تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
2

بلومبرگ: طالبان با صدها انتحاری آماده جنگ آب با ایران می شود

  • کد خبر : 204810
  • 16 مرداد 1402 - 16:36
بلومبرگ: طالبان با صدها انتحاری آماده جنگ آب با ایران می شود
یک منبع ناشناس به خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ گفته طالبان با صدها بمب گذار انتحاری خود را برای یک درگیری احتمالی با ایران بر سر آب، آماده می کند.
جمهوریت-یک منبع ناشناس به خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ گفته طالبان با صدها بمب گذار انتحاری خود را برای یک درگیری احتمالی با ایران بر سر آب، آماده می کند.

به گزارش عصرایران،خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ در گزارشی به نقل از منبعی ناشناس نوشت گروه طالبان افغانستان خود را آماده جنگ احتمالی با ایران بر سر مناقشه آب می کند.

بلومبرگ نوشت: طالبان بمب گذاران انتحاری خود را برای مناقشه (احتمالی) آب با ایران آماده می کند.

بر اساس این گزارش: پس از هشدار چند ماه پیش ابراهیم رییسی رییس جمهوری ایران مبنی بر رعایت حقابه ایران از سوی طالبان، یکی از چهره های سرشناس طالبان در واکنش به هشدار رییس جمهوری ایران در ویدئویی تسمخر آمیز یک ظرف آب ۲۰ لیتری به او تقدیم کرد و به رییسی گفت که از اولتیماتوم دادن دست بردارد.

حدود یک هفته بعد، درگیری در مرز آغاز شد و دو پاسدار ایرانی و یک عضو طالبان کشته شدند. یک فرد مطلع می گوید در آن زمان طالبان خود را برای جنگ آماده می کرد و هزاران سرباز و صدها بمب گذار انتحاری را برای درگیری احتمالی با ایران، به منطقه گسیل کرد.

 

ایران استدلال می‌کند که طالبان پس از بازگشت به قدرت، عرضه آب را کاهش داده و مفاد معاهده هیرمند را در موضوع تامین حقابه ایران، رعایت نمی کند. طرف طالبان نیز با رد این ادعا می گوید خشکسالی دلیل عدم ارایه آب به ایران است.

اما به نوشته بلومبرگ، در حالی که مقامات دو طرف عموما راه دیپلماسی و گفتگو را برای حل موضوع پیشنهاد می دهند، اما طالبان همزمان خود را برای یک جنگ احتمالی با ایران آماده می کند.

منبعی که نخواسته نامش فاش شود می گوید از زمان آغاز بحران آب با ایران در چند ماه اخیر، طالبان علاوه بر گسیل سربازان و بمب گذاران انتحاری خود به منطقه، در نظر دارد از صدها جنگ افزار برجای مانده آمریکایی در افغانستان در صورت بروز یک جنگ احتمالی استفاده کند.

عمر صمد، کارشناس ارشد اندیشکده شورای آتلانتیک مستقر در واشنگتن به بلومبرگ گفت: “هر دو طرف می‌توانند برای توجیه مواضع خود ادعاهایی مطرح کنند… از نظر سیاسی درگیری احتمالی بین دو کشورغیرمنطقی خواهد بود و منجر به بی ثباتی منطقه می شود، در زمانی که هیچ یک از طرفین نمی توانند درگیری را تحمل کنند.”

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=204810

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰