کد خبر: ۹۷۴۰۴
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷
پروفسور سید فرید العطاس گفت: اختلاف داعش و طالبان در مسائل تاکتیکی است.
جمهوریت؛ این استاد دانشگاه سنگاپور با بیان اینکه داعش از نظر جغرافیایی به اتمام رسیده و همچنان از نظر فکر و ایدئولوژی جریانی ادامه‌دار است، در پاسخ به این سوال که بیشتر چه گروه هایی از جریانات اسلامی به این گروه تروریستی می پیوندند، گفت: برخی تصور می کنند که تمام گروه‌های مختلف سنی به این تفکر نزدیک هستند در حالی که نباید همه گروه‌های سنی را به یک نحو ببینیم. سلفی‌ها سه دسته هستند که دسته ای  از آنها علاوه بر اعتقاد به اسلام سیاسی به موضوع کشتار ازجمله کشتار شیعیان اعتقاد دارند و این گروه به تفکر داعش نزدیک‌تر است.
 
وی با بیان اینکه بیشتر اهل سنت مخالف داعش هستند و بخش اقلیتی از سلفی‌ها به تفکر مورد اشاره یعنی کشتار شیعیان معتقدند، اظهار کرد: کسانی که دارای چنین نگرشی هستند، می بینیم که در قالب گروه‌هایی از جمله داعش، القاعده، الشباب، بوکوحرام، جماعت اسلامی و ... فعالیت می کنند.
 
وی  در پاسخ به این سوال که اکنون مشاهده می کنیم بخشی از گروه تروریستی داعش از سوریه و عراق به سمت افغانستان روانه شده‌اند و بین دو گروه طالبان و داعش رقابت هایی برای قدرت نمایی در افغانستان به وجود آمده و تفاوت این گروه چیست، اظهار کرد: اختلاف آنها بیشتر به لحاظ تاکتیکی است.ابو مُصعَب الزرقاوی که در عراق بود با عقاید ایمن ظواهری به لحاظ تاکتیکی اختلاف نظر داشت. ظواهری معتقد بود با شیعیان همکاری می کنیم چراکه غرب دشمن ما است. ولی زرقاوی که به نوعی بنیانگذار داعش است با این تفکر یعنی همکاری با شیعیان مخالف بود.
 
وی علت گسترش تفکر داعش در جهان اسلام را جذابیت عقیدتی آنها عنوان کرد و افزود: آنها از مفاهیم ساده‌ای برای بیان و پیشبرد مقاصد خود استفاده می‌کنند. از دیگر سو در کشورهای جهان اسلام فقر و بی عدالتی و در کنار آن آرمانگرایی حاکم است. دراین چارچوب مردم احساس می‌کنند که برای تغییر وضعیت موجود باید کاری انجام دهند و در راستای ایجاد تغییر یکی از راه های پیش‌روی خود را عضویت در داعش می دانند. در حالیکه وقتی آنها به داعش می پیوندند تصویری قوی از این گروه در ذهنشان شکسته می شود و ملاحظه می کنند  که این گروه ‌آن چه که تصور می کردند ، نیست ، سرخورده می شوند و حتی برخی از آنها تصمیم به جدایی و فرار از داعش می گیرند.
 
این استاد دانشگاه سنگاپور در پاسخ به این سوال که آرمان تشکیل خلافت اسلامی که از سوی داعش مطرح می شود به چه میزان در انگیزه مسلمانان در پیوستن به گروه تروریستی داعش موثر است، گفت: این علت در کشورهای مسلمان نشین می تواند صادق باشد ولی در مورد جوانان مسلمان اروپایی چندان جواب نمی دهد.
 
وی با بیان اینکه در جهان اسلام افرادی از فقرا و حتی افرادی از نخبگان از جمله مهندسان و پزشکان به داعش پیوسته‌اند گفت: ولی در مورد پیوستن جوانان مسلمان در اروپا به داعش می توان به موضوع هویت توجه کرد. بیشتر آنها دارای هویت شمال آفریقایی هستند و چون یک سرخوشی از زندگی و وضعیتشان در اروپا دارند و به نوعی احساس جاماندگی دارند ، به داعش می پیوندند با این تصور که با عضویت در این گروه می توانند به آرمان موردنظرشان دست یابند.
منبع: ایسنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
روی خط خبر