به گزارش دنیای اقتصاد،برخی از فعالان بازار خبر از رنج شدن دلار در کانال ۴۹ داده و برخی دیگر که جزو فعالان افزایشی بازار هستند احتمال  ورود مجدد دلار به کانال ۵۰‌هزار تومانی را مطرح کردند. در این میان اما اخبار منتشر شده از معاملات رسمی بازار حاکی از آن است که فرآیند تامین ارز بدون اختلال خاصی در حال پیگیری بوده و تخصیص ارز به سرفصل‌های مشخص در حال انجام است. در همین راستا روز گذشته روابط عمومی مرکز مبادله کشور در گزارشی نوشت: هیچ یک از نقدهایی که در خصوص کاهش تخصیص و تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی و دارو، از سوی برخی مطرح شده است؛ صحت ندارد. تامین ارز در ۸۰روز نخست امسال نه‌تنها کاهش نداشته بلکه برای نهاده‌‌‌های دامی ۸۳‌درصد و برای کل کالاها ۲۳‌درصد رشد داشته است. این در حالی است که روز گذشته انتظارات تورمی در بازار سبب رشد قیمت ۲۰۰ تومانی دلار نسبت به نرخ روز پیشین شد و هر برگ از این اسکناس آمریکایی در رقم ۴۹‌هزار و ۴۰۰ تومان به فروش رسید.

روند متضاد بازار‌های رسمی و غیر‌رسمی

دیروز چهارشنبه ۲۴ خرداد ماه روند نرخ دلار در معاملات غیر‌رسمی بازار ارز تهران افزایشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی که در واپسین معاملات نقدی روز سه‌شنبه در رقم ۴۹‌هزار و ۲۰۰ تومان به فعالیت خود پایان بخشیده بود، تا انتهای بازار روز گذشته ۲۰۰ تومان دیگر نیز رشد قیمت داشت و به رقم ۴۹‌هزار و ۴۰۰ تومان رسید. این در حالی است که روند ارز مذکور در معاملات رسمی مرکز مبادله کشور در روز‌های گذشته با نوسانات کاهشی همراه بوده و با خروج از کانال ۴۲‌هزار تومانی در رقم ۴۱‌هزار و ۴۱۴ تومان در روز چهارشنبه معامله شد.

سیگنال‌های منتشر شده از سوی این نهاد معاملاتی نیز حکایت از وضعیت مطلوب فرآیند تخصیص ارز دولتی دارد. دیروز روابط عمومی مرکز مبادله ارز و طلا اعلام کرد: تامین ارز در ۸۰ روز اول سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۳‌درصد افزایش یافت. آمار تامین ارز انجام شده از ابتدای سال تا ۱۹ خردادماه سال‌های ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱ نشانگر افزایش ۸۳ درصدی تامین ارز وزارت جهاد کشاورزی بابت تامین نهاده‌‌‌های دامی و اقلام موردنیاز این مجموعه است. کارشناسان بر این باورند که برخلاف عمق کم معاملات غیر‌رسمی و صورت گرفتن عمده تجارت‌های کشور در بازار رسمی، تاثیر انتظارات بر بازار آزاد بسیار زیاد بوده و عمدتا نرخ ارز در این گونه از معاملات به روند بازار رسمی توجهی نمی‌کند. روز گذشته همزمان با رشد قیمت دلار آزاد روند نرخ سکه طلا نیز افزایشی شد و قیمت هر قطعه از این فلز گران‌بها با حدود ۵۲۰‌هزار تومان رشد نسبت به نرخ پیشین در رقم ۲۹ میلیون و ۴۰۰‌هزار تومان معامله شد.

مطلب مرتبط: