تاریخ : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 4 May , 2024
15
عضو کمیسیون امنیت ملی در گفت و گو با جمهوریت:

دلیل اصرار چین به محرمانه ماندن قرارداد با ایران

  • کد خبر : 147475
  • 30 بهمن 1400 - 10:59
دلیل اصرار چین به محرمانه ماندن قرارداد با ایران
رحیمی جهان آبادی می گوید متن قانون اساسی تفکیکی بین قرارداد و نقشه راه قائل نشده بنابراین قرارداد 25 ساله ایران و چین بی نیاز از تصویب در مجلس نیست.

جمهوریتسند همکاری تهران و پکن یا آنچه قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین خوانده می شود حالا محور اختلاف نظر بین نمایندگان مجلس شده است و برخی در قیاس آن با برجام از لزوم بررسی و رای گیری در مجلس می گویند و برخی با استناد به جنس توافق تاکید می کنند که نیازی به تصویب این سند در مجلس نیست . پیش از این منصور حقیقت پور، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس نهم به جمهوریت گفته بود که جنس این توافق با برجام متفاوت است و نیازی به بررسی آن در مجلس نیست.

جلیل رحیمی جهان آبادی ، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم در گفت و گو با خبرنگار جمهوریت درباره موضوع اختلاف نظر نمایندگان مجلس پیرامون لزوم یا عدم لزوم بررسی قرارداد ایران و چین گفت: بر اساس اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی هرگونه قرارداد، مقاوله نامه و توافق بین ایران و سایر کشورها باید در مجلس شورای اسلامی بررسی شده و به تصویب برسد و این یک قاعده کلی است.

وی درباره نگاه دولت به موضوع عدم نیاز به بررسی این توافق در مجلس تاکید کرد: دولت و برخی از نمایندگان مجلس تاکید دارند که آنچه بین ایران و چین منعقد شده یک «نقشه راه» است و نیازی به بررسی و رای گیری درباره آن در مجلس نیست و این نقشه راه تنها توصیه هایی را درباره فرم همکاری های بین تهران و پکن طی ۲۵ سال مطرح کرده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم دراینباره می گوید:« در نگاه بین المللی و در قوانین کشورهای مختلف در اینباره یک تفکیک وجود دارد به این معنی که در قوانین مادر آن ها قید شده است که معاهدات و قراردادها در تفکیک قائل شده اند یعنی قانون گذار و سند قانونی در این کشورها تعیین کرده که چه مواردی نیازمند بررسی و رای گیری در مجلس است و چه مواردی در حیطه اختیار دستگاه های اجرایی و سیاست خارجی است و نیازی به بررسی آن در مجلس نیست اما دقت کنید که در قانون اساسی ما چنین تفکیکی رخ نداده است.

وی ادامه داد: برداشت حقوقی بسیاری از نمایندگان همانند بنده از قانون اساسی این است که با توجه به این که قانون اساسی ما صرفا واژه عهدنامه را به کار نبرده است و اسناد بنیادین یا عضویت ایران در سازمان های بین المللی را به تنهایی مدنظر قرار نداده و به مقاوله نامه ها و پروتکل ها و قراردادها نیز تصریح داشته بنابراین هر تفاهمی شامل سند همکاری تا قرارداد و توافقی مثل برجام باید در مجلس بررسی و مورد رای گیری واقع شود

عضو کمیسیون امنیت ملی با تاکید بر این که متن نقشه راه همکاری بین ایران و چین در اختیار کمیسیون امنیت ملی قرار نگرفته است ، گفت: شاید بهتر از هر زمانی در شرایطی بتوانیم بگوییم که آیا این نقشه راه نیاز به تصویب مجلس دارد یا خیر که در جریان جزئیات آن قرار بگیریم به همین خاطر تصور می کنم بهتر است تا متن سند در اختیار کمیسیون امنیت ملی مجلس یازدهم به عنوان کمیسیون تخصصی قرار بگیرد.

رحیمی جهان آبادی در پاسخ به سوالی درباره اصرار چین به محرمانه ماندن این توافق گفت: طبیعی است که در دنیایی که رقابت شرق و غرب بسیار ملموس است چین نمی خواهد به خاطر سند همکاری با غرب وارد تنش شود و این مساله امری طبیعی است.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=147475

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰