تاریخ : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024
1

سرانجام احداث آرامستان‌های جدید تهران به کجا رسید؟

  • کد خبر : 233055
  • 15 فروردین 1403 - 19:33
سرانجام احداث آرامستان‌های جدید تهران به کجا رسید؟
درحالی‌که ظرفیت بهشت زهرا (س) به‌عنوان بزرگ‌‎ترین آرامستان کشور رو به اتمام است؛ لزوم چاره اندیشی مدیریت شهری برای خانه ابدی شهروندان تهرانی بیش از پیش مورد توجه بوده و موضوع احداث آرامستان‌های جدید و مکان‌یابی آن‌ها مورد توجه قرار گرفته است و تاکنون چندین بار از مکان‌هایی چون نزدیکی کوه «بی‌بی شهربانو» نام برده شده است، اما هنوز مکان نهایی احداث آرامستان تهران در سال ۱۴۰۳ اعلام نشده و ظاهراً احداث حداقل یک آرامستان برای سال‌جاری قطعی شده است.

جمهوریت–مرده مسلمان باید در زمین مباح دفن گردد؛ جمله‌ای که در شیعه از اهمیت بسیاری برخوردار است و در مجموع مسلمانان نسبت به خانه آخرت خود با حساسیت بسیاری برخورد می‌کنند و بر همین اساس مدیریت‌های شهری در کل کشور در تلاش هستند برای تدفین اموات مسلمانان در شهر خود آرامستان‌های مناسب را احداث کنند. نخستین تلاش‌ها برای طراحی، اجرا و احداث آرامستانی به نام بهشت زهرا، با هدف پایان دادن به مسئلهٔ تعدد آرامگاه‌ها در سطح شهر تهران، در سال ۱۳۴۵ انجام شد. بر همین اساس قطعه زمینی در مسیر تهران – قم به مساحت ۳۱۴ هکتار به این امر اختصاص یافت و فعالیت‌های عمرانی و فضای سبز در این محل شروع شد.

نهایتاً بهشت زهرا (س) در سال ۱۳۴۹ آماده شد، ولی در ابتدا به علت وجود گورستان‌های متعدد فعال در محله‌های تهران با عدم اقبال عمومی جهت دفن اموات مواجه و سرانجام با دفن نخستین متوفی رسماً مورد بهره‌برداری قرار گرفت. به جز بهشت زهرا (س) ۱۰ آرامستان دیگر در تهران وجود دارد که برخی هنوز فعال، برخی غیرفعال و برخی نیز امروز کمتر آثاری از آن‌ها باقی مانده است.

با توجه به دغدغه شهروندان تهرانی برای خانه آخرت بود که در سال ۱۳۴۹ بهشت زهرا (س) در شهرستان ری در جنوب تهران احداث شد. پس از مدتی این آرامستان به بزرگترین آرامستان کشور تبدیل شد. در حقیقت بهشت زهرا ابتدا ۳۱۴ هکتار وسعت داشت که در سال ۱۳۷۶ با توجه به اینکه ظرفیت این آرامستان برای تدفین اموات مسلمین رو به اتمام بود بخش شمالی به مساحت ۱۱۰ هکتار و در سال ۱۳۸۷ بخش شرقی به مساحت ۱۶۰ هکتار خریداری و به آن اضافه شد که تاکنون بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در این آرامستان دفن شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=233055

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰