تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
2

طراحی یک حمله قریب‌الوقوع به نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا؛ ادعای مشترک اوکراین و روسیه

  • کد خبر : 198029
  • 14 تیر 1402 - 11:10
طراحی یک حمله قریب‌الوقوع به نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا؛ ادعای مشترک اوکراین و روسیه
روسیه و اوکراین یکدیگر را متهم به طراحی یک حمله قریب الوقوع به نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا کردند.

جمهوریت – رنات کارچا مشاور رئیس شرکت «روس‌ اتم» اعلام کرد که اوکراین قصد دارد مهمات حاوی زباله‌های هسته‌ای متعلق به یک نیروگاه هسته‌ای دیگر را به سمت زاپوریژیا شلیک کند.

از خبرگزاری رویترز، کارچا همچنین به تلویزیون روسیه گفت: در تاریکی شب ۵ ژوئیه (۱۴ تیر)، ارتش اوکراین با استفاده از تجهیزات دور برد دقیق و پهپادهای تهاجمی انتحاری سعی در حمله به نیروگاه زاپوریژیا دارد.

نیروهای مسکو چند روز پس از شروع جنگ اوکراین، زاپوریژیا بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا با ۶ راکتور را تصرف کردند. تاکنون روسیه و اوکراین چندین بار همدیگر را متهم به بمباران اطراف این نیروگاه کرده اند.

در مقابل ادعای روسیه، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین نیز در گفتگو با امانوئل مکرون همتای فرانسوی خود مدعی «تحرکات خطرناک» روسیه در این نیروگاه واقع در جنوب شرقی اوکراین شده است.

زلنسکی در حساب توئیتر خود نوشت که در یک تماس تلفنی به مکرون گفته که نیروهای روسیه در حال آماده شدن برای تحرکات خطرناک در زاپوریژیا هستند. وی با مکرون به توافق رسیده تا با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، وضعیت تحت کنترل حداکثری قرار بگیرد.

در بیانیه منتشر شده توسط نیروهای مسلح اوکراین نیز این ادعا مطرح شده که روز سه‌شنبه “دستگاه‌های انفجاری” بر روی سقف راکتورهای سوم و چهارم نیروگاه کار گذاشته شده و احتمال یک حمله در آینده نزدیک وجود دارد.

همچنین نیروهای مسلح اوکراین مدعی شده اند که اگر آنها منفجر شوند به راکتورها آسیب نمی‌زنند بلکه تصویری را ایجاد می‌کند که گویی طرف اوکراینی در حال گلوله باران آنجا است، از همین رو ارتش اوکراین آماده اقدام تحت هر شرایطی است.

زلنسکی و ارتش اوکراین هیچ شواهدی را برای ادعای خود ارائه نکرده اند.

رئیس جمهور اوکراین در پیام ویدئویی شبانه خود گفته است که روسیه در حال برنامه‌ریزی برای شبیه سازی یک حمله به این نیروگاه است یا اینکه آنها ممکن است سناریوی دیگری داشته باشند.

 

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=198029

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰