تاریخ : یکشنبه, ۱۰ تیر , ۱۴۰۳ Sunday, 30 June , 2024
3

آیت‌الله جوادی آملی به عنوان یک استاد و حکیم اجتماعی شناخته می‌شود

  • کد خبر : 36316
  • 17 بهمن 1397 - 19:34

به گزارش جمهوریت ; وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این مطلب که آیت‌الله جوادی آملی جزء بزرگانی است که جامعیت او از ویژگی‌های بارزشان محسوب می‌شود، گفت: استاد به عنوان یک حکیم جامع اجتماعی و به عنوان حکیم انقلاب شناخته می‌شود. به گزارش ایسنا، سید عباس صالحی عصر امروز چهارشنبه ۱۷ بهمن‌ماه […]

به گزارش جمهوریت ;

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این مطلب که آیت‌الله جوادی آملی جزء بزرگانی است که جامعیت او از ویژگی‌های بارزشان محسوب می‌شود، گفت: استاد به عنوان یک حکیم جامع اجتماعی و به عنوان حکیم انقلاب شناخته می‌شود.

به گزارش ایسنا، سید عباس صالحی عصر امروز چهارشنبه ۱۷ بهمن‌ماه در مراسم بزرگداشت آیت‌الله جوادی آملی که با حضور جمعی از اندیشمندان و علاقه‌مندان در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد، از این استاد برجسته با عنوان حکیم انقلاب یاد کردند و گفت: آیت‌الله جوادی آملی یک حکیم ممتازی هستند. ما اگر در تاریخ ۱۴۰۰ ساله خودمان بنگریم حکمای متعددی داشته‌ایم که هر کدام به سهم خود در اتصال حکمت اسلامی از نسلی به نسل دیگر مؤثر بودند و امتیازات خود را داشته‌اند. اما در حد سهم خودم ایشان را در جهاتی به عنوان حکیمی متمایز از دیگران می‌بینم.

وی ادامه داد: این به معنی آن نیست که دیگران تمایزاتی نداشته‌اند. اگر بخواهیم از این ایشان تفسیری ارائه بدهیم باید به نکاتی توجه کنیم و نکته اول این است که ایشان یک حکیم جامع در علوم عقلی، عرفانی و علوم نقلی هستند. در تاریخ علمای اسلامی داشته‌ایم بزرگانی که این سه شاخه را با هم داشته‌اند اما اینکه بتوانند در این سطح عالی نقش‌آفرینی داشته باشند و صاحب‌نظر باشند، فراوان نداریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این موضوع که این جامعیت در پاره‌ای از حکمای ما همچون حضرت امام خمینی (ره) وجود داشته، یکی از ویژگی‌های ایشان است، گفت: ویژگی دوم آیت‌الله جوادی آملی این است که ایشان یک حکیم مدرس هستند. افرادی داریم که شاگردپرور بوده‌اند. آقای جوادی آملی یک حکیم مدرس هستند که از طریق تعلیم شفاهی و مکتوب صدها شاگرد بلکه هزاران شاگرد در خان تدریس ایشان قرار گرفتند. این جز ویژگی‌هایی است که شاید همگان آن را ندارند.

صالحی ادامه داد: استاد جوادی عاملی هم با تدریس ممتد و هم با مکتوبات فراوان این ترکیب را دارند که به عنوان یک حکیم برجسته محسوب شوند و ویژگی سوم این استاد بزرگوار این است که ایشان به عنوان یک حکیم اجتماعی مطرح هستند. اینکه فلسفه از حوزه نظری و انتزاعی به حوزه زندگی عملی و اجتماعی نزدیک‌تر شود، یکی از دغدغه‌های ایشان بوده و هست که در آثار متنوعی به این موضوع پرداخته‌اند و همین امر نشان می‌دهد که باید حکمت اسلامی را به حوزه زندگی اجتماعی نزدیک کنیم و فاصله نظر و عمل را کم کنیم.

وی در ادامه با اشاره به ویژگی چهارم آیت‌الله جوادی آملی تصریح کرد: ایشان حکیم متکلم هستند. ما همیشه دو شاخه را داشته‌ایم، متکلمان و فلاسفه که متکلمان به سوالات زمانه توجه داشته‌اند و فلاسفه به مباحث بنیادی اما استاد جوادی آملی حکیم متکلم هستند. یعنی در عین اینکه از یک خاستگاه فلسفی برخواسته‌اند به سوالات و شبهات زمانه نیز توجه دارند.

او در ادامه با تاکید بر این مطلب که استاد جوادی آملی حکیم موسوعه‌نگار هستند، ادامه داد: برخی مانند علامه مجلسی موسوعه‌نگار بوده‌اند یعنی کار دایره‌المعارفی انجام داده‌اند. آقای جوادی آملی هم تفسیر تسنیم و رحیق‌مختوم را دارند که صرفاً یک اثر نیست بلکه دایره‌المعارفی است که علوم عقلی و عرفانی دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: تک‌نگاری و موسوعه‌نگاری دو شاخه هستند. برخی تک‌نگاری دارند اما آن فضای جامعه‌نگری در آنها چندان به وجود نمی‌آید. بزرگانی قبل از انقلاب داشته‌ایم که در حکمت انقلاب اثرگذار بوده‌اند اما زمانی نداشته‌اند که آن را استمرار دهند همچون استاد شهید مرتضی مطهری اما استاد جوادی آملی حکیم انقلاب هستند که مبادی نظری مفقوده‌ای را در حوزه‌های مختلف مطرح کرده‌اند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=36316

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰