تاریخ : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 6 May , 2024
2

قالیباف بار دیگر موضوع «حکمرانی‌نو» را پیش کشید

  • کد خبر : 198935
  • 19 تیر 1402 - 12:23
قالیباف بار دیگر موضوع «حکمرانی‌نو» را پیش کشید
رییس مجلس گفت: اگر فراخوان حکمرانی نو را جدی می‌گرفتیم امروز با مساله تو در توی عرفی و قانونی پیرامون حجاب مواجه نمی‌شدیم.

جمهوریت –محمدباقر قالیباف، رییس مجلس در اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فارابی سخنرانی کرد.

بخش‌های مهم اظهارات او را در ادامه می‌خوانید:

  • ما در خصوص پدیده‌هایی مانند جشن غدیر تامل و نظریه پردازی نمی‌کنیم و در فقدان نظریه پردازی ما دیگران با یک عینک نامناسب چنین پدیده‌ ارزشمندی را روایت می‌کنند و حرف‌های شبه علمی خود را به کرسی می‌نشانند.
  • از نظر بنده در دهه ۹۰ نه تنها از نظر رونق تولید و رشد اقتصادی دچار عقب ماندگی شدیم، بلکه از نظر فکری و نظریه پردازی در علوم انسانی و اسلامی نیز آن طور که باید پیش نرفتیم.
  • اگر نهضت نرم افزاری تولید علم که در دهه ۸۰ مطرح شد ادامه پیدا کرده بود چه بسا شاهد رخدادهایی مثل ناآرامی‌های سال گذشته نبودیم یا مواجهه متفاوت‌تری با آن داشتیم.
    اگر فراخوان حکمرانی نو را جدی می‌گرفتیم امروز با مساله تو در توی عرفی و قانونی پیرامون حجاب مواجه نمی‌شدیم.
  • برخی، علوم انسانی را فرآورده دنیای مدرن می‌دانند، در برابر دستاوردهای علوم انسانی امروزی اهل تقلید نیستیم اما اهل اقتباس هستیم یعنی متناسب با نیاز روزگار خودمان آن را فرا خواهیم گرفت اما قرار نیست تا ابد شاگرد دیگران بمانیم و در برابر آنچه از بزرگان علم دنیا فرا می‌گیریم حیرت‌زده نیستیم بلکه اعتماد به نفس داریم و ابتکار عمل را از دست نمی‌دهیم این بزرگ‌ترین سرمایه حضرت امام خمینی (ره) است که با انقلاب اسلامی به ملت ایران داد و در همه میدان‌ها به کار می‌آید.
  • در چله دوم انقلاب و برای تحقق حکمرانی نو نیازمند بازخوانی و بازاندیشی در علوم انسانی و علوم اسلامی بوده و اگر در این زمینه کوتاهی کنیم با مشکل مواجه خواهیم شد که بار هزینه آن بر دوش مردم خواهد ماند.
  • ما نیازمند یک برنامه توام با عدالت و بر مبنای علوم انسانی و اسلامی هستیم. برنامه هفتم باید ما را به میدان علمی و معنوی در حوزه‌های مختلف زندگی پیوند دهد. تا زمانی که در تدوین برنامه‌های توسعه توجه شایسته به علوم انسانی صورت نگیرد و به نظریات مبتنی بر فرهنگ اصیل خود توجه نکنیم ناگزیر دنباله‌روی سیاست‌های غربی خواهیم بود.
  • به نظر می‌رسد جایگاه ارزشمند علوم انسانی آنچنان که باید و شاید در کشور ما مورد توجه قرار نگرفته است. اگر امروز در سطح جامعه ناآرامی و در سطح حکمرانی ناکارآمدی می‌بینیم از نشانه‌های عدم بلوغ علمی در عرصه علوم انسانی است. اگر اهل سیاست به دنبال حل مساله و کارآمدی دین در یک جامعه سالم و متعارف هستند، باید پای یافته‌ها و دستاوردهای اهل این علم بنشینند.
  • در بلند مدت حل مسائل نظام حکمرانی در دست نهاد علم است. جامعه ایران در تاریخ معاصر جامعه ناآرامی بوده است و بخشی از این ناکارآمدی‌ها حاصل ناکارآمدی حکمرانی در کشور و بخشی دیگر به ویژگی‌های تاریخی آن مقطع باز می‌گردد. علوم انسانی و علوم اسلامی نقش کلیدی در ادامه حرکت تمدن ساز مردم ایران دارد.
  • آنچه که امروز باید مورد توجه قرار بگیرد این است که در میدان سیاست باید از هرگونه خوش‌بینی و بدبینی پرهیز کنیم و با نگاه آرمان‌خواهانه، واقع‌بینانه گام برداریم. زمانی که جامعه‌شناسان ما از آسیب‌های اجتماعی سخن می‌گفتند ما به آن توجهی نداشتیم اما در اواسط دهه ۹۰ و در مواجهه با پیامد آن متوجه اشتباه خود شدیم. درست زمانی که ریشه کن کردن و مواجهه با این آسیب‌ها بسیار سخت شده بود. همان طور که پس از دفاع مقدس با خام اندیشی، رویکرد مردمی جهادی را از حکمرانی کنار گذاشتیم و فکر کردیم نسخه‌های تجویز شده غربی در باب توسعه ما را در مسیر قافله پیشرفت قرار خواهد داد.
  • رهبر انقلاب ابتدای امسال بحث تحول در خدمت را مطرح کردند اما متاسفانه تاکنون آنچه که باید در این زمینه محقق نشده است. تحول در عرصه حکمرانی بدون تحول در تفکر و علوم انسانی محقق نمی‌شود. مطالبه رهبر انقلاب تولید تحول ساز است. برای ایران قوی ما نیازمند حکمرانی دانایی محور هستیم. جشنواره بین‌المللی فارابی می‌تواند با تقویت شبکه نخبگان مسلمان نقش اساسی در ارتقای علوم انسانی در جهان اسلام ایفا کند. این جشنواره می‌تواند در حل مسائل جهان اسلام نقش آفرینی کرده و موثر واقع شود. از سوی دیگر جشنواره فارابی ظرفیت خوبی برای دیپلماسی علمی با غرب و سایر کشورهای منطقه ایجاد کرده است و برای بازتاب دانش در جهان اسلام و جامعه بین‌المللی می‌تواند موثر واقع شود.
  • در تدوین برنامه هفتم توسعه ما در مجلس شورای اسلامی فرصتی را فراهم کردیم تا در مسائل مختلف از نظرات کارشناسی نخبگان استفاده کنیم. بنده از همین فرصت استفاده می‌کنم و از همه اندیشمندان و دانشمندان دعوت می‌کنم تا پیشنهادات کارشناسی خود را در تدوین برنامه هفتم توسعه ارائه کنند. بنده شب گذشته که آخرین بازدید را داشتم بیش از ۴۰۰ نفر از نخبگان و اندیشمندان ظرف ۴۸ ساعت پیشنهادات دقیق و کارشناسی خود را در سامانه ثبت کرده بودند که نقطه نظرات دقیق و کارشناسی بود.
  • قطعا ما نیازمند تحول اساسی در شکل حکمرانی هستیم. ما نیاز داریم تشخیص علمی و تصمیم سیاسی را با یکدیگر ترکیب کرده تا به یک حکمرانی درست دست یابیم هر دوی این مولفه‌ها نیازمند نهاد علم است چه تشخیص علمی و چه تصمیم سیاسی. اگر تصمیمات سیاسی ما تکیه بر تشخیص علمی داشته باشد قطعا به بی‌راهه نخواهیم رفت.

 

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=198935

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰