تاریخ : چهارشنبه, ۱۷ مرداد , ۱۴۰۳ Wednesday, 7 August , 2024
1

آیا شاخص‌کل بورس ۲میلیون واحد را حفظ می‌کند؟

  • کد خبر : 244529
  • 17 مرداد 1403 - 12:57
آیا شاخص‌کل بورس ۲میلیون واحد را حفظ می‌کند؟
علی قاسمی : بورس تهران طی روز گذشته با افت حدود ۲هزار‌واحدی به ۲میلیون و ۲هزار واحد رسید. با وجود آنکه دو قدم تا ازدست‌رفتن کانال ۲میلیون واحد بیشتر باقی نمانده‌است، اما احتمالا محدود‌کردن دامنه‌نوسان برای حفظ این کانال، بااهمیت است. شاخص هموزن نیز همچنان در سطوح پایینی قرار دارد و سطوح حمایتی نزدیکی پیش‌روی این نماگر ثانویه بازار وجود ندارد.

جمهوریت –۲ میلیون از دست می‌رود

ارزش معاملات ‌هزار و ۱۰۰میلیارد‌تومانی معاملات بورس و خروج ۳۶۴میلیارد‌تومانی سرمایه حقیقی از بازار در روزهایی که دامنه‌نوسان محدود است، حکایت از آن دارد که همچنان ابهام در فضای سیاسی و اقتصادی کشور، بی‌‌‌‌‌‌اعتمادی را در بازار گسترده کرده‌است، به‌طوری‌که از روز چهارشنبه و پس از افزایش احتمال درگیری در منطقه، حدود ۳هزار‌میلیارد‌ تومان از بازار خارج شده‌است و ‌هزار و ۲۰۰میلیارد‌تومان آن جذب صندوق طلا و ‌هزار و ۳۰۰میلیارد‌تومان آن جذب صندوق درآمد ثابت شده‌است. نکته قابل‌توجه آن است که این پول از بازار سرمایه خارج نشده و بی‌‌‌‌‌‌اعتمادی اهالی بازار سرمایه تنها مربوط به بخش سهام است. پایین‌بودن نسبت قیمت به سود و ارزش دلاری بازار، به هدایت سرمایه موجود در بازار به‌ثبت صندوق‌های درآمد ثابت و طلا کمک می‌کند، تا زمانی‌که محرک‌های بازار سهام تقویت شوند، دوباره به صندوق‌ها و سهام جذب شوند.

بورس تهران تابع بورس‌های جهانی

تشدید رکود در اقتصاد جهان، همچنان دامنگیر بورس کشورهای بزرگ و به‌تبع آن بورس‌های کوچک شده‌است، به‌طوری‌که شاخص بورس‌‌‌‌‌‌ ژاپن، از ۱۱جولای افت ۲۴درصدی داشت و سقوط کم‌‌‌‌‌‌سابقه این بازار، حکایت از وضعیت وخیم تقاضا برای محصولات شرکت‌های بورس تهران دارد. طبیعتا با رشد متغیرهای اسمی مانند قیمت ارز، بورس تهران به‌طور موقتی وارد فاز‌ رونق اندک خواهد شد، اما رونق بزرگ بورس به سیاست انبساطی دنیا و ایران بستگی دارد و بدون رشد اقتصادی دنیا، بورس تهران نیز از روند صعودی بی‌‌‌‌‌‌نصیب خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=244529

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰