تاریخ : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 7 May , 2024
3

فرزندان رمضان هستیم

  • کد خبر : 73913
  • 17 اردیبهشت 1398 - 18:34

به گزارش جمهوریت ; یک کارشناس مذهبی گفت: افرادی که روزه می‌گیرند، دیگر از سختی‌ها نمی‌ترسند، وقتی دشمن محاصره اقتصادی می‌کند، صحنه را خالی نمی‌کنند و می‌گویند که ما فرزندان رمضان هستیم. حجت‌الاسلام والمسلمین الله‌رضا اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان، عنوان کرد: در رابطه با فلسفه ماه مبارک […]

به گزارش جمهوریت ;

یک کارشناس مذهبی گفت: افرادی که روزه می‌گیرند، دیگر از سختی‌ها نمی‌ترسند، وقتی دشمن محاصره اقتصادی می‌کند، صحنه را خالی نمی‌کنند و می‌گویند که ما فرزندان رمضان هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین الله‌رضا اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان، عنوان کرد: در رابطه با فلسفه ماه مبارک رمضان، با توجه به آیه (یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَی الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ / ای کسانی که ایمان آورده‌اید روزه بر شما واجب شد، همانطور که بر اقوام قبل از شما واجب شده بود، شاید که با تقوا شوید/۱۸۳- بقره)، یکی از ثمرات روزه ماه رمضان، رسیدن به فضیلت و ملکه تقوا است.

وی افزود: افرادی که روزه می‌گیرند، تقوا، مخالفت با هوی نفس، خویشتن‌داری، انسانیت و دوری از روحیات حیوانی را تمرین می‌کنند، حیوانات اگر گرسنه و تشنه باشند، همین‌که علف و آبی ببینند، بدون تأمل از آن می‌خورند، دیگر به حلال و حرام بودن آن فکر نمی‌کنند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: انسان نباید مانند حیوان باشد، انسان باید بتواند خودش تصمیم بگیرد و منفعلانه، بر اساس تکانش‌های عصبی و صاعقه‌های بیرونی عمل نکند، باید از خود اراده، عزم و تحلیل داشته باشد که آیا این عمل مورد رضایت خداوند هست، آیا ضرری می‌رساند یا خیر و بعد به آن عمل کند، روزه تمرین اراده و تصمیم‌گیری است.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از فلسفه‌هایی که برای روزه در نظر گرفته شده، بر اساس روایات معصومین خداوند روزه را واجب کرد تا فقیر و غنی مثل هم بشوند، یعنی در ماه رمضان افراد غنی هم مانند فقرا گرسنگی و تشنگی بکشند تا بتوانند با فقرا همدردی کنند و از مالی که خداوند به آن‌ها کرامت کرده، ببخشند.

اکبری بیان کرد: اینکه می‌بینیم وقتی زلزله‌ای در یکی از شهرهای ایران رخ می‌دهد و مردم فوج فوج با مال و جان خود به یاری زلزله‌زدگان می‌روند، از آثار روزه‌داری است، از نتایج رشد در مکتبی است که درد گرسنگان، تشنگان و گرفتاران را می‌فهمند، بنابراین یکی دیگر از برکات روزه، همدردی با فقرا است.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از برکات روزه‌داری، به یاد گرسنگی و تشنگی روز قیامت بودن و جمع کردن توشه برای آن روز است، روزی که افراد هیچ چیزی جز عملی که در این دنیا انجام داده‌اند، ندارند و بهترین توشه برای آن روز، تقوا است، روزه باعث شکسته شدن شهوت در انسان و تقویت روحیه تواضع و فروتنی در انسان می‌شود.

این کارشناس مذهبی گفت: افرادی که روزه می‌گیرند، دیگر از سختی‌ها نمی‌ترسند، وقتی دشمن برای آن‌ها خط و نشان می‌کشد و محاصره اقتصادی می‌کند، صحنه را خالی نمی‌کنند و می‌گویند که ما فرزندان رمضان هستیم، می‌توانیم از چیزهایی که دوست داریم، صرف نظر کنیم، می‌توانیم مخالف خواسته‌های نفسانی عمل کنیم و روزه بگیریم.

وی افزود: زمانی که انقلاب تازه به پیروزی رسیده بود، کارتر اعلام کرد که ما ایران را محاصره اقتصادی می‌کنیم، امام خمینی (ره) به جای ترس و نگرانی، فرمودند که اگر آقای کارتر یک کار را در طول عمر خود، به درستی انجام داده باشد، همین محاصره اقتصادی ما است، ما خودمان می‌توانیم مشکلاتمان را حل کنیم و نیازی به آمریکا نداریم، اگر چیزی نبود، روزه می‌گیریم، اگر چیزی نبود روی پای خود می‌ایستیم و آن را درست می‌کنیم.

اکبری عنوان کرد: روزه آثار و برکات روحی، معنوی و جسمی فراوانی دارد، در خصوص آثار جسمی آن در روایات آمده که روزه بگیرید تا سالم بمانید.

وی با اشاره به خطبه شعبانیه گفت: می‌توان این خطبه را به عنوان برنامه‌ای برای ماه مبارک رمضان مد نظر داشت، پیامبر (ص) این خطبه را برنامه مفصلی برای روزه‌داران معین کرده‌اند، از جمله مواردی که در این خطبه آمده، اهتمام به نماز اول وقت، اهتمام به دعا، توجه به فقرا، صله ارحام، گرامیداشت بزرگان، ترحم و مهربانی با کودکان و قرآن خواندن است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=73913

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰