تاریخ : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 19 May , 2024
2

طی الارض چیست؟ انسان با عبادت زیاد طی الارض می کند؟

  • کد خبر : 72871
  • 11 اردیبهشت 1398 - 18:33

به گزارش جمهوریت ; عقیق:از دیدگاه تفکر اسلامی طی الارض حقیقتی است که در نگاه علمی « اعدام و نابود کردن یک جسم و بدن در مکان اوّل، و احضار و ایجادش در مکان مقصود » محسوب می شود (۱) . بسته به توانایی های فرد با فاصله زمانی کم تر یا بیش تر و […]

به گزارش جمهوریت ;

عقیق:از دیدگاه تفکر اسلامی طی الارض حقیقتی است که در نگاه علمی « اعدام و نابود کردن یک جسم و بدن در مکان اوّل، و احضار و ایجادش در مکان مقصود » محسوب می شود (۱) . بسته به توانایی های فرد با فاصله زمانی کم تر یا بیش تر و با امکان همراه نمودن دیگری با خود یا عدم امکان آن اتفاق می افتد .
هرچند بحث طی الارض و ثبت موارد آن و مشاهدات افراد از وقوع این عمل توسط پاره ای از بزرگان اهل معرفت ، اعم از صوفیان یا عارفان یا عالمان بزرگ و عموما در کتاب های عرفانی یا شرح حال بزرگان و مانند آن ذکر شده ،اما در مجموع این گزارش ها این نکته مورد اتفاق است که این حقیقت نوعی عنایت ویژه الهی در حق برخی از افراد، اعم از انبیا و اولیا و انسان های صالح است. به واسطه آن توانایی تصرف در قوانین عادی عالم ماده و انتقال دفعی اجسام یا بدن خودشان از یک مکان به مکان دیگر را پیدا می کنند ،یعنی فرد می تواند با اراده خود در یک لحظه به مکان دیگری هرچند بسیار دور منتقل گردد ، ولی چه بسا خود نیز از حقیقت آن چندان مطلع نبوده، آن را عنایتی الهی در حق خود می دیدند . به همین خاطر هیچ گاه حتی نزد نزدیک ترین شاگردان خود از دارا بودن چنین توانمندی دم نمی زدند و آن را آشکار نمی کردند .
بزرگان جز در موارد خاص از آن بهره نمی بردند. در نتیجه فرضیه اثبات قطعی آن در این شرایط قابل تحقق خارجی نیست ،چون چه بسا خود این افراد در برابر سوال شاگردان و مریدان، منکر دارا بودن این توانایی می شدند ؛ مگر آنکه از طریق مباحث فلسفی یا حتی علوم تجربی اصل این عمل ممکن دانسته شود . آن گاه از طریق آیات و روایات قطعی تحقق خارجی آن پذیرفته شود اما در کنار این امور، گزارش مختلف افراد در طول تاریخ از مشاهده این عمل توسط برخی از اولیا است که می تواند در فرض اعتماد به این اخبار ، برای ما نوعی اطمینان و باور را به وجود آورد .
در نگاه عرفان اسلامی انسان می تواند در مراحل تکامل و قرب به خداوند به جایی برسد که صفات الهی از او برآید . به نوعی مظهر تجلی صفات الهی در عالم گردد ؛ در نتیجه فرد عارف قدرت تصرف در برخی از قوانین عالم ماده را پیدا کرده ، قادر به انجام عملی همچون انتقال اجسام از جایی به جای دیگر یا انعدام آن در مکان اول و ایجاد آن در مکان دوم می گردد .
نکات دقیقی هم درخصوصی الارض در کتاب مهر تابان از قول علامه طباطبایی بیان شده است که می توانید مراجعه نمایید (۲).
در مورد بخش دوم شما نمی توان پاسخ دقیقی ارائه داد. ممکن است انسان به طی الارض دسترسی پیدا کند و ممکن هم هست به این مقام دسترسی پیدا نکند .هیچ تضمینی در این باره نمی توان داد.

پی نوشت ها :
۱٫ کتاب مهرتابان ،علامه طهرانی ،ص ۳۷۷ .
۲٫ همان.

منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=72871

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰