تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
4

امریکا : گلوله های ایرانی تحویل اوکراین شد

  • کد خبر : 213872
  • 14 مهر 1402 - 19:47
امریکا : گلوله های ایرانی تحویل اوکراین شد
گلوله های 7.62 میلی متری که امریکا می گوید از ایران مصادره کرده برای استفاده در تفنگ های روسی کلاشنیکوف است.
جمهوریت-گلوله های ۷٫۶۲ میلی متری که امریکا می گوید از ایران مصادره کرده برای استفاده در تفنگ های روسی کلاشنیکوف است. به گزارش آسوشیتدپرس، اوکراین هنوز در بسیاری از واحدهای خود به چنین سلاح هایی متکی است.

به گزارش عصرایران،ارتش امریکا اعلام کرد مهمات مصادره شده ایران در منطقه شمال اقیانوس هند را به اوکراین داد.

به نوشته رسانه های غربی امریکا مدعی است این مهمات متعلق به ایران است که در راه انتقال به حوثی های یمن در دریا توسط نیروی دریایی امریکا مصادره شده اند. ارتش امریکا حجم مهمات را نزدیک به ۱٫۱ میلیون گلوله اعلام کرد.

فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده امریکا (سنتکام – ارتش امریکا در خاورمیانه) درباره جزئیات این اتفاق گفت روز دوشنبه قبل حدود ۱٫۱ میلیون گلوله ایرانی مصادره شده را برای نیروهای مسلح اوکراین ارسال کرده است.

روسیه از ۵ اسفند ۱۴۰۰ جنگ علیه اوکراین را اغاز کرد و این جنگ همچنان ادامه دارد. امریکا از اوکراین در این جنگ حمایت تسلیحاتی می کند.

ارتش امریکا در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه منتشر شد گفت نیروهای دریایی فرماندهی مرکزی آمریکا این مهمات را – که کالیبر ۷٫۶۲ میلی‌متر هستند – در اواخر سال ۲۰۲۲ در حالی که مدعی شد از ایران به حوثی‌ها در یمن منتقل می‌شد، توقیف کرد. این مهمات در ۹ دسامبر سال گذشته میلادی (۲۰۲۲) در قایق مروان -۱ مصادره و در تاریخ ۲۰ ژآنویه ۲۰۲۳ براساس قوانین وزارت دفاع امریکا به مالکیت دولت امریکا درامد.

بر اساس این بیانیه، فرماندهی مرکزی آمریکا بر تعهد واشنگتن به همکاری با متحدان و شرکای خود برای مقابله با آنچه که واشنگتن “جریان کمک های مرگبار ایران در منطقه ” خواند تاکید کرد.
ارتش آمریکا طی سال‌های اخیر از مصادره هزاران سلاح و مهمات خبر داده است.

این اتفاق در حالی رخ می دهد که با فشار جمهوری خواهان در کنگره امریکا، بخش بودجه کمک های تسلیحاتی امریکا به اوکراین در بودجه ساله بعد امریکا حذف شد. این موضوع باعث نگرانی هایی درباره ادامه حمایت تسلیحاتی امریکا از اوکراین به وجود اورده است.

پنتاگون قبل از این تأیید کرد امریکا می‌تواند به نیازهای نظامی اوکراین «برای مدتی» با کمک‌های تأیید شده قبلی ادامه دهد اما تأیید کنگره برای ادامه کمک‌ها در بلندمدت ضروری است.

مخالفت جمهوری خواهان با کمک به اوکراین، اعضای کنگره را بر آن داشت تا بودجه کمک های جدید را از لایحه بودجه حذف کنند تا از تعطیلی دولت جلوگیری کنند. مشخص نیست که حمایت های مجاز قبلی چقدر ادامه خواهد داشت.

خبرگزاری فرانسه نوشت: روند تصویب بودجه اضافی به دلیل هرج و مرج بی سابقه در مجلس نمایندگان آمریکا که این هفته رئیس آن برکنار شد، پیچیده تر می شود.

پنتاگون می‌گوید دولت امریکا هنوز این اختیار را دارد که به اوکراین ۵٫۴ میلیارد دلار تجهیزات نظامی بدهد اما فقط ۱٫۶ میلیارد دلار برای جایگزینی تجهیزات اهدایی کمک مالی می‌کند.

مقامات آمریکایی تلاش‌هایی را برای بسیج حمایت بین‌المللی برای اوکراین، تشکیل سریع ائتلافی برای حمایت از کی‌یف پس از آغاز تهاجم روسیه در سال گذشته و هماهنگ کردن کمک‌های ده‌ها کشور انجام دادند.

واشنگتن از زمانی که مسکو تهاجم تمام عیار خود را علیه اوکراین آغاز کرد تاکنون بیش از ۴۳ میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین داده است که بیش از نیمی از کل کمک های امنیتی بین المللی به این کشور است.

نکته جالب توجه اینکه همزمان اوکراین و امریکا ایران را به دادن پهپادهای انتحاری “شاهد ۱۳۶” به روسیه برای استفاده علیه اوکراین متهم می کنند. تهران این موضوع را رد می کند.

گلوله ۷٫۶۲ میلی متری که امریکا می گوید از ایران مصادره کرده برای استفاده در تفنگ های روسی کلاشنیکوف است. به گزارش آسوشیتدپرس، اوکراین هنوز در بسیاری از واحدهای خود به چنین سلاح هایی متکی است.

ارتش امریکا در دسامبر گذشته از یک کشتی که آن را “قایق بادبانی بدون تابعیت” توصیف می کرد حجم زیادی گلوله مصادره کرد. دولت امریکا ایران را به استفاده از این کشتی برای انتقال سلاح و مهمات به حوثی های یمن متهم کرده بود. ایران این اتهامات را رد می کند.

ارسال سلاح و مهمات برای حوثی های یمن (انصارالله)  براساس مصوبات شورای امنیت سازمان ملل متحد ممنوع است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد بلافاصله به درخواست این رسانه برای اظهار نظر در روز چهارشنبه پاسخ نداد.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=213872

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰