تاریخ : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 7 May , 2024
2

جادوگر رای در مجلس یازدهم را بشناسیم

  • کد خبر : 220965
  • 07 آذر 1402 - 6:54
جادوگر رای در مجلس یازدهم را بشناسیم
رحیم زارع (زاده ۱ بهمن ۱۳۵۴ در سرچهان) نماینده دوره‌های نهم، دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه آباده، بوانات، خرم‌بید و سرچهان در استان فارس است. او همچنین عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی است.

جمهوریت – شخصیتی آرام و بی حاشیه اما موثر، پرنفوذ و با تجربه ، نماینده ای که در دوازده سال نمایندگی مجلس ، ٩ بار پیاپی در ترکیب اعضای مهمترین و جدی ترین کمیسیون تخصصی مجلس یعنی تلفیق بودجه سنواتی با بالاترین رأی انتخاب شده است، دو دوره نایب رییس اول تلفیق، چهار دوره سخگویی و سه دوره هم عضویت در این کمیسیون داشته است.

رحیم زارع ، در آخرین کمیسیون تلفیق بودجه دوره یازدهم مجلس در پست سخنگویی کاندیدا شد و ٢۴ رای موافق کسب کرد و حتی از دیگر اعضا هیات رئیسه رای بیشتری به دست آورد .

این در حالی است که در انتخابات تعیین اعضای تلفیق در کمیسیون تخصصی برنامه و بودجه برای ، رحیم زارع با ٢۱ رای از مجموع ٢٣ عضو این کمیسیون ، اولین و بیشترین رای را در این کمیسیون از آن خود کرد و این در حالی است که در ادوار گذشته نیز او صاحب بیشترین رای اعضا کمیسیون اقتصادی مجلس برای عضویت در کمیسیون بودجه های سنواتی بود .

این تفاوت جدی در کسب رای موافق برای یک نماینده، هر ناظری را در مجلس به این فکر فرو می‌برد که چرا رحیم زارع همیشه در صدر کسب آراء موفق است ؟! آیا میتوان او را جادوگر رای دانست؟!

پژوهش و تحقیق در سوابق تحصیلی و اجرایی این نماینده، ما را به پاسخی قانع کننده تر رهنمون می کند. نماینده مردم یک حوزه ۲۲۰ هزار نفری در استان فارس ، قبل از ورود به مجلس تحصیلات تکمیلی اش را در مقطع دکتری و در رشته مدیریت بازرگانی در دانشگاه علامه طباطبایی به اتمام رساند.
او مدتی در بانک پارسیان کارمند بود تا در مصاحبه جذب استخدامی سازمان بازرسی کل کشور پذیرفته شد و در طی هفت سال خدمت در این سازمان، با درجه سربازرسِ حوزه تجارت خارجی، کاندیدای نمایندگی مجلس شد.

فرصت و تجربه کار در سازمان بازرسی به او اطلاعات جدی و کاربردی از نقاط ضعف و قوت حکمرانی در حوزه های اجرایی در اختیار او قرار داد و پس از اعتماد مردم و انتخاب او به نمایندگی مردم آباده ،بوانات، خرم بید و سرچهان ، با پشتوانه این تجربیات ارزشمند، وارد کمیسیون اقتصادی مجلس شد.
طی سال های۱۳۹۱ تا ۱۴۰۲ و در طول دوازده سال نمایندگی مجلس ، ۱۶ بار به عضویت در هیات رئیسه کمیسیون های تخصصی انتخاب شد . ۵ سال عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی( سخنگو)، ۴ سال سخنگو و ۱سال نائب رئیس کمیسیون های ویژه (حمایت از تولیدملی و حمایت از جهش تولید) ، ۲ سال نائب رئیس اول و ۴ سال سخنگوی کمیسیون های تلفیق بودجه های سنواتی ، در کارنامه نمایندگی رحیم زارع دیده می شود.

در ادامه تحقیقات مان به نکته جالبی در باره آیین نامه رتبه بندی کمیسیون های تخصصی مجلس رسیدیم. در این آیین نامه، نمایندگان بر اساس سوابق تحصیلی، سوابق اجرایی و تجربیات تخصصی شان، سطح بندی می شوند و هر نماینده ای امتیاز بیشتری کسب کند امکان حضور در کمیسیون های پر طرفدار مجلس را پیدا می کند مثلا کمیسیون برنامه و بودجه در صدر همه کمیسیون های تخصصی و اولین کمیسیونی است که هر نماینده ای عضویت در آن را انتخاب میکند. ( فلسفه تدوین آیین نامه رتبه بندی کمیسیون ها ، محدودیت ۲۳ عضوی است که رقابت جدی را بین نمایندگان برای ورود به برخی کمیسیون های مهم مثل برنامه و بودجه ، اقتصادی، امنیت ملی و صنایع را سبب می شود) .

بنابراین، نتیجه رتبه بندی کمیسیون برای نمایندگان یکی از بهترین شاخص ها برای تعیین ویژگی های تخصصی یک نماینده به شمار می آید، لذا برای اینکه شائبه جادوگری رای را درباره رحیم زارع بررسی کنیم به سراغ امتیاز او در این آیین نامه رفتیم و در تحقیقات مان به این نتیجه رسیدیم که زارع در امتیاز بندی نمایندگان برای عضویت در کمیسیون های تخصصی در کمیسیون اقتصادی رتبه یک را به دست آورده( هم رتبه با پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی) و در کمیسیون برنامه و بودجه نیز رتبه ۶ را بدست آورده است.

برای ما به عنوان یک پژوهشگر رسانه ، تحلیل مصاحبه های تخصصی و عملکرد این نماینده چه در طرح های ملی و چه در موضوعات منطقه ای ، این نتیجه منطقی را حاصل میکند که نمایندگانِ با نفوذ و صاحب رای در مجلس ، اعتبار خود را در میان همکاران شان نه با جادوگری که مبتنی بر تخصص و تجربه بدست می آورند.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=220965

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰