کد خبر: ۹۹۳۳۴
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۱
دکتر اكبر نصراللهی در نشست نقدوبررسی پوشش خبری زلزله با بیان نقش مهم فضای مجازی در اطلاع رسانی بحران کار گفت: مسئولان باید فضای مجازی را به عنوان رسانه مکمل باور و درک و برای استفاده از آن در بحران ها برنامه ریزی و استفاده کنند.
جمهوریت؛ این استاد دانشگاه گفت: اگر اراده ای برای شناخت درست فضای مجازی باشد و از آن به عنوان رسانه مکمل استفاده شود به نفع مردم و کشور خواهد بود ولی مسئولان  و رسانه های سنتی از نقش و اهمیت و کاربرد آن در بحران غفلت کنند خود را #درمقابل آن قرار بگیرند،  قطعا عرصه را خواهند باخت. 

نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران  با اشاره به ضعف های اطلاع رسانی در پلاسکو گفت:  سخنگوی ستاد بحران و سایر مسئولان در آتش سوزی پلاسکو  و زلزله های اخیر به  
 صراحت و مستمر از مردم درخواست می کردند: "اخبار را فقط از صدا و سیما دنبال کنند"  بدیهی است وقتی رسانه های رسمی از جمله رسانه ملی به هر دلیلی درون و برون رسانه ای نمی توانند اخبار را با سرعت و جامعیت انتشار دهند، مردم به فضای مجازی روی خواهند آورد و نتیجه  این درخواست و اصرار محروم‌کردن دستگاههای متولی بحران از ظرفیت فضای مجازی و رهاسازی و واگذاری آن است.

به گفته دکتر نصراللهی، در زلزله ازگله اگه چه شبکه خبر به لحاظ #شاخص_سرعت نسبت به قبل، خوب پخش کرد و اخبار ۲۲.۳۰ شبکه  دوم سیما در اولین بخش خبری بعد از زلزله، آن را  در اولویت اول  پوشش داد و روزنامه محلی #خراسان  و شبکه استانی کرمانشاه به لحاظ برخی شاخص ها، پوشش درخور قدردانی داشت اما #هفده_روزنامه_سراسری از جمله  روزنامه دولتی ایران  و جام‌جم  در روز بعد از زلزله این موضوع مهم را پوشش ندادند ،  
رادیو _پیام در اطلاع رسانی آن ۴۰ دقیقه #تاخیر داشت و #اخبار ۲۲ شبکه سوم سیما آن را در آخرین خبر خود پخش کرد.
شبکه خبر و شرق، کیهان،همشهری و شهروند #محل_وقوع زلزله  ۲۱ آبان را اشتباه اعلام‌ کردند.   
و سخنگوی #ستاد_همیشه_در_بحران_کشور  در بخش خبری ۲۲.۳۰ رادیو پیام اعلام کرد خوشبختانه زلزله ۷.۳ ریشتری ازگله تلفات نداشت و..
دکتر نصراللهی با اشاره  به اطلاعات مصداقی فوق و عملکرد ضعیف مسئولان و رسانه های رسمی افزود: اگر مسئولان نیاز مخاطبان به خبر را در بحران ها بموقع و جامع پاسخ ندهند و شبکه های مجازی را مقابل و دشمن خود بدانند و به آنها  اطلاعات ندهند،آنها خبرهای شان را از مجاری غیررسمی تهیه و منتشر می کنند و در این صورت احتمال انتشار اخبار جعلی و  شایعات افزایش می یابد؛ پدیده ای که در زلزله های سال قبل شاهد بودیم.

دکتر نصرالهی افزود: باید بپذیریم که فضای مجازی نیاز و و بخش مهمی از زندگی مردم است و قبول کنیم سلایق و منابع خبری مردم عوض شده است، مردم در آرایش رسانه ای جدید ،فقط مخاطبان رسانه های سنتی و رسمی نیستند و میزان وقتی که در تمام دنیا در فضای مجازی صرف می شود از رادیو و تلویزیون پیشی گرفته است؛ بنابراین در چنین شرایطی نباید فضای مجازی را مقصر دانست ، باید بپذیریم که مسئولان و رسانه های رسمی  مقصر هستند که این ظرفیت را درک و به درستی از آن استفاده نکرده اند.

به گفته نویسنده  راهنمای پوشش خبری  ، بسیاری از مسئولان در فضای ایزوله هستند و نمی دانند در بیرون از دفتر و اداره شان چه می گذرد؛ تا وقتی که اینگونه باشد و نخواهند از ابزارهای جدید رسانه ای استفاده  و #تغییرات_پیرامون خود را درک  کنند و خود را با ان #انطباق دهند ، یقینا در اطلاع رسانی بویژه در شرایط بحران بازنده خواهند بود. 

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: سرعت پوشش اخبار رسانه ها ی رسمی داخلی  در بحران ها بهتر و فاصله بین زمان وقوع خبر تا زمان انتشار  نسبت به قبل کمتر شده است  ولی در مقابل دسترسی ارزان و کامل مردم  به انواع رسانه ها و توقع  انها از  مسئولان  و رسانه ها هم برای پوشش بموقع و جامع  اخبار در بحران ها افزایش،یافته است؛ بنابراین در اطلاع رسانی بحران ضروری است  مسئولان متناسب با رشد تکنولوژی و بالا رفتن سطح توقع و دسترسی مخاطبان  اقدام کنند و   خودشان را با این وضعیت جدید تطبیق دهند و اگر تطبیق ندهند مردم صبر نخواهند کرد که نیازهای خبری شان را  مثل گذشته با تاخیر چند ساعته و یک طرفه  از خبرگزاری ،تلویزیون یا رادیو  و مطبوعات تامین کنند.

 دکتر نصراللهی برخورد روندی، بی توجهی یا توجه ناکافی به ظرفیت فضای مجازی، تعارض اماری، مکانی و محتوایی ، بهره برداری سیاسی، شروع دیر هنگام و خروج زودهنگام از پروسه اطلاع رسانی و بی توجهی به پدیده سلبریتی ها و بی اعتمادی یا اعتماد پایین مردم به متولیان رسمی مدیریت بحران  و تحلیل محورنبودن اخبار بحران را از مهمترین اشکالات اطلاع رسانی زلزله های سال گذشته  اعلام کرد .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
روی خط خبر