تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
7

نخستین مذاکرات تلفنی نتانیاهو و بن سلمان

  • کد خبر : 189035
  • 02 خرداد 1402 - 16:01
نخستین مذاکرات تلفنی نتانیاهو و بن سلمان
یک منبع سعودی شرکت‌کننده در مذاکرات نیز به این کانال گفت که مذاکرات بسیار پیچیده بوده و تحت فشار دولت بایدن در حال انجام است.

جمهوریت- کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل امروز -سه‌شنبه- گزارش داد که نخستین گفت‌و‌گوی تلفنی میان «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر این رژیم با «محمد بن سلمان»،‌ ولیعهد سعودی با میانجیگری بحرین در تلاش برای دستیابی به توافق بین دو کشور انجام شد.

به گزارش ایلنا،فاین شبکه با اشاره به گفت‌و‌گوی تلفنی نتانیاهو و «الی کوهن»، وزیر خارجه اسرائیل با «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان روز گذشته با هدف دستیابی به توافق بین دو کشور به نقل از منابع سعودی اعلام کرد که این مذاکرات پیچیده است.

در این گزارش آمده است که این مذاکرات تحت فشار «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا انجام شده است.

شبکه ۱۲ اسرائیل با اشاره به اینکه بن سلمان به منامه رفت و با میانجیگری «عبداللطیف الزیانی»، وزیر خارجه بحرین مذاکرات را از این کشور انجام داد، تاکید کرد: «بحرین به درخواست سعودی‌ها به عنوان میانجی برای این توافق انتخاب شده است».

یک منبع سعودی شرکت‌کننده در مذاکرات نیز به این کانال گفت که مذاکرات بسیار پیچیده بوده و تحت فشار دولت بایدن در حال انجام است. همچنین طرف سعودی نیز به نوبه خود، شروط روشنی را برای توافق با اسرائیل از جمله عقب نشینی این رژیم در مسئله فلسطین تعیین می‌کند.

به گفته منابع سعودی، از جمله خواسته‌های اصلی طرف سعودی در این مذاکرات اعطای امتیازهایی به کرانه باختری از جمله چشم‌پوشی ارتش اسرائیل از اختیارات خود برای مدیریت امور این منطقه به منظور تقویت عملکرد امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین است.

طبق این گزارش، سعودی‌ها همچنین خواستار اعطای اختیارات امنیتی به «محمود عباس»، رئیس تشکیلات و اعضای آن در امور کلیسای القیامه و مسجد الاقصی هستند.

یک مقام آگاه اسرائیلی نیز انجام مذاکرات اخیر را رد نکرده و گفت: «در هفته‌های آینده خواهیم دانست که اوضاع به کجا خواهد رسید».

وی افزود: «ما مانند سعودی‌ها به بحرین برای میانجی گری نیاز نداریم، ما واشنگتن را داریم».

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=189035

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰