کد خبر: ۵۲۷۶
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸
ناصر تبریزی:
معضل آلودگی هوا، به درد بی درمانی دچار شده که هر ساله با شروع فصل سرما و پایین آمدن دما، خود را نمایان می کند.
جمهوریت؛  این روزها شاهد انتشار فراوان اخبار مرتبط با آلودکی هوا در رسانه ها هستیم، تا جایی که برخی نشریات از شرایط پیش آمده برای سرکوب رقیب سیاسی خود نیز بهره جویی می کنند. تیتر یک و عکس اول تعداد معدودی از روزنامه ها با اختصاص صفحه یک خود و مقصر جلوه دادن برخی، سعی دارند تا از این آب گل آلود از بستر مناسبی که بوجود آمده نهایت سوء استفاده را ببرند. سیل یادداشت های بعضا متناقص، در معرفی مقصر اصلی وضع موجود در اکثر رسانه ها به چشم می خورد.در این میان آنچه پایدار مانده و ثبات خود را حفظ کرده همان تسلسل آلودگی و بحران های موردی است که مرتب مدارس و مراکز آموزشی و بعضا دولتی را  به تعطیلی می کشاند. نکته ی قابل توجه اینجاست که هر دستگاه و مسئولی از ظن خود با قلم فرسایی در این زمینه، دیگری و یا دیگران را به صلابه می کشند.

برخی اذعان دارند که شهرداری ها،مسئول اول آلودگی هوا هستند، یکسو نگری و سوء مدیریت، شهرداری ها را یکی از عوامل مسلم آلودگی معرفی می کنند. در مقابل شهرداری هم عدم همکاری دولت، در اجرایی کردن تعهدات مالی دولت در قبال شهرداری ها را مشکل اصلی قلمداد می کنند. برخی از کارشناسان ، معتقدند،خودرو سازان با تدوام تولید بی کیفیت خودروهای زیر استاندارد های جهانی و نداشتن مدیریت تولید و عرضه، از عوامل اصلی این بحران هستند.

این گروه تاکید می کند، جایگزین نکردن خودرو های فرسوده موجب مشکلات حاضر است، منتقدان ضمن یادآوری مصوبات قانونی جایگزینی خودروکه شامل از رده خارج کردن 4 خودرو در قبال یک خودروی وارداتی و تولید یک خودروی داخلی در قبال از رده خارج کردن یک خودروی داخلی فرسوده، موجب تراکم روز افزون تعداد خودرو های تولیدی و وارداتی در شهر ها( که خارج از ظرفیت تعریف شده  ترافیک درون شهری است) شده و وضعیت کنونی تشدید یابد در سوی دیگر عده ای از کارشناسان ،کیفیت پایین سوخت خودرو ها را به عنوان متهم اصلی معرفی می کنند.
 
سالهای درازی است که کارشناسان با برگزاری همایشها و میز گرد ها مشغول کشف عوامل آلودگی های متعدد شهر ها هستند.طی سی سال گذشته نه تنها این مشکل حل نشده بلکه روز بروز بر شدت و دامنه جغرافیایی آن نیز افزوده شده است. شمارش تعداد روز های آلوده در سال، برای شهر های بزرگ و کوچک، و  انتقاد از مقصران ظاهرا بسیار آسان تر از افتادن در مسیری است که شاید گریز گاهی برای آن یافت شود.سالهاست که کارشناسان، متهمان این بحران را به چالش می کشند، آنچه که به نظر می آید مورد غفلت قرار گرفته، نقش اصلی و اساسی بازیگران این معضل، یعنی شهروندان است.بازیگرانی که در سکوت و بی تفاوتی محض، نقش خود را به فراموشی سپرده، و تبدیل به تماشاگرانی منفعل شده اند.اتفاق ساده ای نیست که روزانه تعداد قابل توجهی از شهروندان در اثر آلودگی هوا به کام مرگ می روند.

فراموش نکنیم یکی از عوامل اصلی و تعیین کننده اصلی آلودگی، تک تک ما بعنوان شهروندانی است که بی مهابا و بدون کوچکترین تغییر در برنامه های روزمره ی خود در مسیر های پر ترافیک شهرهای بزرگ تردد می کنیم، اوج همکاری ما  در روزهای بحرانی خرید یک ماسک و ادامه برنامه های روزمره است، خونسردانه سوار بر خوردرو های بی کیفیت و با سوخت غیر استاندارد بصورت تک سرنشین تردد می کنیم، و در مقابل ابر ضخیمی از دود ناشی از تردد های میلیونی، ناظری بیش نیستیم.ما به سهم خود همچنان بحران آلودگی را روز بروز دو  چندان کرده و ناظران بی تفاوتی هستیم که نقش خود را نادیده می انگاریم. قابل ذکر است که نقش صدا و سیما برای تهیه برنامه های علمی و آموزشی در برنامه ریزی شهروندان برای روز های بحرانی بسیار تعیین کننده است در این میان، رسانه های جمعی نیز با تکرار شعار های بی ثمر، نقشی مهمی در کاهش بحران به عهده ندارند.

سازمان محیطزیست هیچ فعالیت فرهنگی قابل توجهی در این راستا از خود نشان نداده است، صرف اعلان آمار و ارقام، و تاکید بر برنامه های آتی هرگز جوابگو نبوده و نخواهد بود، فرهنگ سازی همت والای چند دستگاه را می طلبد، انگیزه گذشت از کارهای غیر ضروری در روزهای آلوده، آموزش می خواهد، که متاسفانه در کشورمان هیچ نهادی بصورت مثمر ثمر متولی این ارزش ها  نیست، و دستگاه ها بجای همکاری و همیاری با یکدیگر برای آموزش شهروندان در برنامه ریزی، سعی در انداختن توپ مشکلات در زمین دیگری هستند، و ما نیز بعنوان شهروندان ناظرانی بیش نیستیم.

برچسب ها: محیط زیست ، هوا ، الودگی ، تهران
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
روی خط خبر
گزارش تصویری
فیلم