تاریخ : یکشنبه, ۸ مهر , ۱۴۰۳ Sunday, 29 September , 2024
12
جمهوریت بررسی می کند :

دولت چگونه به دنبال کم کردن سهمیه بنزین خودروهاست؟

  • کد خبر : 141550
  • 07 دی 1400 - 11:02
دولت چگونه به دنبال کم کردن سهمیه بنزین خودروهاست؟
دولت آگاه است که افزایش قیمت بنزین ، تاثیری شگرف بر تمامی قیمت ها دارد و خصوصا بعد از حوادث تلخ بنزینی آبان 98 ، جسارت تصمیم گیری در این باره بسیار دشوار است.

جمهوریت : زیبا کوهستانی – با مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ، جزییات طرح آزمایشی اختصاص سهمیه بنزین به هر کد ملی اعلام شد و این طرح ابتدا به صورت پایلوت در کیش انجام خواهد شد.

طبق این طرح ، برای خودروهای شخصی سهمیه‌ای معادل ۱۵ لیتر به ازای هر فرد به حساب سرپرست خانواده واریز می‌شود و یک سامانه مبادله بنزین پیش‌بینی شده که افرادی که خودرو ندارند، می‌توانند سهمیه خود را به سایر افراد بفروشند و در واقع سهمیه خود را نقد کنند.

اما در این طرح چه اتفاقی برای سهمیه بنزین خودروها می افتد؟

فرض کنید خانواده ای دو نفره که اکنون یک خودرو دارند و ماهیانه ۶۰ لیتر بنزین سهمیه ای دریافت می کنند ، پس از اجرای این طرح ۳۰ لیتر بنزین دریافت خواهند کرد ؛ یعنی هر نفر ۱۵ لیتر.

در همین فرض خانواده سه نفره ۴۵ لیتر و خانواده ۴ نفره با یک خودرو  همین سهمیه فعلی ، یعنی ۶۰ لیتر ماهیانه را دریافت خواهند کرد.

اگر چه گفته می شود این طرح برای رعایت عدالت درباره خانواده هایی که خودرو شخصی ندارند و از این پس ماهیانه به ازای هر نفر ۱۵ لیتر بنزین سهمیه ای دریافت می کنند ، اجرا می شود ، اما بدیهی است سهمیه فعلی بنزین اغلب دارندگان خودرو کم خواهد شد.

همچنین ۱۵ لیتر بنزین سهمیه ای که با احتساب قیمت فعلی در مقایسه با قیمت آزاد ، ۲۲۵۰۰ تومان ارزش دارد ( ۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی ) ، مبلغ قابل اعتنایی برای افراد فاقد خودرو ، خصوصا در شرایط تورم افسارگسیخته نیست.

آنچه مسلم است قیمت بنزین با توجه به افزایش چند برابری قیمت دلار برای دولت به صرفه نیست و دولت که می تواند بنزین را در بازارهای جهانی حداقل لیتری ۱۲ هزار تومان بفروشد ، ترجیح نمی دهد بنزین حتی با قیمت آزاد ۳۰۰۰ تومان در داخل فروخته شود.

همچنین دولت آگاه است که افزایش قیمت بنزین ، تاثیری شگرف بر تمامی قیمت ها دارد و خصوصا بعد از حوادث تلخ بنزینی آبان ۹۸ ، جسارت تصمیم گیری در این باره بسیار دشوار است.

با همه این اوصاف اجرای هرگونه تصمیمی درباره بنزین نیازمند کار کارشناسی دقیق و سنجش همه جانبه همه ابعاد ماجراست و موجب خرسندی است که دولت سیزدهم تصمیم دارد این طرح را ابتدا به صورت پایلوت در جزایر کیش و قشم انجام و تبعات آن را ارزیابی کند ، هر چند جمعیت و تعداد بسیار اندک خودرو در این دو جزیره ، سنجه دقیقی از وضعیت کشور به دست نمی دهد و مناسب است دولت این طرح را در برخی استان ها نیز انجام و در صورت توفیق اجرای سراسری کند.

خاطره تصمیم تلخ و دور از تدبیر دولت مدعی تدبیر در صبح جمعه آبان ۹۸ نباید بار دیگر موجب غافلگیری مردم و تحمیل هزینه های غیرقابل جبران برای کشور شود.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=141550

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰