تاریخ : چهارشنبه, ۲ خرداد , ۱۴۰۳ Wednesday, 22 May , 2024
10

روحانی:حاضریم درباره غرامت‌هایی که آمریکا باید به ایران بپردازد با او مذاکره کنیم/ نوسانات ارز تاثیری بر فهرست کالاهای اساسی نخواهد داشت

  • کد خبر : 2644
  • 15 مرداد 1397 - 22:34
روحانی:حاضریم درباره غرامت‌هایی که آمریکا باید به ایران بپردازد با او مذاکره کنیم/ نوسانات ارز تاثیری بر فهرست کالاهای اساسی نخواهد داشت

به گزارش جمهوریت؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در گفت‌وگوی  تلویزیونی با مردم اظهار کرد: پیشنهاد مذاکره همراه با تحریم معنایی ندارد. رئیس جمهور با بیان اینکه آمریکا بدهکار مردم ایران است؛ گفت:ما آماده‌ایم درباره غرامت‌هایی که آمریکا باید به ایران بپردازد با او مذاکره کنیم. وی با بیان اینکه حرفهای آمریکایی ها متناقض […]

به گزارش جمهوریت؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در گفت‌وگوی  تلویزیونی با مردم اظهار کرد: پیشنهاد مذاکره همراه با تحریم معنایی ندارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه آمریکا بدهکار مردم ایران است؛ گفت:ما آماده‌ایم درباره غرامت‌هایی که آمریکا باید به ایران بپردازد با او مذاکره کنیم.

وی با بیان اینکه حرفهای آمریکایی ها متناقض است, افزود: مردم ما در سالهای گذشته تجربه خوبی از مقامات آمریکایی دارند.

روحانی با اشاره به اینکه شعار دولت از ابتدا تعامل و میز مداکره بوده و بر همین مبنا هم پیش رفته است, اظهار کرد: در طول دو سال گذشته همه متعهد بودند جز آمریکا و کسی که امروز ادعای مذاکره می‌کند از همه تعهدات بین المللی خارج شده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه آنها در مذاکرات به ما خطاب نمی‌کنند, گفت: کسی که ادعای مذاکره می‌کند باید ثابت کند می خواهد با مذاکره موضوعی را حل کند!

روحانی با اشاره به اینکه ترامپ به تعهدات خود پشت کرده و بر علیه ایران عمل می‌کند, اظهار کرد: اگر صداقت در کار باشد ما از مذاکره حمایت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه آمریکایی ها باید به برجام برگردند و صداقت داشته باشند, گفت: دم خروس رو باور کنیم یا قسم حضرت عباس را!

رئیس جمهور با اشاره به اینکه تحریم آنها فقط راجع به ایران نیست بلکه در مورد همه شرکتهای طرف قرارداد ایران است؛ افزود: آمریکا ابتدا دنبال تغییر رویه ۵ به علاوه یک بود و آنها ۲۲ دی ماه می‌خواستند مذاکرات مجدد در برجام را مطرح کنند.

روحانی با بیان اینکه آمریکا می‌خواست ایران هم از برجام خارج شود که کار را به شورای امنیت بکشان, اظهار کرد: قطعنامه ۲۲۳۱ برگ برنده ماست.

وی با اشاره به اینکه ترامپ می‌خواست همه دستاوردهای ما را بگیرد و همه دنیا را علیه ما بسیج کند که موفق نشد؛ اظهار کرد: اروپایی ها در مقابل خواست آمریکا ایستاده اند. هر شرکتی که ایران را تحریم کند اروپا ان را تحریم می کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه اکثر کشورهای جهان حامی ایران هستند, گفت: ۴ به علاوه یک باید بتوانند تحریم را جبران کنند تا برجام حفظ شود.

روحانی با اشاره به اینکه اروپا از نظر سیاسی سنک تمام گذاشته اما در مقام عمل باید قدمهای بیشتری را بردارند, گفت: ما با چین و روسیه مذاکره کردیم و اعلام کردند که ما به تحریمها اعتقاد نداریم؛ هنوز منتظر اقدام عملی اروپادهستیم.

وی با بیان اینکه در ماه اوت جلسه ای بین ایران و اروپا برگزار می شود, اظهار کرد: اساس تحریمها به سه ماه آینده بر میگردد که نفتی و بانکی خواهند بود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه برای ما منافع ملی از همه مهمتر است؛ تاکید کرد: رابطه ما با چین و روسیه بسیار بهتر از اروپا است.

روحانی با بیان اینکه چین متعهد به ادامه روابط با ایران است؛ گفت: هم چین و هم روسیه به صراحت اعلام کردند معتقد به ادامه برجام هستند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ما روابط خوب با تمام دنیا می‌خواهیم, گفت: روابط ما در آسیا شدیدا در حال گسترش است.

وی با بیان اینکه یک سری بیماریهای اقتصادی داریم که برخی مربوط به قبل از انقلاب است, اظهار کرد: امروز مشکلاتی مزمن در بانکها و موسسات مالی وجود دارد. وقتی نقدینگی تخریب بوجود می آورد اعتماد مردم متزلزل می شود.

روحانی اضافه کرد: در دولت یازدهم و سال اول دوازدهم ارز کاهش قیمت داشت و می خواستیم جلوی کاهش ارز را بگیریم؛ دلیل آن هم خوشبینی مردم به آینده و رابطه خوب ما با دنیا بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه دو عامل باعث مشکلات امروز ارز است, افزود: آغاز مشکلات از دی ماه بو. در دی ماه گذشته اعتراضاتی از یک شهر به تمام شهرها سرایت کرد و برخی دنبال اغتشاشات بودند و مردم فهمیدند و جلوگیری کردند.

وی ادامه داد: آمریکا فکر کرد با فشار بیشتر می تواند جلوی ایران را بگیرد و ۲۲ دی ماه بود که ترامپ اعلام کردبه تنهایی از برجام خارج می‌شود.

روحانی گفت: در فروردین ماه یک التهاب بزرگ ایجاد شد. این التهابات با همکاری همه مثل خریدار و فروشنده و صراف قابل کنترل بود؛ اما برخی همکاری نکردند و ارز گرفتند و سو استفاده کردند .در کنار طرح ما رانت و فساد بوجود آمد.

رئیس جمهور ادامه داد: در خرداد ماه به این رسیدیم که روند بسته پیشنهادی ارز کارایی ندارد و سو استفاده های موجود باید با مدیریت حل شود و نه پلیس و دادگاه.

وی با اشاره به اینکه ما به فکر بسته پیشنهادی جدید افتادیم, افزود: بسته جدید ارزی تفاوتهای اساسی دارد.در بسته قبلی همه مسئولیتها بر عهده بانک مرکزی بود اما در بسته جدید تعهد بانک مرکزی بسیار کمتر است. امروز بانک مرکزی برای کالاهای اساسی مردم قیمتی متعادل و ثابت نرخ در نظر گرفته است. مردم باید اعتماد کنند که نوسانات ارز تاثیری بر فهرست کالاهای اساسی نخواهد داشت.

روحانی تاکید کرد: ارز کالاهای اساسی ۴۲۰۰ تومان است و تا پایان فروردین ۹۸ تغییر نمی‌کند.

در حال تکمیل…

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=2644

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰