تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
18

چرا ترامپ از ظریف خوشش نمی آید

  • کد خبر : 86819
  • 14 مرداد 1398 - 19:43
چرا ترامپ از ظریف خوشش نمی آید

به گزارش جمهوریت ، سیما پروانه‌گهر در روزنامه سازندگی نوشت : چهل سال پس از برگزاری نخستین دوره انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی در اسفند ۵۸، حالا علی ربیعی سخنگوی دولت دوازدهم می گوید نگاه دولت حضور همه گروه ها و جریان ها در انتخابات مجلس یازدهم مشابه انتخابات نخستین دوره مجلس خبرگان قانون اساسی […]

به گزارش جمهوریت ، سیما پروانه‌گهر در روزنامه سازندگی نوشت : چهل سال پس از برگزاری نخستین دوره انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی در اسفند ۵۸، حالا علی ربیعی سخنگوی دولت دوازدهم می گوید نگاه دولت حضور همه گروه ها و جریان ها در انتخابات مجلس یازدهم مشابه انتخابات نخستین دوره مجلس خبرگان قانون اساسی است. ربیعی در پاسخ به سوال سازندگی درباره میزان تلاش دولت برای افزایش مشارکت سیاسی مردم در انتخابات آتی و رایزنی با شورای نگهبان برای افزایش دایره تایید صلاحیت ها از انتخابات نخستین دوره مجلس خبرگان قانون اساسی یاد کرد و گفت که «در آن انتخابات همه گروه ها و احزاب، مشارکت داشتند. زنده‌یاد آیت‌الله طالقانی بیشترین رأی را آورد و بقیه رای های پایینی داشتند، اما در انتخابات حضور داشتند. دولت از دیدگاه های مختلف که در چارچوب قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی اعتقاد دارند و فعالیت می کنند استقبال می کند و بدون هیچ مداخله ای از برگزاری پر شور انتخابات مجلس با مشارکت بیشتر مردم حمایت می کند. وزیر کشور نیز مانند دوره های گذشته ماموریت دارد و تلاش هم می کند تا تنوع بیشتری از گروه های سیاسی، در انتخابات حضور داشته باشند.»

رایزنی رحمانی فضلی با اصلاح‌طلبان و اصولگرایان برای انتخابات ۹۸

علاوه بر این از ربیعی درباره جلسات گروه های اصلاح‌طلب و اصولگرا با وزیر کشور سوال کردیم. بر اساس آنچه ربیعی به سازندگی گفته است «عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور از مدت ها قبل رایزنی با گروه های مختلف سیاسی را به صورت مجزا شروع کرده است و جلساتی هم داشته است».

ربیعی با استناد به همین جلسات وزیر کشور با دو جناح سیاسی موجود، مجدد تاکید دارد که «دولت از برگزاری انتخابات با مشارکت بالا حمایت می کند و حتما وجود سلائق مختلف نشاط و پویایی انتخابات را تامین و حتی در این شرایط نشان‌دهنده قدرت همه برابر یاوه‌گویی های آمریکاست.» سخنگوی دولت در اظهارات روز گذشته خود از انتخابات ۱۲ مرداد ۵۸ یاد کرد و یادآوری کرد که اگرچه این انتخابات نخستین انتخابات تاریخ ملت ایران نبود اما با توجه به سطح مشارکت ملی و ترکیب نامزد ها و تنوع احزاب و سازمان ها و آزادی کامل برای حضور در رسانه ملی می توان گفت که کامل‌ترین و آزاد‌ترین انتخابات تاریخ ایران و جغرافیای منطقه ای بود.‌ ربیعی در ادامه، قانون اساسی را نماد اراده ملی برای تاسیس یک نظام مدرن و دموکراتیک خواند و تاکید کرد که «ما تجلی این اراده را پس از مشروطیت در ۱۲ مرداد که نخستین انتخابات آزاد در تاریخ انقلاب برگزار شد می بینیم.»

همیشه پای ظریف در میان است

در تمامی نشست های خبری سخنگوی دولت در هفته های اخیر در میان سوالات مطرح شده از جانب خبرنگاران نام آشنای «محمدجواد ظریف» وجود دارد. البته ظریف به خاطر کسوت وزیر خارجه بدون شک خبرساز و محور سوالات است اما در ماه های اخیر سوالات پیرامون وی نه مختص عملکرد او به عنوان رئیس دستگاه دیپلماسی که در باب رفتارهای داخلی و خارجی بوده که در قبال او صورت گرفته است. ابتدای سریال گاندو با نمایش تصویر کاراکتری با موها و ریش سفید پروفسوری به عنوان وزیر امور خارجه – که قطعا تشابه وی با وزیر خارجه این روزهای دنیای واقعی یعنی محمد جوادظریف تصادفی نبود و‌گرنه چرا وزیر خارجه شبیه منوچهر متکی یا علی‌اکبر ولایتی طراحی نشده بود- در سریال گاندو با روحیه ای منفعل که همکاری پررنگی با دستگاه های امنیتی در پرونده مایکل هاشمیان – جیسون رضاییان – ندارد به نمایش در آمد. این حواشی داخلی ادامه داشت تا اینکه سفر ظریف به نیویورک و اعمال محدودیت های تردد وی در این سفر بر موضوعات داخلی اضافه شد و در نهایت نیز تحریم محمد‌جواد ظریف سنگ تمام این سناریو بود. حالا دیگر نشست خبری‌ای نیست که برگزار شود و در آن نامی از محمدجواد ظریف نیاید. علی ربیعی روز گذشته در ابتدای این نشست پیش از سوال خبرنگاران تجاوز به ظریف را تجاوز به بنیاد دولت – ملت خواند و گفت که «آمریکا می خواهد القاء کند در ایران یک ملت و یک دولت و یک نمایندگی واحد ملی وجود ندارد اما این تهاجم چنان ناشیانه و چنان نسنجیده بود که جامعه مدنی ما را پشت سر ظریف و در حقیقت پشت سر دولت-ملت حقوقی و قانونی ایران متحد کرد.» سخنگوی دولت یادآور شد که «اخیرا شاهد حمایت مقام معظم رهبری از دکتر ظریف بودیم، حمایت چندین باره رهبری از ظریف که فرمانده دستگاه سیاست خارجی کشور است موید نادرستی تحلیل کاخ سفید درباره ایشان و طرز فکر و عمل تخریبگران داخلی وزیر خارجه است. سابقه نداشته است که مقام معظم رهبری از هیچ وزیر خارجه ای اینگونه حمایت کرده باشند.»

آیا ظریف ناجی مذاکره ایران و آمریکا است

موضوع دعوت سناتور آمریکایی از ظریف برای دیدار با ترامپ در کاخ سفید سوالی بود که روز گذشته از ربیعی پرسیده شد اما سخنگوی دولت پاسخ به آن را به توضیحات شخص ظریف واگذار کرد. ربیعی اما درباره موضوع مذاکره ایران و آمریکا تاکید کرد که «بدون پیش‌شرط های گفته‌شده مبنی بر قطع تروریسم اقتصادی در هیچ کجا مذاکره ای با آمریکا صورت نخواهد گرفت». وی خاطر‌نشان کرد که «این نخستین‌بار نیست که ترامپ، ایران را دعوت به مذاکره کرده است، اما ما قائل به مذاکره برای گرفتن عکس یادگاری نیستیم. هیچ تضمینی وجود ندارد که با آمریکا مذاکره ای انجام شود و کاخ سفید باز هم از دیدگاه خودش بر نگردد.» ربیعی با بیان اینکه این نوع مذاکره چه از طرف ظریف و چه هر فرد دیگری که فقط برای دیده شدن است، قابل قبول نیست، گفت که «ما شر‌ط بازگشت به میز مذاکره را قبلا اعلام کرده‌ایم و آن، قطع تروریسم اقتصادی و تحریم های ظالمانه است.»

سخنگوی دولت از نام سریال آمریکایی «خانه پوشالی House Of Carsds» برای مخاطب خواندن کاخ سفید استفاده کرد و یادآور شد که در این خانه خواه تیم دموکرات باشد یا جمهوری‌خواه، در هر صورت ما بر اساس اصول و منافع خودمان صحبت خواهیم کرد.»

چرا ترامپ از ظریف خوشش نمی آید

علی ربیعی در بخش دیگری از اظهارات خود یکی از دلایل تحریم ظریف توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا را انگیزه های کودکانه دولت ترامپ خواند و گفت که به نظر می رسد بخشی از خشم گروه ترامپ از ظریف به خاطر این است که آنها تصور می کنند چرا او با دموکرات ها مذاکره کرد، اما با ما مذاکره انجام نمی دهد. سخنگوی دولت در تشریح این موضوع گفت: «باور نمی کنید گاهی اوقات رفتارهایی در سطح کشورهای قدرتمند دیده می شود که انگار داستان های کودکانه در حال رخ دادن است. کشورهای قدرتمند اینگونه دنیا را به بازیچه می گیرند و به خاطر اختلافات داخلی خودشان بسیار خون ها و فراوان حق ها را در دنیا پایمال می کنند.»

آیا گاندو در تحریم ظریف تاثیر داشت

سخنگوی دولت روز گذشته در مقابل سوالی قرار گرفت که از او درباره تاثیر سریال گاندو بر موضوع تحریم ظریف پرسید. خبرنگار از ربیعی سوال کرد که در فضای مجازی برخی تحلیلگران آمریکایی نوشته اند که آمریکا زمانی که دید محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نمی تواند در مقابل یک سریال از خود دفاع کند متوجه شد جایگاه متزلزل وی در داخل کشور می تواند فضا را برای تحریم او در خارج از کشور فراهم کند. علی ربیعی در پاسخ به این سوال اما دیگر اشاره ای به موضوع سریال گاندو نکرد و به توضیح مسائلی پرداخت که از منظر او باعث تحریم ظریف شده است. ربیعی افزایش حضور ضدانقلاب در کاخ سفید را عامل ریشه ای در خصوص رویکرد فعلی نسبت به ظریف خواند و تاکید کرد که «کاملا احساس می کنم ادبیاتی که کاخ سفید با آن صحبت می کند بسیار به ادبیات صداوسیمای گروهک های ضدانقلاب نزدیک شده است. هرچه در تحریم ظریف کنکاش و با دوستان مطلع صحبت می کنم دشمنان به دنبال القاء دودولتی در ایران هستند که از اهداف مهم القایی آنان است.» سخنگوی دولت با یادآوری اینکه در قضیه سردار قاسم سلیمانی و برجام واقعا به وحدت ملی رسیدیم، تاکید کرد که امروز هم در قضیه ظریف به نوعی به وحدت ملی رسیدیم اما با همه احترامی که به حقوق افرادی که اظهار عقیده می کنند، قائل هستم از آنان می خواهم بی انصافانه در مقابل ظریف موضع گیری نکنند.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=86819

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰