تاریخ : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 4 May , 2024
2

فقر و بیکاری در نیمه راه

  • کد خبر : 204584
  • 15 مرداد 1402 - 14:48
فقر و بیکاری در نیمه راه
دو سال از آغاز فعالیت دولت ابراهیم رئیسی گذشته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در دو سال ابتدایی دولت سیزدهم، یعنی در پایان سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، به ترتیب ۲/ ۹ و ۹درصد بوده است. این درحالی است که نرخ بیکاری در دو سال ابتدایی دولت اول حسن روحانی ۴/ ۱۰ و ۶/ ۱۰درصد بوده است.

جمهوریت-دو سال از آغاز فعالیت دولت ابراهیم رئیسی گذشته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در دو سال ابتدایی دولت سیزدهم، یعنی در پایان سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، به ترتیب ۲/ ۹ و ۹درصد بوده است. این درحالی است که نرخ بیکاری در دو سال ابتدایی دولت اول حسن روحانی ۴/ ۱۰ و ۶/ ۱۰درصد بوده است.

به گزارش دنیای اقتصاد،با وجود آنکه نرخ بیکاری در دو سال ابتدایی دولت رئیسی در مقایسه با دو سال ابتدایی دولت روحانی کمتر بوده، نرخ فقر ارقام بالاتری داشته است. در پایان سال ابتدایی دولت ابراهیم رئیسی نرخ فقر به ۴/ ۳۰درصد رسید که در مقایسه با سال گذشته خود کاهش ۹/ ۰واحد درصدی را تجربه کرده است. هنوز آماری از نرخ فقر در سال ۱۴۰۱ منتشر نشده؛ با این حال نرخ فقر در سال ابتدایی دولت حسن روحانی ۵/ ۲۰درصد و در سال دوم دولت ۴/ ۱۹درصد بوده است. کاهش ۳/ ۵درصدی تورم در سال ۱۳۹۳ موجب شد نرخ فقر نیز کاهش یابد. مقایسه سال‌های ابتدایی دو دولت مذکور نشان‌دهنده آن است که در دولت سیزدهم نرخ بیکاری کاهش یافته، با‌این‌حال به دلایلی مانند جهش تورم در سال‌های گذشته، نرخ فقر گسترش یافته است. به عبارتی قدرت خرید مردم در یک دهه گذشته بسیار کاهش یافته است.

تحولات بیکاری در دو دولت

بررسی تحولات بازار کار نشان‌دهنده آن است که در دو سال ابتدایی دولت سیزدهم نرخ مشارکت اقتصادی معادل ۹/ ۴۰درصد بوده است. با‌این‌حال نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۰ معادل ۲/ ۹ و در سال ۱۴۰۱ معادل ۹درصد بوده است. این در حالی است که در دو سال ابتدایی دولت حسن روحانی نرخ مشارکت اقتصادی پایین‌تر و و نرخ بیکاری بالاتر بود. در سال ۱۳۹۲ نرخ مشارکت اقتصادی معادل ۶/ ۳۷ و نرخ بیکاری معادل ۴/ ۱۰درصد بوده است. در سال ۱۳۹۳ نیز نرخ مشارکت اقتصادی ۲/ ۳۷درصد و نرخ بیکاری ۶/ ۱۰درصد بوده است. به عبارت دیگر در دو سال ابتدایی دولت سیزدهم مشارکت اقتصادی افزایش و نرخ بیکاری کاهش یافته است.

جهش فقر در یک دهه

در سال‌های گذشته عوامل مختلفی مانند تورم مزمن موجب شده قدرت خرید خانوارهای ایرانی کاهش یابد. به عبارتی در دهه ۱۳۹۰، عوامل مختلفی مانند تحریم‌های اقتصادی و نابسامانی‌های اقتصاد کلان دست به دست هم دادند و موجب شدند رشد اقتصادی و درآمد سرانه کاهش یابد. بررسی‌ها نشان‌دهنده آن است که هرگاه تورم در مسیر صعودی قرار گرفته، نرخ فقر نیز افزایش یافته است. برخی از کارشناسان معتقدند با تداوم روند فعلی تورم، نرخ فقر در آینده افزایش خواهد یافت. نگاهی به سال‌های ابتدایی دهه ۱۳۹۰ نشان می‌دهد که نرخ فقر به صورت قابل‌توجهی کمتر از حال حاضر بوده است. برای مثال در سال ابتدایی دولت اول حسن روحانی، نرخ فقر معادل ۵/ ۲۰درصد بوده است. در سال ۱۳۹۳ تورم با کاهش ۳/ ۵واحد درصدی به ۲/ ۱۴درصد رسید؛ نرخ فقر نیز در این سال کاهش ۱/ ۱واحد درصدی راتجربه کرد و به ۴/ ۱۹درصد رسید. با‌این‌حال کاهش نرخ تورم در سال‌های بعدی تداوم نیافت و موجب شد در اولین سال دولت ابراهیم رئیسی نرخ فقر به ۴/ ۳۰درصد برسد. با این حال نرخ فقر در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال ۱۳۹۹ کاهش ۹/ ۰واحد درصدی را تجربه کرد.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=204584

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰