تاریخ : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 7 May , 2024
3
5 نکته به روایت جمهوریت:

وحیدجلیلی ، محمدرضا شهبازی و مردم ؛ چه کسی «اوسکل» چه کسی است؟

  • کد خبر : 206264
  • 24 مرداد 1402 - 21:24
وحیدجلیلی ، محمدرضا شهبازی و مردم ؛ چه کسی «اوسکل» چه کسی است؟
ادبیات تولید شده در منظومه فکری وحید جلیلی در گفته های محمدرضا شهبازی هویدا است؛ مگر من اوسکل نظام مقدس هستم؟!

جمهوریت ؛ سیما پروانه‌گهر – محمدرضا شهبازی در کانال تلگرام خود اعلام کرد که از برنامه پاورقی کناره گیری کرده است. بعد از  انتشار خبر بازگشت رضا رشیدپور و رضا گلزار به اجرای برنامه های تلویزیونی، شهبازی مجری تازه وارد تلویزیون با انتشار ویدیویی در صفحه اجتماعی اش، از انصراف برای اجرای برنامه های تلویزیونی خبر داد. درباره این ویدئو و محتوای آن و انصراف محمدرضا شهبازی از ادامه اجرای برنامه پاورقی ۵ نکته قابل ذکر است:

۱- اگرچه همواره «ادب مرد به ز دولت او بوده» اما ادبیات محمدرضا شهبازی یک نمونه روشن از ادبیات حلقه فکری است که در صداوسیما هستند. این حلقه خود را انقلابی تر از هر انقلابی می دانند و می گویند تنها آن ها دلسوزان حقیقی نظام هستند . نمونه روشن آن اظهارات شهبازی است که فراتر از هر دستگاه امنیتی و نظارتی می گوید چرا سلاح ورزی باید سر کار باشد یا دو مجری که با براندازان همراه شدند باید به صداوسیما بازگردند. بد نیست آقای شهبازی مطلب نگارش شده در خبرگزاری تسنیم درباره بازگشت این دو چهره را بخواند که در آن از جانب دوستانشان در این رسانه نوشته شده است .

ذعوت از چهره‌هایی که بخشی از پروژه‌ی ضدایران نبودند به تلویزیون کار نسنجیده‌ای نیست؛ این مسئله نه آنچنان است که بخواهیم برای آن جشن و سرور برپا کنیم و نه به چنین قبیح است که برای آن مرثیه‌سرایی کنیم. این موضوع یک اتفاق ساده است.

۲- آقای شهبازی با ادبیات لطبکارانه می گوید که مگر اوسکل نظام مقدس است که بماند در صداوسیمایی که به محمدرضا گلزار و رضا رشیدپور دستمزد می دهد تا برنامه اجرا کند، بماند. در همین ابتدای امر این سوال مطرح می شود که آیا برای خود برنامه پاورقی مجری توانمندتر از آقای شهبازی نبوده است؟ احتمالا ایشان با این ادبیات تصور میکنند صداوسیما ملک پدری شان است و باید برای هر مساله با ایشان هماهنگی صورت می گرفته است و از مجری که به یکباره از زد و خورد توئیتری به اجرای برنامه در مهمترین تایم پخش تلویزیون ( همزمان در برنامه پاورقی شبکه دو سیما و برنامه سیدخندان شبکه نسیم) آمده کسب اجازه کارشناسی و امنیتی می شده است.

۳- با مرور بازخوردهای برنامه سیدخندان کارنامه اجرای  ١۶٩ نوبت از این برنامه چندان قصه قابل دفاعی برای آقای شهبازی باقی نمی گذارد. البته آنچه بیشتر از اظهارات او در این ویدئو مهم باشد ادبیاتی است که از حلقه فکری مدیریت فعلی بیرون آمده است. ادبیاتی تند، انحصارگرا که با رویکردهای بنیادگرایانه تنها به حذف می اندیشد و بقای خود را در حذف همه از خودی و غیر خودی می بیند. آقای شهبازی البته مشت نمونه خروار در نسل جدیدی از مجریان برنامه های تلویزیونی است.

۴- نکته جالب بازنشر این ویدئو توسط یکی از چهره های معروف جریان عدالتخواه یعنی سلمان کدیور است. کدیور با انتشار بخشی از صحبت های شهبازی سکانس کوتاهی از فیلم «دیدن این فیلم جرم است» را منتشر کرده است. در بخشی از این فیلم دیالوگی بین دو نفر از بچه های حزب اللهی و انقلابی حاضر در پایگاه بسیج شکل می گیرد. یکی از بسیجی ها به دیگری می گوید که نباید کاری کرد تا آیت الله احتشام ضایع شود  و یادآوری می کند که آیت الله در زمین ماست. بسیجی دیگر جواب می دهد:« زمین که مال اونسات، ما فقط سیم خاردارش هستیم».

علاوه بر کدیور امیرحسین ثابتی، مجری برنامه جهان آرا و  از چهره های نزدیک به جریان پایداری نیز با انتشار ویدوی صحبت های شهبازی نوشته است: «این فیلم خیلی فراتر از خداحافظی محمدرضا شهبازی با صداوسیما در اعتراض به بازگشت رشیدپور و گلزار بود. این فیلم رسما آژانس شیشه ای ۲ بود؛ روایت بسیجی های همیشه جلوی توپ در برابر مسئولان همیشه مصلحت اندیش».

۵- به نظر می رسد جریانی که روزگاری نه چندان دور از روی دست وحید جلیلی مشق می کردند حالا علیه او قد علم کرده اند. گروهی از چهره هایی که عدالتخواه خوانده می شدند و از برکت حضور وحید جلیلی در صداوسیما جای پای خود را سفت کرده بودند حالا در حال شورش علیه پدر معنوی خود هستند . فراموش نکنیم محمد امین سلیمی از دیگر چهره های جبنش عدالتخواه نیز حدود ۲ ماه پیش از برنامه جهان آرا کنار گذاشته شد. شاید همین رویه هم چهره هایی همچون شهبازی را به اندازه ای برآشفته که می گوید مگر من اوسکل نظام هستم؟

خیر آقای شهبازی. پاسخ سوالتان منفی است. اما شما بر شانه های جریانی قدم گذاشتید که تصور می کرد- و احتمالا هنوز هم تصور میکند- که مردم اوسکل آنها هستند اما وقتی فهمید مخاطب به راحتی به قول شما «اوسکل » نمی شود سعی کرد تا حداقل استانداردها در برنامه های زرد را فراهم کند تا شاید اندکی از مخاطب از دست رفته اش را باز گرداند. فارغ از این که سوال شما چه پاسخی داشته باشد، سلیقه مخاطبان و آمارهای مخاطبین صداوسیما و مرجعیت اخبار ایران اینترنشنال ، ذیل سایه امپراطوری وحید جلیلی نشان میدهد که «مردم اوسکل شما و آقای جلیلی و مدیریت اش بر صداوسیما» نیستند.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=206264

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰