تاریخ : سه شنبه, ۲۷ شهریور , ۱۴۰۳ Tuesday, 17 September , 2024
1

۷ دلیل برای انتخاب پدرام پاک آیین به عنوان معاون مطبوعاتی

  • کد خبر : 247764
  • 27 شهریور 1403 - 16:36
۷ دلیل برای انتخاب پدرام پاک آیین به عنوان معاون مطبوعاتی
در تمام سال‌هایی که در حوزه روزنامه‌نگاری فعالیت کرده‌ام، و در تمام رده‌هایی که توفیق خدمت داشته‌ام؛ از خبرنگاری و سردبیری تا مدیرمسئولی و صاحب امتیازی، هیچگاه اتاقِ معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ را ندیده‌ام؛ چون برخلاف خیلی از هم‌صنفان خود، هیچگاه خواسته‌ای شخصی یا کاری، از مقامی که پشت میز آن اتاق به عنوان معاون وزیر نشسته، نداشته‌ام.

جمهوریت – امیرموسی کاظمی روزنامه نگار نوشت: در تمام سال‌هایی که در حوزه روزنامه‌نگاری فعالیت کرده‌ام، و در تمام رده‌هایی که توفیق خدمت داشته‌ام؛ از خبرنگاری و سردبیری تا مدیرمسئولی و صاحب امتیازی، هیچگاه اتاقِ معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ را ندیده‌ام؛ چون برخلاف خیلی از هم‌صنفان خود، هیچگاه خواسته‌ای شخصی یا کاری، از مقامی که پشت میز آن اتاق به عنوان معاون وزیر نشسته، نداشته‌ام.


بر این اساس، آنچه در ادامه خواهید خواند، نظری است فارغ از وابستگی‌های شخصی، کاری و حزبی، و پیشنهادی است از سر شناخت و اهمیت خانواده نجیب رسانه برای نگارنده .
پس از معرفی و استقرار دکتر سید عباس صالحی به عنوان وزیر فرهنگ دولت چهاردهم، حالا همه نگاه‌ها متوجه انتخاب معاونان وزیر و مدیران کل دستگاه‌های زیرمجموعه است. در این میان معرفی معاونت امور مطبوعاتی به دلیل نقش تاثیرگذارش در ایجاد تعامل مثبت و دوسویه بین اصحاب رسانه و دولت، از اهمیت بالایی برخوردار است.
این امر فقط معطوف به این دولت نیست. در دولت‌های پیشین نیز معمولا انتخاب معاون وزیر در امور مطبوعاتی با مشورت اهالی رسانه و از بدنه همین خانواده صورت گرفته و هرگاه این مسیر به درستی طی نشده، شاهد گسست چشمگیر در ارتباط اصحاب رسانه با دولت و بعضا تصمیمات غیرکارشناسی در این حوزه بوده‌ایم که دود آن تا سال‌ها به چشم خانواده نجیب مطبوعات رفته است.
با چنین پیش‌فرضی، انتخاب شایسته در این مسئولیت حساس، انتظار بجایی است که اصحاب رسانه از وزیر محترم فرهنگ و مشاوران وی دارند. بخصوص وقتی فردی توانمند و امین همچون دکتر حسین انتظامی، معاونت پیشین مطبوعاتی که خود منشا خدمات ارزنده در این مسئولیت بوده، در میان مشاوران دکتر سید عباس صالحی حضور دارد.
در روزهای گذشته اسامی مختلفی از سوی صنوف مختلف و روزنامه‌نگاران خبره، به عنوان گزینه‌های پیشنهادی برای پست معاونت امور مطبوعاتی مطرح شده که در میان آنها یک نام، بیش از بقیه به چشم می‌خورد؛ پدرام پاک آیین.
به عنوان فردی که پدرام پاک آیین را در حوزه‌های مختلف مدیریتی رصد کرده و شاهد ثمرات حضور وی در ارکان گوناگون مدیریتی بوده‌ام، از مطرح شدن نام او به عنوان یکی از گزینه‌های پیشنهادی به دلایل زیر دفاع می‌کنم:
۱- پدرام پاک آیین یک مدیر تازه از راه رسیده در حوزه مطبوعات نیست. او نردبان روزنامه‌نگاری را از نخستین پله‌های آن یعنی خبرنگاری شروع کرده و قدم به قدم این مسیر را تا رسیدن به جایگاه سردبیری و مدیرمسئولی طی کرده و تمام فراز و نشیب‌های این حوزه را همچون بسیاری دیگر از روزنامه‌نگاران لمس کرده است.
۲- او به واسطه سال‌ها حضور در بدنه معاونت مطبوعاتی و بخصوص تجربه مدیرکلی در اداره مطبوعات داخلی، با زیر و بم این مجموعه آشناست و فرمان مدیریت در چنین دستگاهی با دستان او غریبه نیست.
۳- دو دوره حضور در هیات نظارت بر مطبوعات به عنوان نماینده مدیران مسئول، نشان از اعتماد اصحاب رسانه به او و مهر تاییدی بر شایستگی و امانتداری وی از نگاه خانواده مطبوعات است.
۴- دانش حقوقی پدرام پاک آیین به عنوان وکیل پایه یک دادگستری، امتیاز دیگری است که وی را به عنوان مدیری آگاه به قانون و مسائل حقوقی از دیگر گزینه‌های پیشنهادی متمایز می‌کند.
۵- تجربه مدیریتی پاک آیین، محدود به دولت نمی‌شود. او تجربه سال‌ها مدیریت در بخش‌های مختلف مجلس، قوه قضاییه و نهادهای بالادستی همچون مجمع تشخیص مصلحت نظام را در کارنامه خود دارد که همین می‌تواند تعامل بین بخشی برای رفع مشکلات موجود را برای اصحاب رسانه به ارمغان بیاورد.
۶- فراجناحی بودن و عدم وابستگی پاک آیین به جریان‌های سیاسی موجود، قطعا مهمترین مزیت او برای تصدی این مسئولیت است. بدون تردید فردی که در این جایگاه قرار می‌گیرد، باید تعامل مناسب و گسترده با طیف‌ها و نگرش‌های مختلف سیاسی داشته باشد و وابستگی به یکی از این طیف‌ها، می‌تواند به پاشنه آشیل مدیریت در چنین دستگاه حساسی منجر شود. همچنان که در گذشته، شاهد این اتفاق بوده‌ایم!
۷- و اما شاید مهمترین ویژگی پدرام پاک آیین، تجربه بالای او در عین جوانی است. چیزی که همواره مورد نظر رئیس جمهوری محترم بوده و بارها بر استفاده از مدیران جوان در دستگاه‌های دولتی تاکید کرده است.
در نهایت امیدوارم دکتر سید عباس صالحی که خود شایسته‌ترین فرد برای تصدی مسئولیت خطیر و حساس وزارت فرهنگ در مقطع کنونی بود، سکان هدایت معاونت امور مطبوعاتی دولت چهاردهم را به دستان امین و کارآمد فردی بسپارد که مورد اعتماد خانواده نجیب مطبوعات باشد.

 

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=247764

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰