تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1
جانشین وزیر دفاع:

موشک خیبر ظرف ۱۲ دقیقه به هدف می‌رسد

  • کد خبر : 189629
  • 06 خرداد 1402 - 11:40
موشک خیبر ظرف ۱۲ دقیقه به هدف می‌رسد
جانشین وزیر دفاع گفت: در صورت لزوم توان دستیابی به موشکهای با برد بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر را داریم.

جمهوریت-جانشین وزیر دفاع گفت: در صورت لزوم توان دستیابی به موشکهای با برد بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر را داریم.

وی افزود: در این فاصله چهل ساله که تحریم های فراوانی بر ما تحمیل شد به موشکی دست یافته ایم که صد در صد بومی است. در اینجا باید یاد و خاطره شهید طهرانی مقدم را که پیشکسوت موشکی کشور بود گرامی بداریم.

سردار فرحی تصریح کرد: موشک خرمشهر۴ برد ۲۰۰۰ کیلومتری دارد و سرجنگی چهارمتری آن ۱۵۰۰ کیلو ‌وزن و هدایت میانی دارد. موشک وقتی از سکو رها می شود مطابق برنامه ای که از قبل به آن داده شده و در زمان و فاصله مشخصی بدنه از سرجنگی جدا می شود بعد موشک وارد فاز میانی می شود و در حقیقت در اینجا است که برد اصلی موشک تعیین می شود.

وی افزود: در این  مدت موتورهای سرجنگی موشک از لرزش های ناشی از جدایش جلوگیری کرده و در گام بعدی موتورهای سرجنگی موشک را به سمت هدف هدایت می کنند.

جانشین وزیر دفاع گفت: در مرحله میانی موتورهای سرجنگی باید تمام خطاها را به سمت صفر ببرند و در این مرحله موشک وارد جو غلیظ می شود. در این جا سرعت موشک که در فاز میانی ۱۶ ماخ است به ۸ ماخ می رسد که باز هم سرعت بالایی است. وقتی موشک وارد جو غلیظ می شود موتورهای دیگری وارد مدار شده و سرجنگی را حول محور خودش می چرخانند تا موشک با خطای زیر ۳۰ متر که برای آن در برد ۲۰۰۰ کیلومتر در نظر گرفته ایم به هدف اصابت کند.

سردار فرحی عنوان کرد: در این مرحله سیستم هدایت ماهواره کاملا قطع است و هیچ جنگ الکترونیکی روی موشک اثر نمی کند و در حقیقت موشک در این مرحله یک سامانه مکانیکی کامل است. قبلا ما در فاز نهایی موشک را هدایت می‌کردیم که ممکن بود جنگ الکترونیک روی موشک خطا ایجاد کند که این موضوع در این موشک برطرف شده است.

وی ادامه داد: موشک خرمشهر یک بن پایه بوده است که به مرور زمان شامل ارتقا شده است. سرعت سکوی پرتاب موشک خرمشهر۴ سه برابر نمونه های قبلی شده است. از طرف دیگر این موشک می‌تواند سه سال سوخت مایع را در خود نگه دارد و زمان آماده سازی آن کمتر از ۱۵ دقیقه است. البته این سوخت توان ماندگاری ده ساله دارد اما از باب احتیاط می گوییم ماندگاری آن سه سال است تا نیروی بهره بردار هر سه سال یکبار سوخت را تعویض کند.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=189629

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰