تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
4
رئیس مرکز مطالعات آمریکای شمالی و اروپای دانشگاه تهران:

اقدام هوشمندانه وزارت میراث فرهنگی در شناساندن میراث معنوی به جامعه

  • کد خبر : 191664
  • 18 خرداد 1402 - 9:26
اقدام هوشمندانه وزارت میراث فرهنگی در شناساندن میراث معنوی به جامعه
رئیس مرکز مطالعات آمریکای شمالی و اروپای دانشگاه تهران اقدام وزارت میراث فرهنگی در معرفی مفاخر این حوزه را اقدامی هوشمندانه برای شناساندن میراث معنوی کشور به جامعه معرفی کرد.

جمهوریت ـ به گزارش دبیرخانه جشنواره بزرگداشت مفاخر میراث فرهنگی، حجت الله ایوبی رئیس مرکز مطالعات آمریکای شمالی و اروپای دانشگاه تهران درباره اهمیت برگزاری این رویداد برای حفظ میراث فرهنگی کشور بیان کرد: درباره برگزاری برنامه اول در جریان هستم و اکنون از برنامه دوم نیز مطلع شدم.وی افزود: برگزاری این رویداد برای من خیلی باعث خوشحالی است. نمی‌دانم در گذشته چنین برنامه‌هایی وجود داشته است یا نه؛ از ین مسئله بی‌خبر هستم. اگرچه می‌دانم که به هر حال یونسکو یک فصلی را به‌عنوان میراث زنده بشری دارد که شخصیت‌های برجسته را به یک تعبیری ثبت می‌کنند.

ایوبی ادامه داد: این برنامه بزرگداشت از این جهت برای بنده مهم است که نگاه و رویکرد ما به میراث فرهنگی فقط بنا، ساختمان و دستاوردهای مادیِ تمدن و زندگی بشر نیست.وی افزود: حفظ، نگهداری و رسیدگی به بناها هم بسیار حائز اهمیت بوده و اهمیت خودش را دارد. طبیعتا میراث فرهنگی هم این وظیفه را انجام می‌دهد.رئیس مرکز مطالعات آمریکای شمالی و اروپای دانشگاه تهران اضافه کرد: شاید تصور اولیه مردم از میراث فرهنگی فقط رسیدگی به بناهای مادی تاریخی و ثبت شده و حفظ محصول مادی تمدن بشری باشد.وی ادامه داد: اینکه وزارت میراث فرهنگی بسیار هوشمندانه و درست افکار عمومی را به این نکته توجه می‌دهد که میراث معنوی و میراث نمادین فرهنگی و علمی یک جامعه که محصول یک تمدن تاریخی و یک فرهنگ است؛ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و باید آنها را دید، شناخت، معرفی کرد و به آنها افتخار کرد، برای بنده یک رویکرد خوب، درست و قابل قبول است.

ایوبی یادآور شد: بنده هر جا مسئولیت داشتم در حد توان اندک خود این مسئولیت را انجام داده‌ام. وی درباره راهکارهای پربارتر شدن رویداد بزرگداشت مفاخر میراث فرهنگی و نقش وزیر مربوطه در این رویداد گفت: وقتی اجماع ذهنی و فکری در بین مدیران ارشد کشور اتفاق افتد که بچه‌های ما اگر بخواند بنای تاریخی را حفظ کنند و میراث معنوی را پاس بدارند، باید میراث زنده را بشناسند و نیاز داریم که به آنها آدرس و نشانی بدهیم، قطعا اقدامات مناسبی شکل خواهد گرفت.وی افزود: این افرادی که از آنها تجلیل کردیم یا تجلیل خواهید کرد، هیچ کدام انتظار ندارند و شاید علاقه‌ای هم به تجلیل نداشته باشند. تجلیل از آنها در حقیقت خواست ماست و باید خواست مدیران کشور باشد.

رئیس مرکز مطالعات آمریکای شمالی و اروپای دانشگاه تهران اضافه کرد: همه کسانی که دغدغه گرفتار بی‌هویتی شدن نسل جوان و نوجوان را دارند، باید در این و انفسای بی‌هویتی جهانی، آدرس‌ها و نشانی درست به این نسل بدهند و این افراد را برجسته کنند.وی تاکید کرد: برای پربارتر شدن این رویداد، قطعا حضور مدیران ارشد لازم است. به نظر من باید مراسم جوری باشد که بین دولت و ملت برگزار شود. اگر مراسم دولتی صرف باشد، ممکن است مورد علاقه یک عده نباشد.

ایوبی گفت: بنابراین مراسم باید جوری برگزار شود که خود مردم، علاقمندان به مسایل فرهنگی و اهالی فرهنگ و میراث فرهنگی که خانواده بزرگی هستند، صاحب این مجلس باشند. طبیعتا مقام عالی وزارت میراث فرنگی هم به‌عنوان کسی که مسئولیتش حفظ این مفاخر است، باید در چنین رویدادی حضوری فعال‌تر داشته باشد.وی درباره شاخص‌های معرفی مفاخر بیان کرد: اهالی فرهنگ وقتی از بیرون نگاه می‌کنند، انتخاب افراد برای آنها معنادار است. اگر این انتخاب درست انجام شود، به این نتیجه می‌رسند که این مراسم متعلق به اهالی فرهنگ است. رئیس مرکز مطالعات آمریکای شمالی و اروپای دانشگاه تهران افزود: این مراسم به‌‎طور طبیعی باید توسط دولت و وزارت میراث فرهنگی برگزار شود. ولی نگاه مراسم نباید نگاه دولتی وسیاسی به مسئله باشد.

وی بیان کرد: با توجه به شخصیت‌هایی که در وزارت میراث فرهنگی وجود دارد، از تیم میراث فرهنگی کاملا این بر می‌آید و این انتظار وجود دارد که انتخاب مناسب کنند و افرادی که واقعا برای میراث فرهنگی ایران تلاش کرده و زحمت کشیده‌اند؛ از هر دسته، جناح، فکر و اندیشه‌ای که می‌خواهند باشند را معرفی کنند.ایوبی اضافه کرد: مردم این واقعیت‌ها را احساس کنند. در چنین شرایطی، مراسم به شکلی خواهد بود که مردم آن را دوست دارند و در آن شرکت می‌کنند. بنابراین مراسم را متعلق به خودشان می‌دانند.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=191664

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰