تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
1

استدلال طرفداران ریاست بهزاد نبوی در جبهه اصلاحات

  • کد خبر : 195410
  • 04 تیر 1402 - 17:51
استدلال طرفداران ریاست بهزاد نبوی در جبهه اصلاحات
اسماعیل گرامی‌مقدم، عضو جبهه اصلاحات ایران به ارزیابی انصراف بهزاد نبوی از ریاست جبهه اصلاحات و جایگزینی او با جوانان اصلاح‌طلب پرداخت و اظهار کرد: «من بر این باور هستم که بهزاد نبوی، باید در سمت ریاست جبهه اصلاحات به فعالیت خود ادامه دهد.

جمهوریت – صبح نو نوشت : مهم‌ترین گزینه برای ریاست جبهه اصلاحات یعنی بهزاد نبوی، دو هفته پیش در جمعی بار دیگر اعلام کرد که خیالی برای ریاست مجدد بر جبهه را ندارد. با این حال عمل‌گرایی و مشی واقع‌بینانه او، بسیاری از اصلاح‌طلبان جز طیف رادیکال اصلاحات؛ یعنی حزب اتحاد ملت را طرفدار ریاست او ساخته است.

در ادامه و در گفت‌وگو با اسماعیل گرامی‌مقدم، عضو جبهه اصلاحات به آخرین وضعیت جبهه اصلاحات و اصلاح‌طلبان پرداختیم. گرامی‌مقدم بر ریاست نبوی تأکید دارد و معتقد است که نبوی قابلیت تحمل نحله‌های مختلف را دارد. گرامی‌مقدم در دفاع از ایده‌اش مبنی بر ریاست مجدد نبوی بر این باور است: «اگر فردا روزی، حاکمیت بخواهد در خصوص انتخابات، مذاکراتی را با جبهه اصلاحات داشته باشد یا حتی خود جبهه بخواهد مذاکراتی را با حاکمیت داشته باشد، این امر، به فردی با سابقه مانند آقای نبوی نیاز دارد.» در ادامه مشروح گفت‌وگوی «صبح نو» با این فعال اصلاح‌طلب را از نظر خواهید گذراند.

جبهه اصلاحات نمی‌خواهد دور خودش دیوار بکشد

اسماعیل گرامی‌مقدم، عضو جبهه اصلاحات ایران به ارزیابی انصراف بهزاد نبوی از ریاست جبهه اصلاحات و جایگزینی او با جوانان اصلاح‌طلب پرداخت و اظهار کرد: «من بر این باور هستم که بهزاد نبوی، باید در سمت ریاست جبهه اصلاحات به فعالیت خود ادامه دهد. اینکه ما بگوییم افراد جوان‌تر وارد شوند، به نظر من یک‌سونگری و تک‌بعدی است.» وی ادامه داد: «این مسأله از این حیث اهمیت دارد که بدانیم رئیس جبهه باید تمامی حسنات و ویژگی‌های یک لیدر را داشته باشد. یک فرد جوان‌تر، قاعدتا از ویژگی‌هایی شامل تجربه، صبوری، درایت و نفوذ در حاکمیت، پشتوانه اندیشه‌ای و جایگاه سیاسی برخوردار نیست؛ اما جمله این ویژگی‌ها، در نبوی وجود دارد.» این فعال سیاسی تصریح کرد: «جبهه اصلاحات قصد دارد فعالیت کند و در این شرایط نمی‌خواهد دیواری را به دور خود بکشد که تنها به فعالیت‌های درونی‌اش بپردازد. البته حتما باید از نیروهای جوان هم در جایگاه خودش استفاده کرد.» وی ادامه داد: «بالأخره وقتی فردی در رأس این جبهه قرار می‌گیرد، باید توانایی رایزنی با احزاب و جریانات سیاسی خارج از جریان اصلاحات و حتی با حاکمیت را داشته باشد. اگر فردا روزی، حاکمیت بخواهد در خصوص انتخابات، مذاکراتی را با جبهه اصلاحات داشته باشد یا حتی خود جبهه بخواهد مذاکراتی را با حاکمیت داشته باشد، این امر، به فردی با سابقه مانند نبوی نیاز دارد.» گرامی‌مقدم تصریح کرد: «از گذشته هم بر این مسأله تأکید وجود داشته است که یک گفتار یا یک دیالوگ، در جای خودش اهمیت دارد؛ اما مهم‌تر از آن، این است که این گفتار و گفت‌وگو را چه کسی انجام می‌دهد. حتما سخنان نبوی و خاتمی پر رساتر از دیگر افراد در جبهه اصلاحات است و این‌ها واقعیت‌هایی است که بر جامعه ایران مترتب است. از این نظر، انتخاب نبوی برای جریان اصلاحات، حتما شایسته و راهگشا خواهد بود.» گرامی‌مقدم خاطرنشان کرد: «از طرف دیگر این نکته را در موافقت با نبوی با وجود سن و سال باید بگویم که ما مشکلی با سن و سال افراد نداریم، بلکه با اندیشه افراد مشکل داریم. اگر روی نبوی به عنوان رئیس جبهه تأکید داریم، به دلیل این است که او، یک چهره سیاسی دموکرات منش است.» وی تصریح کرد: «او در این زمینه صاحب‌نظر بوده است و با توجه به سابقه تشکیلاتی که دارد، سعی می‌کند همه نحله‌های فکری را تحمل کند. این ویژگی‌هایی است که رئیس جبهه اصلاحات باید از آن‌ها برخوردار باشد. ممکن است افرادی سن‌شان بالا باشد، ولی این مسأله مشکلی ندارد؛ چراکه ما با سن بالا مشکل نداریم.» گرامی مقدم اضافه کرد: «ای کاش این رویه دموکراسی در دیگر افراد سیاسی که سن و سال بالایی هم دارند، وجود داشت. ممکن است شما یک جوانی را در ریاست جبهه اصلاحات قرار دهید؛ اما کمترین ویژگی‌های یک فرد دموکرات را داشته باشد. این مسأله مصیبتی مضاعف خواهد بود. از این رو، به جبهه اصلاحات نباید به عنوان مسأله کوتاه‌مدت و به صورت مقطعی و تک‌بعدی نگاه کنیم.باید به رهبر این جبهه نگاه همه‌جانبه داشته باشیم تا این فرد بتواند جبهه را هدایت، ریاست و مدیریت کند. قاعدتا این مسأله در نبوی وجود دارد.

افراد زیادی در جبهه اصلاحات، طرفدار ریاست بهزاد نبوی هستند

گرامی‌مقدم ادامه داد: «هر چند ممکن است در مواردی هم با نبوی اختلاف سلیقه داشته باشم که از گذشته هم وجود داشته است؛ اما این امر، ملاک نیست و ممکن است در مواردی، او هم با بخشی از نظریات امثال من اختلاف‌نظر و سلیقه داشته باشد که این هم ملاک نیست. من، وی را به عنوان یک مدیر جبهه می‌پذیرم و در جلسه هم بر این مسأله تأکید کردم که او باید به کار خودش ادامه دهد و امیدوار هستم که همه اعضای جبهه، با این موضوع همراهی داشته باشند و فردی مثل نبوی در رأس جبهه قرار بگیرد و بتواند نحله‌های فکری را ریاست و رهبری کند.»
وی در پاسخ به اینکه چند درصد جریان اصلاحات، موافق حضور نبوی هستند گفت: «من برآوردی از اینکه نبوی تا چه میزان از آرای جبهه برخوردار است، ندارم؛ اما افراد زیادی طرفدار ریاست بهزاد نبوی هستند.» این فعال سیاسی در پاسخ به اینکه تکلیف ریاست جبهه اصلاحات دقیقا چه روزی تعیین خواهد شد، گفت: «در روز یک‌شنبه چهارم تیر (فردا) جلسه قطعی جریان اصلاح‌طلب خواهد بود و احتمالا در این جلسه، رأی‌گیری برای هیأت‌ رئیسه و ریاست انجام خواهد شد.»

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=195410

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰