تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
3

درخواست کارگران برای افزایش دستمزد

  • کد خبر : 221252
  • 10 آذر 1402 - 14:05
درخواست کارگران برای افزایش دستمزد
گلپور رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگری کشور با انتقاد از اظهارات رئیس سازمان بودجه مبنی براینکه « اگر می‌خواستیم گشاده‌دستی کنیم باید نرخ حقوق و دستمزد را 25تا 30درصد افزایش می‌دادیم

جمهوریت-گلپور رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگری کشور با انتقاد از اظهارات رئیس سازمان بودجه مبنی براینکه « اگر می‌خواستیم گشاده‌دستی کنیم باید نرخ حقوق و دستمزد را ۲۵تا ۳۰درصد افزایش می‌دادیم؛ اما دولت به دنبال محبوبیت کاذب نیست» گفت: مطابق ماده ۴۱قانون کار, دستمزد باید مطابق نرخ تورم و هزینه های سبد معیشت تعیین شود, این حق و خواسته ی قانونی کارگران است .چرا باید رییس سازمان برنامه و بودجه با وجود آگاهی از میزان نرخ تورم واقعی در جامعه که بیش از ۴۰درصد است، افزایش ۲۵ تا ۳۰درصدی را که بازهم پایین تر از نرخ تورم است گشاده دستی بداند؟ خواسته کارگران افزایش دستمزد مطابق ماده ۴۱قانون کار است.

رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگری کشور گفت: افزایش حتی ۳۰درصدی دستمزد باز هم از نرخ تورم پایین تر است و جوابگوی هزینه مردم نیست.

سمیه گلپور, رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگری کشور در گفت‌وگو با تسنیم؛ با اشاره به  افزایش هزینه های زندگی گفت: متأسفانه این روزها شاهد این هستیم که دستمزد کارگران به قدری پایین است که کفاف زندگی آنها را نمی دهد.برای تأمین هزینه های خود مجبور به شغل دوم و سوم هستند. بازنشستگان نیز اوضاع بدتری دارند, چرا که هزینه های درمان هم حتی بیشتر از حقوق بازشستگان است. اکثر بازنشستگان با وجود اینکه سن آنها بالا است اما به سمت مشاغل کاذب و رانندگی با تاکسی و رانندگی با تاکسی های اینترنتی رجوع کرده اند.

وی گفت: به دلیل پایین بودن حداقل دستمزد،‌ با وجود نیازی که واحدهای صنعتی به نیروی کار دارند، مشاهده می کنیم که کارگران سرکار نمی روند و به سمت مشاغل کاذب می روند.

گلپور همچنین با انتقاد از اظهارات رئیس سازمان بودجه مبنی براینکه « اگر می‌خواستیم گشاده‌دستی کنیم باید نرخ حقوق و دستمزد را ۲۵تا ۳۰درصد افزایش می‌دادیم؛ اما دولت به دنبال محبوبیت کاذب نیست» گفت: مطابق ماده ۴۱قانون کار, دستمزد باید مطابق نرخ تورم و هزینه های سبد معیشت تعیین شود, این حق و خواسته ی قانونی کارگران است .چرا باید رییس سازمان برنامه و بودجه با وجود آگاهی از میزان نرخ تورم واقعی در جامعه که بیش از ۴۰درصد است، افزایش ۲۵ تا ۳۰درصدی را که بازهم پایین تر از نرخ تورم است گشاده دستی بداند؟ خواسته کارگران افزایش دستمزد مطابق ماده ۴۱قانون کار است.

وی ادامه داد: دستمزد ۲۷درصدی سال ۱۴۰۲ پایین تر از نرخ تورم بود, بدون شک خود مسئولان هم به این موضوع واقف هستند, همیشه در تمام مسائل و مشکلات کارگران هستند که خسارت می دهند.دولت باید با برنامه ریزی حساب شده, فرارهای مالیاتی سنگین را مقابله کند نه اینکه به دنبال کسب درآمد از کارآفرینان و متولیان عرصه تولید کشور باشد. بررسی وضعیت حقوق و دستمزد در سایر کشورها موید این موضوع است که برای تحقق رشد اقتصادی و تولید مولد، نیروی کار باید از حقوق و دستمزد راضی و تأمین باشد.

گلپور با بیان اینکه در حال حاضر مهمترین و اصلی ترین دغدغه مردم درد معیشت است گفت: هزینه های اجاره بها, مسکن و خوراک به قدری زیاد است که کارگر از پس آن بر نمی آید. حقوق فعلی تنها ۳۰درصد هزینه ها را پوشش می دهد. گرانی مسکن بخش زیادی از کارگران را حاشیه نشین کرده است.

رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگری کشور بیان کرد: اگر یک شغل به گونه ای باشد که معاش کارگر را تأمین کند, کارگر هراس از هزینه های بیماری و دوران بازنشستگی و… ندارد و همین مسئله باعث بهره وری کارگر در شغل مورد نظر خواهد شد. در حال حاضر فاصله ای بین تعریف حقیقی شغل و آن چه در جامعه دیده می شود وجود دارد. معیشت است که تضمین کننده قدرت خرید کارگران است.

وی با تأکید بر اینکه  تا زمانی که تورم کنترل نشود، قدرت خرید کارگران افزایش نمی یابد افزود:به دلیل پایین بودن حداقل  دستمزد،‌ با وجود نیازی که واحدهای صنعتی به نیروی کار دارند، مشاهده می کنیم که کارگران سرکار نمی روند و به سمت مشاغل کاذب می روند تا بتوانند از پس هزینه های زندگی بربیاید، به عبارتی کارگر دچار پدیده بیکاری ارادی می شود.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=221252

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰