تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
8

رستم دَمِ تیغ

  • کد خبر : 163349
  • 16 شهریور 1401 - 13:52
رستم دَمِ تیغ
آیا رستم قاسمی وزیر راه به علت رشوه و فساد مشاور و بازرس ویژه خود از مقامی که دارد، استعفا می‌دهد؟

جمهوریت – سیما پروانه‌گهر، در روزنامه سازندگی نوشت : بالاخره غائله قاسم مکارم‌شیرازی با واکنش رستم قاسمی، وزیر راه مواجه شد. بعد از چندین روز سکوت بیماری و بستری بودن ادامه داشت، روز گذشته، خبرگزاری فارس در بیانیه‌ای که از رستم قاسمی منتشر کرد، درباره موضوع بازداشت بازرس ویژه او قاسم مکارم‌شیرازی نوشت.

رستم قاسمی در ابتدای این بیانیه نوشته است که: «اخیراً خبر منتشره پیرامون یکی از مشاوران و تحقیق درباره اتهامات فرد مزبور به‌وسیله دستگاه نظارتی درون دولت، موجب سوءاستفاده دشمنان نظام و تخریب کارکنان خدوم وزارت راه‌وشهرسازی، خصوصاً جوانان انقلابی و پر‌کار وزارتخانه شده است.»

تا اینجای امر مشخص است که رستم قاسمی این فرد را «یکی از مشاوران» خوانده و از قید عنوان بازرس ویژه که در گفته‌های «اردشیر مطهری‌نژاد»، نماینده مجلس یازدهم بر آن تاکید شده، خودداری کرده است. همین تغییر جایگاه نشان می‌دهد که رستم قاسمی نمی‌خواهد خود و همان‌گونه که اشاره کرده، جوانان انقلابی وزارتخانه را در خط «قاسم مکارم‌شیرازی» قرار دهد. قاسمی در ادامه این بیانیه تاکید کرده که: «این پرونده در مراحل ابتدایی بوده و تا نهایی نشدن تحقیقات توسط نهادهای نظارتی و قوه قضائیه به جهت حفظ حریم خصوصی افراد، هیچ‌گونه اطلاعاتی از پرونده منتشر نشده و کلیه مطالب ذکر‌شده، صرفاً گمانه‌زنی است که صحت‌وسقم آن مشخص و مورد تایید نیست.»
در قسمت دیگری از این اطلاعیه آمده که: «وزارت راه به نهادهای نظارتی دولت اعتماد کامل دارد و رسیدگی دقیق و بدون ملاحظه درباره اتهام هر فرد در هر جایگاهی را لازم و واجب دانسته است»؛ سپس «آمادگی این وزارتخانه برای همکاری در تکمیل تحقیقات و روشن شدن حقایق» را اعلام اما در عین حال، تاکید کرده که: «‌لازم است رسانه‌ها از گمانه‌زنی‌های بی‌پایه تا قبل از اثبات اتهام در مرجع صالح قضایی و خدشه به آبروی افراد، دوری کنند.»

در انتهای این بیانیه نیز، نکاتی درباره عملکرد وزارت راه در حوزه بستن گلوگاه‌های فساد و امضاهای طلایی قید و تاکید شده که مساله از اساس، برای مقابله با رویکرد ضدفساد وزارت راه بیان شده است. فارغ از تمامی این گفته‌ها و ادعاها اما رستم قاسمی کم‌وبیش از مشاور خود دفاع کرده اما از بیان نقش او خودداری کرده است و ارتباطش با قاسم مکارم‌شیرازی و اصل وقوع چنین موضوعی توضیح نداده است. با این حال وقوع چنین اتفاقی در دولت عدالت‌محور، پیش از این سابقه داشته است؟

۲ خبر فساد در یک سال

این دومین موضوعی است که ذیل مباحث فساد در دولت رئیسی مطرح می‌شود. در هفته دوم تیرماه سال جاری، مسعود ستایشی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در جلسه‌ای با قاضی‌القضات، غلام‌حسین محسنی‌اژه‌ای از یک فساد ۷۳۰ میلیون دلاری سخن گفت که با واکنش و البته تایید نمایندگان مجلس نیز مواجه شد؛ به گفته رئیس سازمان بارزسی کل کشور یکی از سازمان‌های وابسته به وزارت جهاد کشاورزی، مجوز واردات ۱۳ میلیون تن از نهاده‌های دامی را به یک شرکت خصوصی اعطا کرده و شرکت نیز با وجود دریافت پول، نهاده‌ای را در اختیار کشاورزان قرار نداده است. یک هفته بعد وزارت اطلاعات اعلام کرد بر اساس بررسی و رصد اطلاعاتی، ادعای بروز اختلاس و ارتشا در حوزه توزیع نهاده‌های دامی صحت ندارد.

بازداشت بازرس ویژه رستم قاسمی سر قراری در راستای دریافت رشوه به یورو اما، نخستین‌بار توسط یک نماینده مجلس یعنی اردشیر مطهری رسانه‌ای شد. با این تفاوت که ارشیر مطهری این خبر را اطلاع‌رسانی کرد و منابع غیر‌رسمی هم بازداشت او را تایید کردند. هیچ خبر تکذیبیه‌ای نیز منتشر نشد و تنها محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس دولت سیزدهم، بدون نام بردن از کسی، تایید کرد که یکی از مقامات وزارت راه‌وشهرسازی بازداشت شده است.
رستم قاسمی بالغ بر یک هفته، نه در جلسات حاضر شد، نه در هیچ برنامه‌ای؛ حتی روز گذشته درحالی‌که طبق اعلام وزارت راه‌وشهرسازی و مرکز تحقیقات راه، مسکن‌وشهرسازی قرار بر این بود که رستم قاسمی در مراسم رویداد فناورانه صنعت ساختمان حضور داشته باشد، او از حضور در این مراسم امتناع کرد. علت البته بیماری او اعلام شد؛ تا اینکه روز گذشته در بیانیه‌ای، در مورد این مساله موضوع‌گیری کرد. واکنش او بعد از بیانیه بیت آیت‌الله مکارم‌شیرازی بود که اعلام شد قاسم مکارم‌شیرازی هیچ نسبتی با بیت ایشان ندارد و او نوه برادر ایشان است.

آیا ممکن است نمایندگان مجلس رستم قاسمی را در معرض سوال و استیضاح قرار دهند. محتمل است اگر فساد مشاورش تایید گردد و مجبور به کناره‌گیری و استعفا شود. آیا رئیس پاسخگوی مشاور و بازرس ویژه خود هست یا نیست؟ وزیر راه البته حامل مهم‌ترین شعار انتخاباتی سیدابراهیم رئیسی است. ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، شعار بسیار بزرگی بود که تاکنون عملیاتی نشده است.

مشاور یا رفیق شفیق؟
رابطه رستم قاسمی با قاسم مکارم‌ دهه شصتی، حداقل به چند ماه پیش از ایام انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ باز ‌می‌گردد؛ در زمان کاندیداتوری رستم قاسمی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، مسئولیت‌های ستاد انتخاباتی وزیر راه‌وشهرسازی کنونی بر عهده قاسم مکارم‌شیرازی بود؛ هرچند رستم قاسمی درنهایت برای کاندیداتوری ریاست‌جمهوری رد‌صلاحیت شد و بعد در قامت وزیر به دولت سیزدهم آمد. برخی منابع خبری، درباره ارتباط رستم قاسمی با مکارم می‌نویسند که گفته می‌شود رستم قاسمی ابتدا قصد داشت قاسم مکارم‌شیرازی را به سمت مسئول‌دفتر و مدیرکلی حوزه ریاست منصوب کند اما این موضوع عملی نشد و در نهایت قاسم مکارم به‌عنوان بازرس ویژه و مشاور عالی وزارت راه معرفی شده و چندی پیش نیز، از سوی رستم قاسمی در کمیته شایسته‌گزینی این وزارتخانه منصوب شد تا انتصابات زیر سایه او انجام شود. این گفته‌ها البته، نه تایید می‌شود، نه تکذیب.
براساس آنچه در رسانه‌ها منتشر شده است، قاسم مکارم‌شیرازی متولد سال ۱۳۶۳ در شهرستان لامرد استاد فارس است. او در حساب شخصی توئیترش، تحصیلات خود را فوق‌لیسانس علوم سیاسی و دکتری روابط بین‌الملل اعلام کرده است.از جمله سوابق اجرایی‌ای که خودش در توئیتر آنها را درج کرده است، سمت‌هایی همچون «مشاور بین‌الملل شرکت بازرگانی پردیس بانک رفاه ایران» و مشاور بین‌الملل شرکت مهندسی ایران (ایریتک) را در کارنامه خود دارد.

قاسم مکارم‌شیرازی دو سال پیش، از حوزه انتخابی شیراز، برای نمایندگی مجلس کاندیدا شد اما در نهایت با کسب ۷۶۵۰ رای، نتوانست به مجلس راه یابد. فیلم انتخاباتی او، این روزها در فضای مجازی در حال چرخش است؛ فیلمی که مکارم شیرازی در آن بر لزوم گذشتن از جریان‌های سیاسی و ملاک قرار دادن میزان انقلابی‌گری افراد برای تصدی پست و مقام سخن می‌گوید. حالا که نامش دوباره سر زبان‌ها افتاده، نامه‌ای نیز از او منتشر شده که با تیتر «‌قاسم مکارم، احمد توکلی را هم دور زد»، در حال بازنشر است. این خبر، تصویری است از نامه تعهدش به سازمان دیده‌بان شفافیت برای رعایت ضوابط پاک‌دستی و فاصله گرفتن از رانت‌ها و امتیازات خاص سیاسی. در تعهدنامه‌ای که او برای سازمان دیده‌بان شفافیت امضا کرده است، نکاتی نظیر «تعهد برای عدم دریافت هدیه، عدم پذیرش مسئولیت در هیات‌مدیره شرکت‌ها، عدم‌دریافت پاداش و حق مشاوره و حق جلسه، اعلام عمومی اموال و حقوق و مزایای دریافتی از بیت‌المال، عدم دخالت در توزیع فرصت‌های شغلی دولتی، رعایت تضاد منافع در تصمیمات مجلس و لغو امتیازات خاص برای نمایندگان» دیده می‌شود.

حالا اما قاسم مکارم‌ با لیست اتهامی خلاف همه این تعهدات، در زندان است. احمد توکلی کم‌پیدا و درگیر بیماری و البته رستم قاسمی، در وضعیتی دو‌پهلو است؛ با حرف‌و‌حدیث‌هایی از زمان وزارتش در دولت احمدی‌نژاد که حالا نام مکارم شیرازی نیز به آن اضافه شده است.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=163349

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰