تاریخ : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024
2

کاهش واردات دارو از هند به دلیل کاهش ذخائر روپیه ایران

  • کد خبر : 212949
  • 09 مهر 1402 - 15:11
کاهش واردات دارو از هند به دلیل کاهش ذخائر روپیه ایران
صادرات دارو هند به ایران به خاطر کاهش ذخائر روپیه ایران که دلیل آن کاهش قابل توجه تجارت نفتی دو کشور است، به شدت کاهش یافته است.
جمهوریتصادرات دارو هند به ایران به خاطر کاهش ذخائر روپیه ایران که دلیل آن کاهش قابل توجه تجارت نفتی دو کشور است، به شدت کاهش یافته است.صادرات داروی هند به ایران به دلیل کاهش ذخایر روپیه ایران در  این کشور، کاهش یافته است.

به گزارش عصرایران به نقل از “بیزنس استاندارد”، صادرات داروی هند به ایران از ۲۰۵٫۱ میلیون دلار در سال مالی ۲۰۲۰ به ۵۹٫۱۴ میلیون دلار در سال مالی ۲۰۲۳ کاهش یافته است و دلیل عمده این کاهش، توقف واردات نفت هند از ایران از اواسط سال ۲۰۱۹ به دلیل تحریم های آمریکاست که به کاهش ذخایر روپیه ایران در این کشور انجامیده است.

تغییرات ژئوپلیتیکی بر صادرات دارویی هند به ایران تاثیر گذاشته است که در دوره آوریل تا آگوست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷۱٫۲۵ درصد کاهش یافته است.

داده های شورای ارتقای صادرات دارویی هند (فارمکسسیل) نشان می دهد که صادرات به ایران در سال مالی ۲۰۲۳ نسبت به سال مالی قبل ۳۱٫۲۹ درصد کاهش یافته است.

“عدی باسکار” مدیر کل فارمکسسیل هند در این باره به بیزینس استاندارد گفت: “صادرات هند به ایران در چند ماه اول سال جاری حدود ۷۱ درصد کاهش یافته است زیرا هند نفت کمتری از ایران می‌خرد و تجارت روپیه ای دو کشور بر اساس فروش نفت کمتر ایران، تحت تاثیر قرار گرفته است.”

فارمکسسیل اکنون در حال آغاز گفتگو با ایران برای تقویت دوباره تجارت دارویی است. باسکار در اوایل این هفته با حیدر محمدی، رییس سازمان غذا و دارو ایران و محمد عبده زاده، رییس هیات مدیره سندیکای صنایع دارویی ایران دیدار و درباره زمینه‌های بالقوه همکاری بین دو کشور در زمینه‌های دارویی گفت‌وگو کرد.

ایران عمدتا از هند دارو و مواد واسطه ای وارد می کند، در حالی که برای فرمولاسیون به کشورهای اروپایی متکی است. داروهای فله نزدیک به ۶۵ درصد از صادرات دارویی هند به ایران را تشکیل می دهند.

ایران بازار قابل توجهی در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا برای صادرات داروی هند است. با این حال، از نظر ارزش، در مقایسه با ایالات متحده (۸٫۳ میلیارد دلار در سال مالی۲۰۲۳) یا اروپا (۵ میلیارد دلار در سال مالی ۲۰۲۳) بازار کوچکتری است.

 

صادرات داروی هند به ایران در سال مالی ۲۰۲۳ به ۵۹٫۱۴ میلیون دلار رسیده که نسبت به ۸۶ میلیون دلار در سال مالی گذشته کاهش یافته است. داده ها نشان می دهد که صادرات دارو هند به ایران در سال های اخیر از ۲۰۵٫۱ میلیون دلار در سال مالی ۲۰۲۰ به ۵۹٫۱۴ میلیون دلار در سال مالی ۲۰۲۳ رسیده است.

بین ماه های  آوریل تا آگوست سال جاری میلادی، هند تنها ۸٫۰۳ میلیون دلار دارو به ایران صادر کرده است.

باسکار در این باره اظهار داشت: ارزش بازار دارویی ایران در سال ۲۰۲۲، ۲٫۶ میلیارد دلار بوده است و پیش‌بینی می‌شود این بازار در سال ۲۰۲۳ بر حسب دلار آمریکا ۶٫۴ درصد کاهش یابد.

یک صادرکننده هندی دارو به ایران نیز خاطرنشان کرد که با کاهش ذخایر روپیه ایران، تجارت با هند آسیب می بیند. این صادرکننده با تاکید بر اینکه هند به سرعت در حال از دست دادن مزیت خود در این بازار است، افزود: چین با صادرات فله دارو به بازار ایران جای هند را می گیرد، زیرا ایران یوان چین برای حمایت از این تجارت دارد. چین عمده ترین خریدار نفت ایران است و روزانه بیش از ۱ میلیون بشکه نفت خام از ایران وارد می کند.

محصولات دارویی و سایر اقلام تجاری مانند برنج باسماتی و چای نیز به دلیل کاهش ذخایر روپیه تحت تاثیر قرار گرفته اند. گزارش ها حاکی از آن است که واردکنندگان ایرانی در حال بررسی واردات برنج باسماتی از کشورهایی مانند پاکستان، تایلند و ترکیه هستند.

داده های UNComtrade نشان می دهد که در سال ۲۰۲۱، واردات فرمولاسیون ایران از چین، هلند و ترکیه به ترتیب ۹۱٫۱ درصد، ۶۲٫۲ درصد و ۲۰۵ درصد افزایش یافته است.

صادرات داروی هند در سال مالی ۲۰۲۳ با ۳٫۲ درصد افزایش به ۲۵٫۴ میلیارد دلار رسیده که عمدتا مقصد صادراتی هند بازار ایالات متحده آمریکا و اروپاست.

صادرات داروی هند به منطقه آفریقا نیز در سال مالی ۲۰۲۳، ۵٫۴ درصد کاهش یافته، زیرا صادرات به کشورهایی مانند زامبیا، نیجریه، زیمبابوه، بورکینافاسو و سایر کشورها کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=212949

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰