تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
7

بازگشت ۱۳ محموله تاریخی به ایران

  • کد خبر : 188374
  • 29 اردیبهشت 1402 - 12:27
بازگشت ۱۳ محموله تاریخی به ایران
مدیرکل موزه‌ها که در جمع موزه‌داران کشور به مناسبت روز جهانی موزه‌ها سخن می‌گفت، ‌ با بیان این‌که رویکرد کیفی در اداره‌کل موزه‌ها در نظر گرفته شده است، افزود:‌ نیازمند راهبردهای جدید بودیم، در بسیاری از زیرساخت‌ها به‌ویژه در حوزه مالی و منابع انسانی نیاز به بازنگری داشتیم.

جمهوریت-مدیرکل موزه‌ها از به سرانجام رسیدن ۱۳ پرونده استرداد اشیاء‌ تاریخی و پی‌گیری برای بازگشت پرتره مظفرالدین‌شاه و الواح هخامنشی به ایران خبر داد.

به گزارش ایسنا، مرتضی ادیب‌زاده در مراسم گرامی‌داشت روز جهانی موزه‌ها که در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، گفت: ۱۳ پرونده استرداد اشیاء تاریخی داشتیم که با همکاری وزارت امور خارجه این پرونده ها را پیگیری کردیم و در حال انجام است.

او درباره کشفیات اخیر یگان حفاظت میراث‌فرهنگی گفت:  به تازگی ۳ هزار و ۶۰۰ قطعه شیء تاریخی ارزشمند در فرودگاه امام خمینی (ره) توقیف شد. نیروهای یگان حفاظت میراث‌فرهنگی و نیروهای فراجا عزم جدی برای مبارزه با قاچاق اشیاء تاریخی دارند. لوح نقش‌برجسته ساسانی نیز به ایران بازمی‌گردد و پی‌گیر بازگرداندن «پرتره مظفرالدین شاه» و «الواح هخامنشی» هستیم.

سال گذشته انتشار عکسی از کاخ گلستان از مفقود شدن تابلو پرتره مظفرالدین‌شاه خبر داد. وزارت میراث فرهنگی، ‌ گردشگری و صنایع دستی پس از بررسی اسناد کاخ گلستان تایید کرد که تابلو چهره مظفرالدین‌شاه در فاصله سال‌های ۱۳۱۷ تا ۱۳۶۱ از مجموعه کاخ خارج و بعدها از طریق قاچاق به خارج از کشور منتقل شده و به فروش رفته است. پرتره رنگ روغن مظفرالدین‌شاه قاجار با امضای کمال‌الملک ـ نقاش شهیر ایرانی ـ سال ۲۰۰۰ میلادی، در حراجی کریستیز بریتانیا به قیمت ۴۴ هزار و ۶۵۰ پوندِ انگلیس فروخته شد و بعدها در موزه‌ای در کویت شناسایی شد.

مدیرکل موزه‌ها که در جمع موزه‌داران کشور به مناسبت روز جهانی موزه‌ها سخن می‌گفت، ‌ با بیان این‌که رویکرد کیفی در اداره‌کل موزه‌ها در نظر گرفته شده است، افزود:‌ نیازمند راهبردهای جدید بودیم، در بسیاری از زیرساخت‌ها به‌ویژه در حوزه مالی و منابع انسانی نیاز به بازنگری داشتیم. با تدابیر و پیگیری‌های مهندس ضرغامی و  قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور در این دو حوزه اتفاق بزرگی افتاد به طوری‌که مجوز استخدام ۳۸۸ نفر به شکل پیمانی و از طریق برگزاری آزمون استخدامی کشور در سال جاری گرفته شد. که از این تعداد ۲۲۰ نفر از موزه‌داران جوان جذب خواهند شد و در مرحله بعد بیش از یک هزار و ۲۰۰ نفر را جذب موزه خواهیم کرد.

ادیب‌زاده از برگزاری ۲۶ دوره آموزشی برای کارشناسان موزه‌ها خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم تا این آموزش‌ها تداوم پیدا کند.

مدیرکل موزه‌ها از اضافه شدن ۳۱ موزه خصوصی وابسته و غیروابسته به موزه‌های کشور خبر داد و افزود: در حال حاضر ۸۲۸ موزه در سطح کشور فعال هستد. از توسعه فضاهای کمی فاصله گرفتیم تا به ارتقاء کیفی برسانیم.

او همچنین تاکید کرد: تلاش می‌کنیم تا پروژه‌های نیمه‌تمام را به اتمام برسانیم. قصد داریم بخش خصوصی را وارد ارتقای کیفی موزه‌ها کنیم و جذب سرمایه توسط بخش خصوصی و مسؤولیت‌های اجتماعی داشته باشیم.

ادیب‌زاده همچنین از تمایل ادراه کل موزه‌ها برای همکاری با دانشگاه‌ها سخن گفت و افزود:‌ درِ این اداره کل به روی دانشجویان و پژوهشگران باز است.

 

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=188374

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰