تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
13

اروپا آماده جایگزینی نفت روسیه با ایران

  • کد خبر : 148739
  • 12 اسفند 1400 - 18:13
اروپا آماده جایگزینی نفت روسیه با ایران
پالایشگاه های اروپایی به دلیل ترس از نقض لیست فزاینده تحریم های اعلام شده علیه روسیه، از هفته گذشته تمایلی به خرید نفت خام روسیه ندارند.

جمهوریت – بسیاری از پالایشگاه های مدیترانه ای در اروپا برای جایگزینی نفت روسیه با ایران در صورت احیا برجام و لغو تحریم ها، لحظه شماری می کنند.

به نقل از وب سایت ” انرژی اینتل”، اکنون که صادرات نفت روسیه به اروپا با چالش‌های لجستیکی و حتی احتمال ممنوعیت هدفمند در نتیجه گسترش تحریم‌های غرب مواجه است، بازگشت بالقوه ایران به‌عنوان یکی از تامین‌کنندگان نفت خام به پالایشگاه‌های اروپایی، می‌تواند سریع‌تر از حد انتظار باشد.

بر اساس این گزارش: پالایشگاه‌های یونان، ایتالیا، اسپانیا و ترکیه در گذشته نفت خام ایران را خریداری می‌کردند، اما با خروج آمریکا از برجام و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران در سال ۲۰۱۸، مجبور شدند جایگزین‌هایی مانند نفت اورال روسیه را پیدا کنند.

پالایشگاه های اروپایی به دلیل ترس از نقض لیست فزاینده تحریم های اعلام شده علیه روسیه، از هفته گذشته تمایلی به خرید نفت خام روسیه ندارند.

در همین حال، به گفته دو منبع، نشانه هایی وجود دارد که مذاکرات احیا برجام در وین بتواند تا روز جمعه به نتیجه موفقیت آمیز برسد. این امر مسیری را برای ایران برای از سرگیری صادرات نفت خام باز می کند.

یک مقام ارشد نفتی ایران در این باره به ” انرژی اینتل” گفت: ” نفت ما را بیشتر خریداران آسیایی می‌خواهند. تقاضای خرید اروپا چندان خوب نیست، اما با توجه به وضعیت روسیه ممکن است تغییر کند.”

توانایی ایران برای افزایش تولید و صادرات خود به عوامل متعددی بستگی دارد، از جمله اینکه در صورت احیا برجام آیا همچنان تراکنش های مالی با جمهوری اسلامی ایران با تحریم های غیربرجامی طولانی مدت ایالات متحده، محدود می شود یا خیر.

همچنین بستگی به این دارد که آیا – و با چه سرعتی – خریداران اروپایی آمادگی فنی پیدا می کنند تا پالایشگاه های خود را با نفت ایران سازگار کنند.مقام مسئول نفتی ایران به “انرژی اینتل” گفت: “ایران می تواند به صادرات ۲٫۵ میلیون بشکه در روز برسد، اما مشتریان سنتی ما در اروپا در سال های اخیر تامین کنندگان دیگری پیدا کردند. تغییر فوری برای آنها آسان نیست و زمان می بَرَد.”

با این حال، با توجه به اینکه نفت خام برنت اکنون با قیمت بیش از ۱۱۵ دلار در هر بشکه معامله می شود و برخی خریداران اروپایی از نفت روسیه اجتناب می کنند، احیای توافق هسته ای احتمالا خرید نفت خام ایران را به ویژه توسط پالایشگاه های مدیترانه ای سرعت می بخشد.

مدیر یکی از پالایشگاه های مدیترانه ای گفت: “ما امیدواریم دیر یا زود شاهد بازگشت بشکه های ایرانی باشیم. ما به آنها نیاز داریم و در سراسر دوره کووید با تهران در تماس بوده ایم. ما آماده پرواز به تهران هستیم.”

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=148739

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰