تاریخ : دوشنبه, ۱۶ مهر , ۱۴۰۳ Monday, 7 October , 2024
8

کم اهمیتی سیاست خارجی در انتخابات آمریکا

  • کد خبر : 101647
  • 02 آبان 1399 - 21:01
کم اهمیتی سیاست خارجی در انتخابات آمریکا

جمهوریت : اکبر مختارى مدرس دانشگاه در نواندیش نوشت : سرانجام آخرین مناظره انتخاباتی هم میان جوبایدن و دونالد ترامپ برگزار گردید اما صحبت جدی درحوزه سیاست خارجی انجام نگرفت. گرچه در مناظره دوم قرار بر بودن مبحث سیاست خارجی در سوالات مناظره بود و بدلیل بیماری کرونای ترامپ مناظره لغو گردید. لیکن در گفت […]

جمهوریت : اکبر مختارى مدرس دانشگاه در نواندیش نوشت : سرانجام آخرین مناظره انتخاباتی هم میان جوبایدن و دونالد ترامپ برگزار گردید
اما صحبت جدی درحوزه سیاست خارجی انجام نگرفت.

گرچه در مناظره دوم قرار بر بودن مبحث سیاست خارجی در سوالات مناظره بود و بدلیل بیماری کرونای ترامپ مناظره لغو گردید.

لیکن در گفت و گوهای جایگزین مناظره در دو شبکه مطرح آمریکا(abc،NBC) نیز سوالات جدی در مورد مبحث سیاست خارجی از کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا صورت نگرفت.

نگاهی به تاریخ انتخابات های ریاست جمهوری آمریکا از دهه نود میلادی تاکنون نشان میدهد که اساسا موضوع سیاست خارجی تعیین کننده نهایی برای پیروزی در انتخابات نبوده است.

در طی سی سال اخیر از فروپاشی شوروی تاکنون تنها در انتخابات ۲۰۰۴ موضوع سیاست خارجی بسیار ویژه بود آنهم بدلیل اینکه آمریکا درحال تجربه فضای امنیتی پسا یازده سپتامبر بود و با اشغال دو کشور عراق و افغانستان در یک فضای جنگی و به تعبیر سیاستمداران آمریکایی جنگ علیه تروریسم بسر میبرد.

غیر از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۴، در دوران ساختار دوقطبی نظام بین الملل ۱۹۴۵تا۱۹۹۱ سیاست خارجی اهمیت بیشتری در شکل گیری روند نهایی پیروزی یا شکست کاندیداهای ریاست جمهوری در انتخابات آمریکا راداشت.

اگرچه در آن دوران نیز اهمیت مسائل داخلی بر سیاست خارجی در بسیاری مواقع غلبه داشت.

در پس از جنگ جهانی دوم در سه مقطع سیاست خارجی اهمیت تعیین کننده ای را در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ایفا کرد.

دوره اول را در زمانهای نزدیک پس از پایان جنگ جهانی دوم و در دوران ریاست جمهوری هری ترومن شاهد هستیم که چشم بسیاری از کشورهای حاضر در یک ساختار دوقطبی شکل گرفته به تصمیمات رهبران دو سر شرق و غرب جهانست.

برهه دیگر زمان جنگ ویتنام است که در دوران ریاست جمهوری جانسون بطور جدی پیگیری شد و ریچارد نیکسون سعی کرد با وعده پایان جنگ ویتنام در کمپین انتخاباتی، ریاست جمهوری را از آن خود کند گرچه با پیروزی او در دور اول شعله جنگ کمتر که نشد بلکه بیشترم شد تا اینکه در نهایت در دور دوم او و سپس در دوران جرالد فورد جنگ ویتنام پایان نهایی یافت.

برهه دیگر اهمیت سیاست خارجی در انتخابات ریاست جمهوری، زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۱۹۸۰ است که حادثه مهم گروگانگیری سفارت آمریکا در ایران نقش مهمی در شکست کارتر و پیروزی رونالد ریگان بازی کرد.

غیر از این موارد اگرچه مبحث سیاست خارجی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مهم بوده است . اما عامل اصلی پیروزی یکی از کاندیداها نسبت به دیگری امور داخلی و عواملی چون اقتصاد، امنیت داخلی، بحث مالیات ها،بیمه های همگانی و مباحث نژادی بوده است.

انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا را میتوان یکی از بی توجه ترین انتخاباتهای تاریخ آمریکا به مقوله سیاست خارجی در فرآیند شکل گیری رای دانست.

در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ هیچ کدام از کاندیداها برگه برنده اش در مورد موضوعی مربوط به سیاست خارجی نیست.
از یک سو جوبایدن کاندیدای دموکراتها تاکید اصلیش بر مدیریت ضعیف بحران کرونا توسط دونالد ترامپست و میکوشد که نشان دهد با ریاست جمهوری او بحران کرونا بهتر مدیریت میشود.

و از سوی دیگر دونالد ترامپ تلاش میکند از دستاوردهای اقتصادیش در دوران پیشاکرونا بگوید همانی که امروز کاملا نابود شده است.

و در دوران پساکرونا چیزی جز بیکاری دورقمی و افزایش کسب و کارهای از دست رفته دیده نمیشود.

مبحث دیگر اصلی امروز انتخابات آمریکا افزایش تنش های نژادی درون جامعه آمریکاست همانی که در دوران ریاست جمهوری ترامپ شدت بیشتری یافته است.

این درحالیست که دونالد ترامپ طی شش ماه اخیر تلاش بسیاری کرد که روی دستاوردی در سیاست خارجی تکیه کند و از مذاکره با طالبان و صلح در افغانستان تا عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی مانور کند ولی دریغ ازاینکه این بار بازی اصلی انتخابات آمریکا نه تنها سیاست خارجی نیست بلکه بی اهمیت ترین مورد مدنظر برای رای دهنده آمریکایی سیاست خارجی است.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=101647

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰