تاریخ : سه شنبه, ۱۲ تیر , ۱۴۰۳ Tuesday, 2 July , 2024
3

روایت غرضی از توان مهندسان در ایران

  • کد خبر : 42131
  • 02 اسفند 1397 - 14:09

به گزارش جمهوریت ; سیدمحمد غرضی با برشمردن بخشی از مهمترین ظرفیت‌های داخلی گفت: ایران نیازی به سرمایه‌گذاری خارجی ندارد. به گزارش ایسنا، سید محمد غرضی در همایش روز مهندس در سمنان اظهار کرد: من در گذشته هم تاکید کردم که کشور ما نیازی به سرمایه‌گذاری خارجی ندارد اما با اعتراض برخی‌ها روبرو شدم. حرف […]

به گزارش جمهوریت ;

سیدمحمد غرضی با برشمردن بخشی از مهمترین ظرفیت‌های داخلی گفت: ایران نیازی به سرمایه‌گذاری خارجی ندارد.

به گزارش ایسنا، سید محمد غرضی در همایش روز مهندس در سمنان اظهار کرد: من در گذشته هم تاکید کردم که کشور ما نیازی به سرمایه‌گذاری خارجی ندارد اما با اعتراض برخی‌ها روبرو شدم. حرف من این است وقتی یک‌صد میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در داخل داریم حالا اگر تلاش کنند گیرم بتوانند ۱۰ میلیارد دلار جذب سرمایه‌ خارجی داشته باشند.

وی ادامه داد: بدیهی است وقتی نمی‌توانند از آن یک‌صد میلیارد دلار استفاده درست کنند و بخش زیادی از آن را هدر می‌دهند با این ۱۰ میلیارد دلار هم کار زیادی از پیش نخواهند برد.

وزیر پیشین پست و تلگراف با بیان اینکه کشور ما همه چیز دارد افزود: ما هم منابع داریم و هم نیروی انسانی خوب اما در مدیریت این منابع مشکل داریم.

وی با بیان اینکه مخابرات از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها در جهان است گفت: جوانان ایرانی در این بخش بدون سرمایه‌گذاری خارجی و با طراحی داخلی در این حوزه پیشرفت‌های چشمگیری داشتند و همین یک الگو است که نشان می‌دهد ما بدون اتکاء به خارج می‌توانیم در دیگر بخش‌ها به رشد و توسعه برسیم.

غرضی با بیان اینکه جمعیت ۸۰ میلیونی ایران ۱۶۰ میلیون سیم کارت دارد و با هزینه کمی از این خدمات بهره می‌برد اضافه کرد: هزینه این خدمت در کشوری مثل آمریکا بسیار بیشتر است؛ برای همین جمعیت ۳۲۰ میلیونی آمریکا کمتر از ۲۷۰ میلیون سیم کارت دارند چرا که هر کدام از ۶ شرکتی که خدمات مرتبط با موبایل را در اآمریکا ارائه می‌دهند ماهانه برای هر سیم کارت ۵۰ دلار آبونمان دریافت می‌کنند در حالی که در کشور ما با ۵۰۰۰ تومان یک سیم کارت در اختیار شما قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه استعدادهای خوبی در کشور وجود دارد گفت: همین استعدادها بودند که در سال‌های آغازین انقلاب به سرعت کشور را در مسیر پیشرفت قرار دادند به صورتی که به سرعت بسیاری از نقاط کشور برق‌دار شدند و یا بعدها در یک فاصله چند ساله همه شهرهای کشور را گازدار کردند.

وی با بیان اینکه هر دولتی که متکی به استعداد، منابع و مدیریت خارجی باشد دچار اشتباه شده ادامه داد: دولتی که متکی به مدیریت خارجی باشد یا از ظرفیت‌های داخلی اطلاع ندارد یا دنبال معامله است چرا که به دنبال معامله با خارجی‌ها است که حرف قرارداد و پورسانت هم به میان می‌آید.

رئیس اسبق نظام مهندسی کشور با اشاره به نقش مهم مهندسان در انقلاب گفت: در سال‌های دهه ۲۰ دانشگاه تهران در دست مارکسیست‌ها بود اما امثال مهندس سحابی و مهندس بازرگان توانستند دانشگاه تهران را از یک‌سویه نگری نجات دهند. حزب توده آن موقع مدعی بود که باید نفت شمال را به روس‌ها بدهیم که تعادل به وجود بیاید

وی با بیان اینکه اولین شهدای ما بعد از کوتای ۲۸ مرداد سه شهید مهندس دانشکده فنی بودند افزود: در واقع نطفه انقلاب اسلامی در دهه ۳۰ بسته شد.

غرضی با بیان اینکه دهه ۴۰ دهه رشد جوانان انقلابی بود بیان کرد: دهه ۵۰ نیز دهه حضور همین جوانان انقلاب در جبهه‌های خیابانی و مبارزه با رژیم بود.

وی به نقش محوری مهندسان در مبارزات اشاره و تصریح کرد: از ۴۳۵ شهید مبارزات خیابانی از سال ۱۳۴۹ تا سال ۵۴ بیش از ۴۰۰ شهید آنها مهندس بودند.

وزیر نفت در دولت کوتاه مهدوی‌کنی با بیان اینکه سهم مهندسین در اداره کشور بسیار بالاست اما قدرت سیاسی توانایی استفاده از این ظرفیت را ندارد خاطرنشان کرد: اگرچه حسینه ارشاد به‌نام شهید مطهری و دکتر علی شریعتی رقم خورد اما پایگاه اصلی آن در دست مهندسان بود.

نماینده اولین دوره مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به نقش خود در تشکیل سپاه اشاره و اظهار کرد: پیشنهاد تشکیل سپاه را مهندسین به امام دادند.

وی با بیان اینکه وقتی پیشنهاد تشکیل سپاه را با امام مطرح کردیم به سرعت پذیرفت افزود: خدمت امام عرض شد که انقلاب اسلامی را هیچ چیزی تهدید نمی‌کند الا احتمال وقوع کودتا. از همین رو تشکیل یک ارتش جدید برای حفاظت از انقلاب ضروری است.

وی که یکی از اولین فرماندهان و موسسین سپاه پاسداران است با بیان اینکه امام (ره) بعد از موافقت با تشکیل سپاه نامه‌ای به شورای انقلاب نوشتند ادامه داد: من این نامه را به مرضیه دباغ دادم که ایشان به دست اعضای شورای انقلاب برساند.

غرضی با بیان اینکه فکر مهندسین در سال‌های بعد و از جمله در جنگ هم راهگشا بود خاطرنشان کرد: باور من این است که فکر مهندسی به مراتب از فکر سیاسی بهتر و قوی‌تر است لذا باید از این ظرفیت بهره گرفت.

وی با بیان اینکه تفکر سیاسی دنبال امتیاز است اما تفکر مهندسی در پی خدمت است ادامه داد: در دولت‌های مهدوی کنی، مهندس میرحسین موسوی و شهید رجایی بیشترین بار کابینه بر عهده مهندسان بود به طوری که در دولت موسوی از ۲۴ وزیر ۲۱ نفر مهندس بودند و یا استانداران هر ۲۴ استان آن زمان همگی مهندس بودند.

کاندیدای انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری با بیان اینکه مهندسین می توانند استقلال اقتصادی کشور را تضمین کنند گفت: متاسفانه تفکر سیاسی با تفکر مهندسی همراهی لازم را ندارد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=42131

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰