تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
3
دبیر ستاد امر به معروف:

برای اولین بار در جشنواره فیلم فجر بخش «امر به معروف» گذاشتیم

  • کد خبر : 229039
  • 24 بهمن 1402 - 21:21
برای اولین بار در جشنواره فیلم فجر بخش «امر به معروف» گذاشتیم
محمدحسین طاهری (دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر) در این نشست درباره ماهیت جشنواره معروف گفت: زمانی که مسئولیت دبیری ستاد را گرفتیم امر به معروف مفهوم درستی نداشت و کار ما با ستاد عفاف و حجاب که به ما مربوط نیست قاطی شد.

جمهوریت –نشست خبری نخستین جشنواره ملی «معروف» صبح امروز در ستاد امر به معروف و نهی از منکر برگزار شد.

محمدحسین طاهری (دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر) در این نشست درباره ماهیت جشنواره معروف گفت: زمانی که مسئولیت دبیری ستاد را گرفتیم امر به معروف مفهوم درستی نداشت و کار ما با ستاد عفاف و حجاب که به ما مربوط نیست قاطی شد.

او بیان کرد: ترویج امر به معروف، نظارت بر امر به معروف و نظارت بر آمران سه محور اصلی ستاد است. یادمان باشد که امر به معروف عقلی است نه شرعی و در همه جا اجرا می‌شود. امر به معروف یعنی نسبت به حوادث پیرامون خود بی‌تفاوت نباشیم. مثلا اگر کسی مصرف آب و برق بالا دارد ما نباید بی‌تفاوت باشیم. آیا تخصیص بودجه‌های مملکت عادلانه است و اقتصاد مافاصله طبقاتی را کاهش می‌دهد؟ این‌ها یعنی امر به معروف. این موارد در نظام‌های سیاسی جهان کمتر وجود دارد. همانطور که نماز و زکات واجب است امر به معروف هم واجب است.

او با تاکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر مقوله خیلی گسترده‌ای است، گفت: امیر مؤمنان علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند؛ جامعه بدون امر به معروف، جامعه‌ای مرده است. می‌بینیم کسی روی زمین افتاده و رد می‌شویم. اینکه بگوییم من وضعم خوب است و به من چه! درست نیست.

طاهری با بیان اینکه امر به معروف می‌تواند جهان را عوض کند، توضیح داد: یکی از وظایف ستاد، ترویج امر به معروف است و ما در این رابطه آموزش‌هایی را طراحی کردیم که در دانشگاه‌ها هم این را داریم. یکی از موارد مقوله هنر است که برنده‌ترین شمشیر گویاست.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: غربی‌ها می‌گویند سینما جای کلیسا را گرفته است. ما در ایران معتقدیم سینما در کنار مسجد است. سینمای دینی محدود به نماز و دعا نیست. حضرت آقا می‌گویند؛ اگر فیلمی شما را یک قدم به خدا نزدیک کرد، فیلم دینی است.

البته باید گفت انتقاد با سیاه‌نمایی فرق دارد. ما فرهنگی چندین هزارساله داریم و تخت جمشید و چغازنبیل را داریم و با اسلام این رشد کامل شد. این مردم نیاید مقهور تمدن دویست‌ساله غرب شوند و احیا کردن این مقوله معروف است و نشان دادنش هنر است.

طاهری بیان کرد: در همه موارد تشکل‌های مردمی می‌توانند ورود کنند. برای اولین بار در جشنواره فیلم فجر بخش امر به معروف گذاشتیم و جایزه اراده ملی دادیم. به ذهنمان رسید که مفاهیم امر به معروف را در اجتماع پیاده کنیم. پیشنهاد ما جشنواره‌ای ساده بود و حال با گام اول افق بین المللی را مدنظر قرار دادیم تا مفهوم را در قالب هنر بیاوریم. اینجا جای کار‌های سیاسی و جناحی نیست و همه باید حرفشان را بزنند.

سود مرکب جریمه‌های بانکی قیمت‌های دلاری و ریالی مواردی هستند که مورد نقد هستند. این‌ها منکر است. تولیدات اجناس بد به تورم می‌افزاید این منکر است. ممکن است طرف من روحانی را قبول نداشته باشد، ایراد ندارد. آن‌هایی که نظام را هم قبول ندارند می‌توانند در جشنواره شرکت کنند، اما در قالب مطالبات اجتماعی و نه سیاه‌نمایی. افرادی که می‌آیند خواه ناخواه در مسیر الهی قرار دارند. همه ما باید مبلغ معروف باشیم.

مهرداد توکلی (دبیر نخستین جشنواره معروف) نیز درباره چند و، چون اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره گفت: در انتخای اعضا از وجود افراد و کارشناسان در نهاد‌های مختلف بهره برده‌ایم. به طور مثال مریم جلالی معاون میراث یکی از اعضای شوراست. کاظم نظری (مدیرکل اداره هنر‌های نمایشی)، آقای طاهری دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر، علی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری، برخی دیگر از شورای سیاستگذاری جشنواره امسال هستند.

وی درباره بخش‌های نوزده‌گانه جشنواره ملی اینگونه توضیح داد: فریضتین و مصادیق آن، بخش امر به معروف در اجتماع، فریضتین از نگاه ائمه و اندیشمندان برخی محور‌ها هستند و باقی آن‌ها عبارتند از اقتصاد سالم، امیدافرینی (که مورد تاکید رهبری هم هست)، سبک زندگی ایرانی اسلامی، امر به معروف با محوریت نماز و قرآن، تذکر لسانی و تشکل‌های مردمی، ظهور و مهدویت در قالب تولید آثار هوش مصنوعی، جایگاه زن در ابعاد بین‌المللی، هویت ملی، مقاومت اسلامی، خدامحوری و اخلاق محوری، نظم نوین جهانی، جمهوری اسلامی و پرچم، خانواده سالم و فرزندآوری، هویت پوشش عفاف و حجاب، ایثار و شهادت و همینطور ترور و شهدای امر به معروف هم بخش‌های دیگر هستند.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=229039

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰