضای مجازی منتشر شده است. روایت کرد که این ویدئو را برای خانواده و دوستان قدیمی اش ارسال کرده بوده اما یک نفر از دوستان قدیمی آن را نشر داده. گلایه ای از این نشر نداشت و تاکید کرد که کار بدی نکرده است اما حرف گلیاه ها که شد ، فاصل مصاحبه با سعید لیلاز محور اصلی بود. ان زمان که گفت مصاحبه اش با لیلاز ۷ ساعت بود نصف آن منتشر شد و نصف دیگر آن را دوستان صلاح ندانستند منتشر کنند و تاکید کرد که «این هم قصه پر غصه‌ای است که بالاخره یک روز مشخص می‌شود. به هر حال این نیز بگذرد.»
از همراه و همکارش علی اکبر صالحی قدردانی کرد و گفت که حکم استادیاری اش را صالحی در سال ۷۵ امضا کرده است ، تاکید کرد که صالحی حق بزرگی به گردن مردم ایران دارد و زحمت زیادی کشیده و در این شش ماه ثابت شد که منافع کشور در مذاکرات خوب حفظ شده است.
ظریف در نهایت نیز پیغامی برای منتقدان و مخالفانش فرستاد:«چشم هایمان رابشوییم و بدانیم همه در یک کشتی نشسته ایم. اگر اندازه مولانا که دو مبین به آب بنگر. می توانیم آینده بهتری داشته باشیم.»
علی اکبر صالحی نیز در این گفت و گو به جایگاه ظریف اشاره کرد .به این که ظریف شخصیتی است که نیاز به تعریف و تمجید ندارد و نزدیک سه دهه همواره «دوستی گرانقدر و عزیز» بوده است.حتی تاکید کرد که نمیخواهد برداشت غلو از صحبت هایش بشود اما «ظریف یک برند بین المللی است». برندی که به گفته صالحی از همت عالی و ذات پرتحرک برخوردار است و مملو از علم و تجربه است. صالحی به حضور ظریف در مجامع بین المللی بعنوان یک نماینده توانا برای ملت بزرگ و حمایت مردم از وی اشاره و مجموعه این مسائل را عوامل تاثیرگذار در برند شدن ظریف خواند و روایت کرد که چگونه موافق و مخالف همه تمجید ظریف را می گفتند و به او افتخار می کردند . او حتی به بیان نکته ای پرداخت که نمایندگی ایران توسط ظریف باعث ناراحتی خیلی ها شده بود کما این که پمپئو گفته بود که به ظریف دسترسی به رسانه ها ندهید که بتواند از مواضع جمهوری اسلامی دفاع کند.

صالحی نیز در سخنان خود از کم لطفی ها به ظریف انتقاد کرد. آن زمان که گفت «ملت هایی عاقبت‌به‌خیر هستند و پیش میروند که بزرگان خودشان را قدردان باشند و این مملکت سه هزار سال تاریخ مدون دارد و بعنوان یک ملت همچنان پایدار مانده علی رغم این که فراز و نشیب هایی داشته اما همچنان بعنوان یک ملت میدرخشد.». او تاکید کرد که ملت ها سعی میکنند قهرمانی از خودشان در حوزه های مختلف پیدا کنند و کشور ما پر از قهرمان است اما گاهی احساس میشود توجه ویژه به قهرمانان کشور نمی شود.
صالحی طریف را در زمره قهرمانان و بزرگان خواند و گفت که ما انسان های آرمانی نیستیم که خطا نداشته باشیم و دکتر ظریف هم ایرادهایی داشته اما قدردان باشیم. در مقابل ده تا خوبی اگر دوتا هم نقص داشته باشیم می ارزد که جنبه های ایجابی را بپردازیم تا جنبه های سلبی.

محمدجواد آذری جهرمی نیز در این گعده مجازی شهادت داد که ظریف و همکارانش با تمام توان و انرژی و تعصب و حیثیت خودش را به میدان آورد تا بهترین ها را برای کشور رقم بزند.او همچنین گفت که «سیاست روزی با انسان است و روزی علیه انسان» و «مهم این است انسان اصول خودش را حفظ کند و بر آن استواری کند که دکتر ظریف و همکارانشان اینطور بودند و از هیچ چیز برای توسعه و پیشرفت کشور و اهداف نظام فروگذار نکردند».
وزیر سابق ارتباطات نیز تاکید کرد که « خصلت دموکراسی تغییر و تحول و رفت و آمد انسان هاست و آنچه میماند ایران و ملت ایران هستند.»
روز گذشته خبر مشغول به کار شدن اذری جهرمی در وزارت ارتباطات به عنوان کارشناسی منتشر شد. محمد جواد آذری جهرمی درست در ساعاتی بعد از رای اعتماد مجلس به وزرا در صفحه اینستاگرام خود نوشت که از این بع بهد بیشتر «محمدجواد» و در کنار مردم خواهد بود. خرق عادت عجیب آذری جهرمی در اعلام این که به عنوان کارشناس در وزارتی که تا چند هفته پیش در راس آن بود مشغول به کار می شود از یک جهت سنت شکنی وزیر جوان دولت روحانی تلقی شد. از دریچه دیگر اما به نظر می رسد نشان از بدرقه سردی است که با این دولت شد. امتداد رویه ای که از رییس دولت سابق تا وزرای سابق را زیر سایه دارد.
همان طور که آذری جهرمی نیز تاکید کرده خاصیت دموکراسی رفت و آمدها است. حالا دولت روحانی رفته و کسانی در نهادها بر سر کار هستند که با راه و روش دولت روحانی، با خود او و وزرایش ضدیت دارند. از مهم ترین مساله همچون برجام که میراث دولت روحانی است تا سیاست هایی خردتر در عرصه های دیگر همه در حال تغییر است. نتیجه این تغییرات اما روشن نیست.
بدرقه دولت دوازدهم سرد بود. بدرقه ای آمیخته با قضاوت که در آن مرز بین فشارهای اقتصادی و اجتماعی حوادث دی ۹۶ و آبان ۹۸ و دست بسته دولت در بسیاری از مسائل قابل تفکیک نبود و نیست. صداهای بی صدایی از مجلس یازدهم از اصرار برای ادامه پرونده های شکایت از روحانی و ظریف می گوید. وزیر دولت در ظاهر سنت شکنی کرده و از تجربه و توان خود در سطوح کارشناسی وزارتخانه استفاده می کند. خود او خلاف روسای جمهور سابق تا این لحظه حکمی دریافت نکرده است. همین بدرقه و نواهای فعلی و شواهد این روزها، آینده مردان دولت روحانی را هم در هاله ای از ابهام قرار می دهد . ابهامی که بیش از هر چیز بر وضعیت آتی خود روحانی سایه افکنده است.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=125529

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰