تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
5
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

قاچاق خاک زراعی ایران به کشور‌های عربی

  • کد خبر : 189760
  • 06 خرداد 1402 - 19:21
قاچاق خاک زراعی ایران به کشور‌های عربی
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از قاچاق مقدار زیادی از مواد خام کشور از جمله خاک زراعی به کشور‌های عربی خبر داد.

جمهوریت-علیرضا پاک فطرت: مقدار زیادی از مواد خام کشور از جمله خاک زراعی ما به کشور‌های عربی قاچاق و در باغچه‌های آن‌ها استفاده می‌شود. از سوی دیگر حتی کسانی که معدن دار هستند بهره مالکانه کمی پرداخت می‌کنند؛ یعنی به ازای هر متر مکعبی از مواد معدنی که به صورت خام برداشت می‌شود، دولت پول کمی اخذ می‌کند و همین امر سبب می‌شود که اقدام به خام فروشی کنند.

 به گزارش عصرایران، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از قاچاق مقدار زیادی از مواد خام کشور از جمله خاک زراعی به کشور‌های عربی خبر داد.
به عقیده علیرضا پاک فطرت عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، خام فروشی ربط زیادی به شرکت‌های دانش بنیان ندارد. بلکه سیاست‌های غلط دولت است که باعث خام فروشی شده است.
مهم‌ترین بخش‌های سخنان او را در ادامه می‌خوانید:
 ۷ درصد معادن دنیا در ایران است از سوی دیگر مرز‌های ما هم گسترده و باز است؛ بنابراین بسیاری از مواد خام کشور قاچاق می‌شود.
مقدار زیادی از مواد خام کشور از جمله خاک زراعی ما به کشور‌های عربی قاچاق و در باغچه‌های آن‌ها استفاده می‌شود. از سوی دیگر حتی کسانی که معدن دار هستند بهره مالکانه کمی پرداخت می‌کنند؛ یعنی به ازای هر متر مکعبی از مواد معدنی که به صورت خام برداشت می‌شود، دولت پول کمی اخذ می‌کند و همین امر سبب می‌شود که اقدام به خام فروشی کنند.
ابتدا نیاز است برداشت از معادن را محدود کنیم. این معادن متعلق به نسل‌های آینده است. دوم اینکه ادارات صنایع و معادن، میزان برداشت از معادن را باید دقیق کنترل کنند که این کار صورت نمی‌گیرد. سوم اینکه، مواد اولیه را با قیمت واقعی به فروش برسانند. در کنار این سه راهکار، ما بایستی اجازه دهیم که ماشین آلات معدنی وارد کشور شود.
شرکت‌های دانش بنیان باید در این پروسه حضور فعال داشته باشند تا بتوانند تکنولوژی را به روز کنند و اگر این ماشین آلات نباشد، نمی‌توان کاری انجام داد. به نظر من دولت باید نگاهش را نسبت به معادن تغییر دهد. اما نگاه دولت این است که هنوز بسیاری از معادن کشور بکر است در حالی که این معادن را باید برای نسل‌های آینده نگه داشت و به اندازه میزان استفاده و صادرات کشور، برداشت شود.
ما در حال حاضر ۸ هزار شرکت دانش بنیان داریم و اگر نتوانیم اقدام به صادرات کنیم، به هدف نخواهیم رسید. هدف شرکت‌های دانش بنیان این است که اشتعال ایجاد کرده و برای مصرف داخلی و همچنین صادرات، تولید داشته باشد.
بیشتر بخوانید:
لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=189760

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰