تاریخ : سه شنبه, ۱۲ تیر , ۱۴۰۳ Tuesday, 2 July , 2024
3

این چه آبادی است…

  • کد خبر : 32788
  • 10 بهمن 1397 - 13:55

این چه آبادی است که در آن سنگ ها را بسته اند….. ناصر تبریزی-شاعری پیش امیر دزدان رفت و ثنایی بر او بگفت . فرمود تا جامه از و برکنند و از ده بدر کنند. مسکین برهنه به سرما همی رفت . سگان در قفای وی افتادند . خواست تا سنگی بر دارد و سگان […]

این چه آبادی است که در آن سنگ ها را بسته اند…..

ناصر تبریزی-شاعری پیش امیر دزدان رفت و ثنایی بر او بگفت . فرمود تا جامه از و برکنند و از ده بدر کنند. مسکین برهنه به سرما همی رفت . سگان در قفای وی افتادند . خواست تا سنگی بر دارد و سگان را دفع کند ،در زمین یخ گرفته بود ، عاجز شد ، گفت : این چه آبادی است که در آن سنگ ها را بسته و سگها را رهانیده اند…(گلستان سعدی)

چند صباحی است که مسئولین محترم در رد یا تصویب سهمیه بندی بنزین در سال آینده اظهار نظرات متفاوتی بیان می کنند.وهمه در این فعل متفقند که چرا مصرف روزانه بنزین در ایران غیر متعارف است و هر چه زودتر باید فکری به  وضع ریخت و پاش و اصراف کرده و چاره ای اندیشید.چاره جویی برای رفع این معضل قطعا واجب است و هر چه زودتر برای خلاصی از معضل آلودگی هوای شهرها، از بین رفتن سرمایه های ملی و …. چاره ای اندیشید،اما برای این چاره اندیشی آیا از مسیر درست وارد می شویم ؟

خالی از لطف نیست که به برخی از آمار های ارائه شده طی سالهای اخیر اشاره ای داشته باشیم.

اقتصادنیوز۶ بهمن ۹۷، « مصرف بنزین کل کشور همچنین در روز ۳۱ تیرماه با ثبت رکوردی بی‌سابقه به ۱۲۱میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر رسید.براساس این گزارش، میانگین مصرف روزانه بنزین کل کشور در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۸٫۵ درصد رشد نشان می‌دهد….»

اقتصادآنلاین ۸ مهر ۹۷ – « در ایران به ازای هر نفر، ۱۰ برابر هر ترکیه ای و ۳ برابر هر چینی بنزین مصرف می شود و طبق اعلام دولت، ایرانی‌ها در هر ساعت ۳ میلیون و ۷۹۰ هزار لیتر بنزین مصرف می‌کنند که این رقم تقریباً ۶ برابر میانگین مصرف بنزین در جهان است…»

شانا، ۷ فروردین ۹۷- شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد: مصرف بنزین کل کشور در روز پنجم فروردین‌ماه پارسال۸۵ میلیون و۹۰۰ هزار لیتر بود.بر اساس این گزارش، مصرف نفت‌گاز هم در روزیکشنبه (پنجم فروردین‌ماه۹۷)به ۳۴ میلیون لیتر رسید.مصرف نفت‌گاز در مدت مشابه پارسال (۹۶)  ۳۲ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر ثبت شد.مصرف بنزین در پنجمین روز سال ۹۷ نسبت به دوره مشابه پارسال (۹۶)  ۱۱,۶ درصد رشد نشان می‌دهد…

ایرنا ۲ شهریور ۹۷-میانگین مصرف روزانه بنزین کشور با ثبت رکوردی جدید در تیرماه امسال به ۹۱ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر رسید که در مقایسه با ماه مشابه در سال ۱۳۹۶ رشد بیشتر از هشت درصدی را ثبت کرد …

باشگاه خبرنگاران جوان ۳ تیر ۹۷- «مجموع مصرف بنزین در خرداد ماه امسال با میانگین مصرف روزانه ۸۳.۶ میلیون لیتر، به بیش از ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون لیتر رسید….»

به گزارش ایلنا،« روز گذشته مصرف بنزین در کل کشور به ۹۵ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر رسید. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته رقم مصرف این سوخت ۸۳ میلیون و ۴۰۰ هزار لیتر بوده است که ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار لیتر افزایش را نشان می‌دهد.بر این مبنا  پس از سال ۷۹  میزان مصرف بنزین در کشور  بدون وقفه سیر صعودی داشته است. و این  امر متاسفانه همچنان ادامه دارد…».

علل رشد مصرف بنزین

احمد مرادی نماینده مردم بندرعباس وعضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، به خبرگزاری خانه ملت گفت«: بیشتر خودروهای داخلی در ۱۰۰ کیلومتر ۱۰ تا ۱۱ لیتر سوخت مصرف می کنند که این در برابر کشورهایی که هر ۱۰۰ کیلومتر ۳ لیتر مصرف می کنند فاصله فاحشی دارد.وی ادامه داد: اگر این موضوع مصرف بالای سوخت در نظر گرفته شود وضعیت خودروسازی کشور معیوب بوده و دچار مشکل است که باید در این زمینه بازنگری صورت گیرد….»

روزنامه دنیای اقتصاد ۲۷ مهر ۹۶ -« مصرف سوخت خودروهای پرتیراژ خودروسازان ایرانی در محدوده ٨ تا ١٢ لیتر در هر ١٠٠ کیلومتر قرار دارند. در عین حال براساس برنامه‌ریزی‌ها، خودروسازان جهانی تلاش دارند تا سال ۲۰۲۵ خودروهای تولیدی‌شان به ازای مصرف هر گالن سوخت متوسط ۶۰ مایل را طی کند. این در شرایطی است که خودروسازان ایرانی با حمایت‌های‌ دولتی تاکنون نتوانسته‌اند نسبت به ارتقای سیستم مصرف سوخت خودروهای تولیدی خود تغییراتی صورت دهند و تکنولوژی تولیدات خود را به‌روز کنند…»

با مراجعه به آمار و ارقام موجود به آسانی می توان طی یک محاسبه نسبت بین خوردو های پر مصرف و از رده خارج شده گره اصلی مصرف را شناسایی و در صورت داشتن اراده تولید کنندگان خودرو، تا ۶۰ در صد از دور ریز مصرف بنزین با عامل ۱۲ درصد در ۱۰۰ کیلومتر را کاهش داد.

تعداد خودروهای پلاک شده ایران

سایت اطلاعات جامع تولید خودرو در ایران آبان ۹۶-« بر اساس آمار بدست آمده کل تولیدات خودرو در ایران طی ۷ ماهه ابتدای سال جاری به ۸۲۲ هزار و ۱۱۶ دستگاه می رسد که از این تعداد ۶۹۱ هزار و ۸۳۷ دستگاه را خودروهای سواری شامل می شوند. بر این اساس حجم تولید خودروهای سواری در ایران ۳۲۰۲ دستگاه خودرو در روز می باشد.در حال حاضر پرتیراژترین خودروی تولیدی ایران ، پراید می باشد…».

مشرق، ۲۶ فروردین ۹۴ « عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نشست مشترک با اعضای کمیسیون عمران مجلس گفت: تعدا خودروهای کشور الان به ۱۷ میلیون رسیده و پیش بینی شده است در دو دهه آینده تعداد خودروها به ۵۰ میلیون دستگاه برسد آمارهایی که راهنمایی و رانندگی درباره خودروهای تولید شده، منتشر کرده نشان می دهد در کل کشور ۲۰ میلیون خودرو شماره گذاری شده است که یک پنجم آن معادل ۴میلیون خودرو، سهم شهر تهران است.همچنین تعداد موتورسیکلت هایی که در شهر تهران وجود دارد، ۳میلیون است

چاره اندیشی

به  نظر نگارنده،  دادن آدرس غلط و معرفی ملت بزرگوار ایران بعنوان مقصران اصلی اصراف بنزین، منصفانه نیست ..تعداد ۲۰ میلیون خودرو تا سال ۹۴ در کشور در حال تردد بودند که اگر متوسط مصرف بنزین این تعداد ده درصد  در ۱۰۰ کیلومتر فرض شود به این معنی است که اگر مشکل عرضه ی خودوری بی کیفیت با مصرف بنزین بالای ۱۱ درصد گرفته شود به زودی مصرف بنزین به ۵۰ تا ۶۰ درصد فعلی کاهش خواهد یافت. با این تفاسیر آیا بهتر نیست که بجای شماتت مصرف کنندگان سوخت در کشور، فکر عاجلی برای  تولیدکالاهای پر مصرف انرژی را متوقف کرده و گره اصلی اسراف را بازگشایی نماییم؟

آیا با دادن آدرس غلط و اتخاذ تصمیمات غیر اصولی ، میتوان  به راهگشایی معضل مصرف بنزین در کشور امیدوار بود؟

 

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=32788

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰