تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
3
محمد درویش فعال و کارشناس محیط زیست:

هیرمند ۱ میلیارد مکعب فقط سرریز داشت

  • کد خبر : 189224
  • 03 خرداد 1402 - 14:22
هیرمند ۱ میلیارد مکعب فقط سرریز داشت
طبیعتا حکومت اشرف غنی پایدار نبود و بعد از روی کار آمدن طالبان، امسال حدود یک میلیارد متر مکعب از سرریز سد کجکی و کمالخان را به سمت مرز پاکستان هدایت کردند و اجازه ندادند که آب به سمت هامون و سیستان و بلوچستان بیاید. این تغییر مسیر رودهیرمند، کاری در حد جنایت جنگی است، اما این ها این کار را کرده اند و دولت ایران نیز تاکنون فقط مماشات کرده است. 

جمهوریت-یک کارشناس محیط زیست با اشاره به سخنان طالبان مبنی بر آب نداشتن هیرمند، به اصلاحات نیوز گفت: زمان مطرح کردن دروغ های شاخ دار گذشته است. با تصاویر ماهواره ای به راحتی می‌توان کذب این ادعا را مشخص کرد. سد کجکی در یک دهه اخیر هیچ وقت به اندازه امسال آب نداشته است و اتفاقا هم سد کجکی و هم سد کمالخان آب خیلی خوبی هم دارند و در حداکثر ظرفیت خودشان هستند. آنقدر آب زیاد دارند که سرریز کرده اند. ۱ میلیارد معکب آب سرریز کرد و آن را به گود زره هدایت کردند. خب چرا به آن سمت فرستادید؟ به سمت ایران میفرستادید. متاسفانه دروغ می‌گویند.

به گزارش اصلاحات نیوز،محمد درویش فعال و کارشناس محیط زیست، با اشاره به حقابه ایران از رود بزرگ هیرمند که در افغانستان است، به اصلاحات نیوز می‌گوید: از سال ۵۱ یک معاهده ای را دولت پهلوی با دولت وقت افغانستان امضا کرد که سالانه ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب به ایران و رودخانه هامون اختصاص داده شود.

وی ادامه داد: بعد از اینکه آمریکایی ها در سال ۱۹۵۳ سد کجکی را برای افغانستان ساختند، ما با یک بحران جدی برای رودخانه هامون مواجه شدیم و در همان زمان بود که دولت پهلوی تصمیم گرفت تا برای هامون و حقابه، به یک توافقی با افغانستان دست پیدا کند. تا پیش از آن، دولت هایی که در افغانستان بودند، اگر هم می‌خواستند نمیتوانستند آب هیرمند را مهار کنند و در مواقع سیلابی دست کم ۲ تا ۳ میلیارد متر معکب از آب هیرمند وارد هامون می‌شد. در زمان هویدا این تعهدات اجرایی شد و قرار شد تا افغانستان تحت هر شرایطی حق آبه ایران را بدهد. تا دهه ۸۰ هم این اتفاق همواره رخ می‌داد چرا که از آن سمت سد کجکی هم کامل نشه بود.

بعد از روی کار آمدن طالبان، امسال حدود یک میلیارد متر مکعب از سرریز سد کجکی و کمالخان را به سمت مرز پاکستان هدایت کردند و اجازه ندادند که آب به سمت هامون و سیستان و بلوچستان بیاید. این تغییر مسیر رودهیرمند، کاری در حد جنایت جنگی است، اما این ها این کار را کرده اند و دولت ایران نیز تاکنون فقط مماشات کرده است.

درویش با بیان اینکه در آن زمان ایران تنها کشوری بود که حتی سیمان لازم برای ساخت سد کمال خان را به افغانستان داد، گفت: موقع افتتاح این سد، اشرف غنی در سخنرانی خود گفت ایرانی ها حتی اگر بیشتر از حق آبه خودشان هم آب بخواهند، ما در اختیارشان قرار می‌دهیم، به شرطی که پول آن را به ما بدهند.

وی ادامه داد: خب طبیعتا حکومت اشرف غنی پایدار نبود و بعد از روی کار آمدن طالبان، امسال حدود یک میلیارد متر مکعب از سرریز سد کجکی و کمالخان را به سمت مرز پاکستان هدایت کردند و اجازه ندادند که آب به سمت هامون و سیستان و بلوچستان بیاید. این تغییر مسیر رودهیرمند، کاری در حد جنایت جنگی است، اما این ها این کار را کرده اند و دولت ایران نیز تاکنون فقط مماشات کرده است.

شدنی است که آب را از عمان به سمت سیستان بیاوریم و آب شیرین کن بگذاریم و اساسا هم درستش این است که به یک منبع آبی اتکا نکنیم که اگر مشکلی ایجاد شد، دچار تنش نشویم. همین مشکل را سال قبل در کرمانشاه و همدان هم داشتیم.اما در نهایت ما باید سهم آب خودمان را بگیریم و اگر حقابه را بگیریم می‌توانیم به هامون اختصاص دهیم و آن را از خشکیدگی نجات دهیم. در طول دو هفته اول اردیبهشت ماه، فقط ۱۰ هزار نفر به دلیل مشکلات آبی از زابل اسباب کشی کرده اند.

درویش با اشاره به سخنان طالبان مبنی بر آب نداشتن هیرمند، گفت: زمان مطرح کردن دروغ های شاخ دار گذشته است. با تصاویر ماهواره ای به راحتی می‌توان کذب این ادعا را مشخص کرد. سد کجکی در یک دهه اخیر هیچ وقت به اندازه امسال آب نداشته است و اتفاقا هم سد کجکی و هم سد کمالخان آب خیلی خوبی هم دارند و در حداکثر ظرفیت خودشان هستند. آنقدر آب زیاد دارند که سرریز کرده اند. ۱ میلیارد معکب آب سرریز کرد و آن را به گود زره هدایت کردند. خب چرا به آن سمت فرستادید؟ به سمت ایران میفرستادید. متاسفانه دروغ می‌گویند.

این کارشناس محیط زیست می‌گوید: شدنی است که آب را از عمان به سمت سیستان بیاوریم و آب شیرین کن بگذاریم و اساسا هم درستش این است که به یک منبع آبی اتکا نکنیم که اگر مشکلی ایجاد شد، دچار تنش نشویم. همین مشکل را سال قبل در کرمانشاه و همدان هم داشتیم.اما در نهایت ما باید سهم آب خودمان را بگیریم و اگر حقابه را بگیریم می‌توانیم به هامون اختصاص دهیم و آن را از خشکیدگی نجات دهیم. در طول دو هفته اول اردیبهشت ماه، فقط ۱۰ هزار نفر به دلیل مشکلات آبی از زابل اسباب کشی کرده اند.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=189224

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰