تاریخ : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 6 May , 2024
8
یک ضرورت مهم با توجه به درخواست عجیب روس ها در

فرمان را از دست اولیانوف بگیرید

  • کد خبر : 148994
  • 16 اسفند 1400 - 11:11
فرمان را از دست اولیانوف بگیرید
اکنون با توجه به وقایع اوکراین اتفاقا موضع ضد جنگ ایران و رای ممتنع به قطعنامه د روسی لازم است که مقامات ما طرف روس را از این توهم که یا باید در آینده پسا تحریمی ایران نقش داشته باشند یا بازی بهم می خورد خارج کنند، انتخاب اینکه ایران در دوران پسا تحریمی چه می خواهد بکند تنها با خود ماست نه هیچ کس دیگری!

جمهوریت – رضا میری در نواندیش نوشت : نقش پررنگ اولیانوف در دورهای اخیر مذاکرات کاملا واضح بود، با این حال اکنون روس ها در آخرین روزهای مذاکرات وین درخواست عجیبی را مطرح کردند، درخواستی که از اساس باطل است. گویا سپردن بیش از اندازه ابتکار عمل به مسکو باعث شده تا آن ها دچار سوتفاهم شده و خیال کنند این مذاکراتی است که حالا باید منافع آنها تامین شود.
احیای برجام اساسا مذاکراتی میان ایران و آمریکا است و اینکه چه روسیه چنین درخواستی را مطرح می کند بیشتر به عملکرد خود ما بر می گردد. شاید در مقطعی عدم مذاکره مستقیم با آمریکا درست بود اما حالا با توجه به وقایع اوکراین و نقش آفرینی تازه مسکو لازم است که تیم مذاکره کننده ما و حتی وزیر امور خارجه ابتکار عمل را خود به دست گرفته و طرف روس را از توهم خارج کنند. جناب اولیانوف تا همین جا هم بسیار زحمت کشیدند و بهتر است از حالا به بعد خودمان سرنوشت را نهایی کنیم.

در همین راستا رضا نصری، کارشناس ارشد مسائل بین الملل پیشنهاد جالبی را مطرح کرده است او در یک رشته توییت در حساب توییتری خود نوشت: جناب دکتر امیرعبدالهیان، به وین تشریف ببرید و هم با هیأت آمریکایی نشست دوجانبه برگزار کنید و هم با هیأت روسی ملاقات کنید. به جهان این سیگنال را بدهید که سیاست خارجی ایران تابع هیچ کشوری نیست، تطبیق‌پذیر با شرایط روز است و تنها محرک آن منافع ملی ایران است.

ایران در شرایطی روی نقشه دیپلماسی جهان نقش خواهد داشت – و از حداکثر ظرفیت برجام و حداکثر پتانسیل نظم جدید بین‌المللی بهره‌مند خواهد شد – که نشان دهد وزنه‌اش را ارزان در کفه ترازوی هیچ قدرتی قرار نخواهد داد.

تندروهای واشنگتن می‌خواهند توافق وین را دست‌پخت روسیه جلوه دهند تا در جو کنونی راحت‌تر آن را خراب کنند. افکار عمومی ایران نیز به اشتباه توافق وین را محصول کار مسکو می‌داند. با ابتکار دیپلماتیک خود این فضا را عوض کنید.

اکنون با توجه به وقایع اوکراین لازم است که مقامات ما طرف روس را از این توهم که یا باید در آینده پسا تحریمی ایران نقش داشته باشند یا بازی بهم می خورد خارج کنند، انتخاب اینکه ایران در دوران پسا تحریمی چه می خواهد بکند تنها با خود ماست نه هیچ کس دیگری!

مطلب مرتبط :

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=148994

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰