تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
1

جوان‌ترها آمدند و پیشکسوتان رفتند

  • کد خبر : 189321
  • 03 خرداد 1402 - 20:22
جوان‌ترها آمدند و پیشکسوتان رفتند
نکته قابل توجه این بود که از سوی جبهه پایداری فریدون عباسی و الیاس نادران به عنوان کاندیدا اعلام شدند و پیش از این قرار بود از سوی فراکسیون انقلاب تنها قالیباف برای ریاست کاندیدا شود که خود جای تامل  داشت و نکته دیگر اینکه مجتبی ذوالنوری برای تصدی صندلی نایب رئیسی جایگزین علی نیکزاد، پیرهادی جایگزین محمدرضا دشتی اردکانی و متفکر آزاد و یوسفی جایگزین حسینعلی حاجی‌دلیگانی و احمد امیرآبادی‌فراهانی شدند.

جمهوریت-انتخابات هیات رئیسه مجلس یازدهم برای سال چهارم با حواشی منحصر به فرد خود برگزار شد. این انتخابات در حالی انجام شد که محمد باقر قالیباف با رأی بیشتر نسبت به سال گذشته در سمت خود به عنوان ریاست مجلس ابقا شد.

به گزارش جماران،اما نکته قابل توجه این بود که از سوی جبهه پایداری فریدون عباسی و الیاس نادران به عنوان کاندیدا اعلام شدند و پیش از این قرار بود از سوی فراکسیون انقلاب تنها قالیباف برای ریاست کاندیدا شود که خود جای تامل  داشت و نکته دیگر اینکه مجتبی ذوالنوری برای تصدی صندلی نایب رئیسی جایگزین علی نیکزاد، پیرهادی جایگزین محمدرضا دشتی اردکانی و متفکر آزاد و یوسفی جایگزین حسینعلی حاجی‌دلیگانی و احمد امیرآبادی‌فراهانی شدند.

اما از دیگر حواشی قبل از اتخابات پیش از رأی‌گیری در مجمع عمومی فراکسیون انقلاب اسلامی نامزدهای هیات رئیسه از تمام ظرفیت خود استفاده کردند. میرمحمدی میبدی، روح‌الله متفکر آزاد و مجتبی یوسفی از جمله نمایندگانی بودند که در صحن علنی مجلس با پخش تراکت تبلیغات با  عنوان لیست جوانان مجلس هم پخش کردند.

در نهایت نمایندگان مجلس با ۲۱۰ رای به قالیباف را برای بار چهارم ابقا کردند، الیاس نادران ۴۷ رای و فریدون عباسی ۷ رای آوردند.

photo_2023-05-24_12-51-36

 

در این میان با رفتن نیکزاد از هیات رییسه اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی بر تعهد فراکسیونی در انتخاب نواب رییس پایبند ماندند و بر این اساس عبدالرضا مصری با ۱۵۸ رأی و مجتبی دوالنوری با ۱۵۲ رأی که پیش از این در مجمع فراکسیون انقلاب اسلامی به عنوان کاندیدای نایب رییس انتخاب شده بودند در مجلس نیز رأی آوردند.

photo_2023-05-24_12-46-35

 

این در حالی است که آرای نیکزاد و ذوالنوری مساوی شد و پس از قرعه‌‌کشی با اعتراض ذولنور رأی‌ها دوباره شمرده شد و در نهایت با تکرار قرعه‌کشی به پیروزی وی انجامید. در این میان شمارش مجدد آرای انتخابات هیات رئیسه مجلس جنجال به پا کرد. محمودوند نماینده خرم آباد با فریاد انتقاد خود از  شمارش چندباره آرای کرسی نایب رئیس را اعلام کرد همین اقدام او شرایط صحن را برای دقایقی ملتهب کرد.

و در ادامه جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس و در جریان انتخابات هیئت رئیسه در اجلاسیه چهارم نمایندگان مجلس دبیران هیئت رئیسه را برای سال آخر انتخاب کردند که بر این اساس، محمد رشیدی ۱۹۱، روح الله متفکر آزاد ۱۸۰، علی کریمی فیروزجایی ۱۶۵، محسن دهنوی ۱۵۶ و مجتبی بوسفی ۱۵۲ به عنوان دبیران هیئت رئیسه انتخاب شدند.

 

عبدالله+ایزدپناه+نماینده+ایذه+و+باغملک

 

لاریجانی شخصیت ملی است و با نگاه خود کلمه خالص سازی را بیان کرده

 

در این‌باره عبدالله ایزدپناه نماینده ایذه و باغملک و عضو کمیسیون کشاورزی  گفت: رقابت در انتخابات اجلاسیه چهارم بسیار جدی بود. و قالیباف نیز با رأی بسیار خوبی نسبت به سال گذشته ابقا شد و من از این بابت بسیار خوشحالم، زیرا رئیس قوه مقننه باید با پشتوانه آرای بالا حرفی برای گفتن داشته باشد. بحث جدی دیگر در انتخاب نواب بود که نیکزاد نتوانست این دوره انتخاب شود و ذوالنور به جای او آمد. نیکزاد از ذخیره‌های انقلاب و خوبان مجلس است؛ حال که رأی نیاورد از ارزش وی کم نمی‌شود. در حوزه دیگر تغییراتی صورت گرفت و امیرآبادی فراهانی، دشتی اردکانی و حاجی دلیگانی نتوانستند رای بیاورند و این امر بسیار طبیعی است.

نماینده مردم ایذه و باغملک درباره‌ی حاشیه‌های انتخابات اجلاسیه چهارم افزود: نادران از شخصیت مبارز، جانباز انقلاب است. وی تشخیص داد کاندیدا شود که ۴۷ نفر از دوستان به او رای دادند و خداوند به ایشان توفیق دهد. حواشی دیگر در بحث شمارش آرا بود که مسئله خاصی نبود گفتند آرا دوباره شمارش شود.

وی در خصوص تعامل مجلس و دولت در آخرین سال حضور نمایندگان انقلابی، بیان کرد: مجلس وظیفه نظارتی خود را دارد که باید به آن عمل کند. ما دولت را حمایت می‌کنیم، اما هر جا ببینم ایرادی است و کارایی کافی وجود ندارد قطعا به وظیفه نظارتی خود چون سوال، تذکر و استیضاح عمل می‌کنیم.

ایزدپناه در ادامه، در پاسخ به سوال دیگری در خصوص مواضع اخیر رئیس سابق مجلس در خصوص موضوع «خالص سازی» در انتخابات پیش روی مجلس، گفت: لاریجانی شخصیت ملی است و با نگاه خود کلمه خالص سازی را بیان کرده که البته این دور از نظام است. همه جریان‌ها و نگاه سیاسی در درون نظام مورد حمایت هستند؛ بعید به نظر می‌رسد نظام سیاسی ما به همان سمتی حرکت کند که برخی از خالص سازی لاریجانی برداشت می‌کنند و بخواهند تنها مجموعه خاصی را نگه‌دارند؛ اینطور نیست! من معتقدم مردم باید کاندیدای مورد نظر خود را در صحنه ببینند و به آنان رأی دهند. باید تمام سلایق در انتخابات حضور داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین دغدغه‌ی مجلس در آخرین سال فعالیت خود به نماینده ملت چه خواهد بود؟ گفت: دغدغه ما در بحث امنیت غذایی است؛ یکی از مشکلات در بحث مرغ بوده و امروز به قیمت ۹۵ هزار تومان رسیده است. در حال حاضر وزارت‌خانه باید کاری انجام دهد، جلسات متعددی برگزار شد اما نتیجه‌ای تا امروز در پی نداشته است. سرپرست یا وزیر باید پاسخگوی این شرایط باشند. در زمان حذف ارز ترجیحی گفتیم که قیمت مرغ نهایتا تا یک سال دوام داشته باشد، چرا که مرغ‌داری‌ها به سمتی رفته اند که نهاده‌ها را آزاد خریداری کنند که در پی آن گرانی را به همراه دارد. حال امیدواریم دولت جدی‌تر به موضوع ورود پیدا کند و مشکلات مردم در مرغ‌داری، گوشت و نان مردم را پیگیری و حل کند.

 

.غضنفرآبادی

هر کسی که میان مردم ایجاد یاس کند به جامعه خیانت کرده است

 

در راستای انتخابات اجلاسیه چهارم موسی غضنفرآبادی رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی،  گفت: مجلس با قاطعیت به قالیباف رای بالایی داد؛ البته ایشان فردی توانمند، دلسوز و پیگیر است که بر این اساس مجلس به او رای داد و تغییراتی در هیات رئیسه رخ داد و ذوالنوری به جای نیکزاد آمد و البته تفاوتی ایجاد نمی‌کند،زیرا نیروی شایسته‌ای رفت و فرد شایسته دیگر به جای او آمد و همچنین با تغییرات دیگر مجلس دچار مشکل نخواهد شد و با توجه به برنامه هفتم و بودجه تلاش می‌کنیم به سر و سامان برسانیم.

نماینده مردم بم با بیان اینکه در سال آخر باید بین مجلس و دولت تعامل وجود داشته باشد، افزود: دولت تلاش‌های جدی خود را به کار گرفته و روابط با کشورهای همسایه را پیش گرفته است، نگاه ما نسبت به اروپا، شرق  و برخی همسایه‌ها بهتر شده و طی آن تفاهمی ایجاد شده است. نمایندگان باید کمک کنند همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند امروز هر کسی که میان مردم ایجاد یاس کند به جامعه خیانت کرده است. مشکلات را باید با پیگیری و تفاهم حل کرد اینکه برخی از همکاران من بدون تخصص فقط با داد مشکلات را بیان می‌کنند که این هنر نیست.

رئیس کمیسیون قضایی مجلس در خصوص برنامه و دغدغه کمیسیون قضایی برای سال آخر مجلس یازدهم، گفت: در کمیسیون قضایی دو طرح مهم مطرح است؛ یکی بحث سوت زنی یعنی مبارزه با فساد و حمایت از افشاکننده فساد است. بحث دوم، الزام به ثبت معاملات غیر منقول است که از زمین خواری، کوه خواری جلوگیری میکند و زمین‌های دولتی را مصون میکند و پرونده‌های دادگستری را کاهش می‌دهد و بحث بعدی قانون تجارت است که امروز تقریبا در کمیسیون کارش تمام شده و امیدوارم شرایطی پیش بیاید که در صحن علنی مجلس مطرح کنیم و نتیجه بگیریم.

 

photo_2023-05-24_12-46-23.

قالیباف مجلس را به خوبی اداره می‌کند

 

لطف اله سیاه‌کلی عضو کمیسیون صنایع و معادن  گفت: مسئولیت برای نمایندگان چهار سال تمام است. اگر ما ساعاتی را به قانون‌گذاری و نظارت بی‌توجه باشیم قطعا به مردم بی‌توجهی شده است و برخلاف قانون عمل کردیم. به خودم و همکارانم توصیه می کنم که به هیچ وجه از وظایف‌مان فاصله نگیریم و به آنچه که اتفاق میافتد تمکین کنیم و نباید نگران آینده باشیم که موجب شود برای فعالیت‌های انتخاباتی‌ از وظایف اصلی خود فاصله بگیریم.

نماینده مردم قزوین در خصوص حواشی و اتلاف وقت در زمان شمارش آرا، تصریح کرد: همیشه رای دستی این گرفتاری‌ها را به دنبال داشته، امکان دارد در تیک زدن، خواندن و شمارش اشتباهی پیش بیاید! تا زمانی که سیستم از فناوری بهره نمی‌گیرد خطای انسانی وجود دارد چون آرا نزدیک به هم بود، شاید اشتباه صورت بگیرد، چندین بار شمارش آرا صورت گرفت و در نهایت قرعه‌کشی شد و این اشکالی ندارد چون حق و حقوق مردم است.

وی در ادامه به تمجید از قالیباف پرداخت و افزود: قالیباف مجلس را به خوبی اداره می‌کند و تسلط وی خوب بوده و این فرصتی خوبی برای مردم است که رئیس مجلس و نمایندگان اعتماد حداکثری را نسبت به هم دارند و می‌تواند در اجرا قوانین، پیگیری و نظارت مؤثرتری داشته باشند.

عضو کمیسیون صنایع در پاسخ به این سوال که در سال پایانی مجلس یازدهم آیا باز هم مماشات مجلس و دولت را شاهد خواهیم بود؟ گفت: چون سال آخر است و مطالبات مردم وجود دارد بعید به نظر می‌رسد که مماشات صورت بگیرد. در انتهای سال هم شاهد تحرکات و تغییرات جدی هستیم، دولت هم باید به این موضوع توجه کند و در جهت رفع مشکلات مردم تلاش کند. وقتی مشکلات مردم حل و فصل شود هم دولت و مردم بهره‌مند می‌شوند ما در کنار اختلافات سیاسی و سلیقه‌ای که داریم بر سر یک موضوع مشترک هستیم و آن هم خدمت به مردم است

.جلال رشیدی کوچی

 

اگر انتخابات الکترونیکی برگزار می‌شد حواشی ایجاد نمی شد

 

جلال رشیدی کوچی عضو کمیسیون داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی هم در رابطه با اتلاف وقت مجلس در زمان شمارش آرا گفت: اگر برخی اجازه می‌دادند که انتخابات الکترونیکی برگزار می‌شد و اصرار به ورقه نمی‌کردند قطعا حواشی ایجاد نمیشد! و در وقت هم صرفه‌جویی صورت می‌گرفت. دیروز طرح مهمی در خصوص مسکن و مالیات در دستور کار مجلس بود، اما عملا مشاهده کردیم حواس برخی نمایندگان به سمتی بود که چه کسی رأی می‌آورد. تغییرات در هیات رییسه به روال عادی بود و خروجی آن چندان به حال مردم و عموم اهمیت ندارد که چند نفر در هیات رئیسه مجلس تغییر کرده است. من فکر میکنم ۲۱۰ رای قالیباف نسبت به گذشته تغییر مثبت است و من هم به قالیباف رای دادم.

عضو کمیسیون داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی به تعامل دولت و مجلس پرداخت و گفت: تعامل دولت و مجلس در راستای خدمت بهتر به مردم است اما این تعامل نباید طوری باشد که در اذهان عمومی به مماشات تعبیر شود مجلس و دولت باید کار خود را انجام دهند. مجلس در استیضاح وزیر صمت نشان داد آنجایی که احساس کند تعامل با استیضاح همراه شود کوتاه نخواهد آمد.

zaker

 

مهم‌ترین دغدغه مجلس در سال پایانی معیشت و اشتغال جوانان است

حجت الاسلام و المسلمین سید سلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه و عضو کمیسیون اجتماعی نیز در خصوص تغییرات در هیات رئیسه  گفت: درست است برخی نمایندگان توانمند از هیات رئیسه رفتند و البته اگر بودند با امیدواری بیشتر روبرو بودیم. حال نمایندگان تشخیص دادند افراد جوان و توانمند دیگری با رویکرد جدید و تحولی جایگزین شوند. با این وجود باید اصلاحاتی در نحوه نطق نمایندگان و طرح مشکلات مردم توسط نمایندگان و همچنین تقسیم روزها از جمله نظارت و پاسخگویی وزرا را در نظر بگیریم که توسط معاونان پارلمانی در مجلس رقم بخورد. گاهی در مجلس ۳ تا ۴ معاون پارلمانی در مجلس حضور دارد که این نشانه ضعف دولت است، نمایندگان نباید کوچه پس کوچه‌ها را به دنبال وزیر بدوند باید وزیر یا معاون پارلمانی وی در مجلس حضور داشته باشند. مجلس باید معاون پارلمانی خود را نسبت وزرا انتخاب کند که این مشکلات را باید هیات رئیسه جدید حل کند.

ذاکر در پاسخ به این سوال که آیا در تعامل مجلس با دولت مماشات خواهیم داشت؟ گفت: شاید تا زمانی که دولت خود را اثبات کند اینگونه بود، اما وقتی دولت اثبات کرد که افراد چگونه کار می‌کنند کار از مماشات گذشته است.

عضو کمیسیون اجتماعی مهم‌ترین دغدغه مجلس در سال پایانی را معیشت و اشتغال جوانان ذکر کرد و گفت: همچنین گرانی و تورم که مقام معظم رهبری نیز فرمودند، مبارزه و مهار تورم خیلی مهم است. ما نگران عدم اتمام پروژه‌های نیمه تمام و عدم تخصیص بودجه کافی برای اتمام آن هستیم تا بتوانیم مشکلات مردم را حل کنیم تا با رفاه نسبی حیات سیاسی اجتماعی و نشاط خود را حفظ کنند.

 

e9d8mzWQqvPj

مهم‌ترین دغدغه ما این است که خدای نکرده حاشیه‌ها مسیر مجلس را عوض کند

 

همچنین عبدالعلی رحیمی مظفری نماینده مردم فارس(سروستان) و عضو کمیسیون انرژی در خصوص تغییرات صورت گرفته در هیات رئیسه مجلس گفت: تغییرات در هیات رئیسه کاملا طبیعی است؛ بعضی دوستان رایزنی می‌کنند و برخی در یک سال پیش رو نتوانستند رضایت را جلب کنند و ممکن است در گروه‌های داخلی مجلس بعضا تصمیم‌گیری‌های صورت بگیرد این تغییرات کاملا طبیعی است. به نظر من باید این تغییرات باعث پویایی باشد اگر تکرار هیات رئیسه را شاهد باشیم آقایان خود را تثبیت شده می‌بینند باید در در تمام دوره‌ها تغییرات به صورتی باشد که بدانند یک سال مهمان هیات رئیسه هستند.

عضو کمیسیون انرژی به تعامل دولت و مجلس در ایستگاه پایانی مجلس یازدهم پرداخت و افزود: قطعا تعامل با دولت در کنار وظایف نظارتی خواهد بود، مجلس با دولت قبل و فعلی همراه بوده است، زمانی که میزان استیضاح را با دولت قبل مقایسه کنیم می‌بینیم مجلس این راه رفته است. من معتقدم مجلس باید تا سال دیگر این موقع باشد نه اینکه تا اسفند ماه تمام شود. ما به وزرا هم به شوخی گفتیم که منتظر باشید مجلس تا روز آخر انقلابی عمل کند.

مظفری با بیان اینکه مهم‌ترین دغدغه ما این است که خدای نکرده حاشیه‌ها مسیر مجلس را عوض کند، گفت: مسیر  باید عقلانی، منطقی و در راستای برنامه‌های بلند مدت مردم باشد و صرفا کوتاه مدت نباشد. مجلس فعلی می‌تواند با ایثار تصمیماتی را بگیرد که شاید به مذاق عده‌ای خوش نیاید ولی مسیر درست و عقلانی را برای آینده انتخاب کند چون هر تصمیمی که ضعیف گرفته شود مجلس آینده باید یک تا دو سال تاوان اشتباه آن را بدهد.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=189321

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰