تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
14

خبر خوش برای بازنشستگان تامین اجتماعی

  • کد خبر : 107859
  • 18 فروردین 1400 - 10:42
خبر خوش برای بازنشستگان تامین اجتماعی
برای اولین بار در فروردین ١٤٠٠ در يك ماه احكام صادر و متناسب سازی و افزایش حقوق بازنشستگان یکجا پرداخت خواهد شد

جمهوریت : بازنشستگان تامین اجتماعی همواره نسبت به نابرابری‌ و نبود تعادل در دستمزد بازنشستگان این سازمان و تبعیض حقوق با بازنشستگان لشگری و کشوری اعتراض داشته و خواهان اصلاح و برابری حداقل حقوق خود با سایر بازنشستگان شده اند، مطالبه ای که واقعا به حق هم بوده است.

به گزارش نواندیش، بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه ۹۹، حداقل حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در اسفندماه تصویب شد و از ابتدای امسال برای تمام این اقشار واریز شد، این در حالی است که تا پیش از اجرای طرح متناسب سازی حقوق حداقل بگیر تامین اجتماعی رقمی در حدود ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بوده است، حالا اما حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری شب گذشته در گفتگویی زنده از طریق لایو صفحه اینستاگرام نواندیش حامل خبر خوشی برای بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی بود.

ایشان که مهمان شب گذشته این قسمت از لایو نواندیش بود در مورد چند چون بحث متناسب سازی حقوق بازنشستگان و تبعیض موجود در مورد حقوق آنها با بازنشستگان کشوری و لشکری و همچنین زمان عملیاتی شدن این متناسب سازی گفت: ببینید متاسفانه به دلیل نوع نگاه دولت ها و مجلس های قبلی نسبت به تامین اجتماعی ما شاهد کاهش توان اقتصادی این نهاد و در نتیجه ناتوانی در تحقق مطالبات جامعه هدفش بودیم. در دهه ۶۰، ۷۰ و حتی ابتدا ۸۰ مزیت سازمان تامین اجتماعی به قدری بود که همه آرزو داشتند زیر نظر این سازمان باشند، اکنون اما اگرچه اختلاف حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با بازنشستگان برخی از صندوق ها به شدت چشمگیر است، اما از سال گذشته و پس از تکیه دکتر سالاری بر صندلی ریاست سازمان تامین اجتماعی ایشان عزم جدی در پیگیری مطالبات این قشر از خود نشان دادند.

آقای صادقی در ادامه افزود: تصمیم گرفته شد ملاک متناسب سازی میزان پرداختی حق بیمه باشد، عملیاتی شدن این طرح به شدت مورد استقبال واقع شد. همزمان صندوق های کشوری و لشکری هم کف حقوق مستمری بگیران خود را به دو برابر افزایش دادند که این منجر به نمود یافتن تبعیض شد، مستمری بگیران می پرسیدند چگونه ممکن است ما مالیات بیشتری در زمان کار خود پرداخت کردیم اما اکنون حقوق کمتری میگیریم، این تبعیض منجر به اعتراضات خیابانی شد. برای رفع این تبعیض ۳۲ هزار میلیارد اختصاص داده شد؛ در حالی که قرار بود پیش از این ۵۰ هزار میلیارد تومان برای رد دیون جهت اجرا کردن متناسب سازی به سازمان تعلق گیرد. دکتر سالاری با تلاش و ممارست همین ۳۲ هزار میلیارد را زنده کرد، در مرحله اول هیچ رقمی به سازمان پرداخت نشد و تنها کارخانه هپکو با آن همه بدهی به تامین اجتماعی واگذار شد. با وجود همه این مشکلات باز هم جناب سالاری از خود عزم جدی در اجرایی کردن گام اول از خود نشان داد. پرداخت این ۳۲ هزار میلیارد از سوی دولت عملا در حرف و کاغذ بود.

این فعال جامعه کارگری در بخشی دیگر از سخنان خود پیرامون تلاش های ریاست سازمان تامین اجتماعی در اجرای مرحله اول و دوم متناسب سازی نیز متذکر شد: یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی که در اسفند ماه تنها برای کمک به بازنشستگان از سوی دکتر سالاری پرداخت شد بازپس گرفته نمی شود و در واقع گامی در راستای اجرای مرحله دوم بود، واقعا باید از دکتر سالاری که با همت و جسارت خود این مسئولیت سنگین متناسب سازی را بر عهده گرفته نهایت تشکر و قدردانی را داشت. اگر به زودی احکام صادر شود کف بگیران ما بک گام دیگر جلو خواهند رفت.

صادقی در واکنش به این سوال که در متناسب سازی پایه حقوق چقدر تغییر می کند نیز پاسخ داد: هزینه متناسب سازی در سال گذشته و امسال بین ۳۷ تا ۴۰ هزار میلیارد برآورد شده است. در حال حاضر حداقل حقوق به ۴ میلیون و ۳۴۷ هزار تومان رسیده است این رقم پایه است در حالی که جمع دریافتی یک کارگر کف بگیر شاغل ۴ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان آن هم تازه با فرزند است. این رقم کف برای بازنشستگان تامین اجتماعی در سال گذشته ۱ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان بود در حالی که بازنشستگان برخی از نهادهای دولتی چند برابر این می گرفتند. از فروردین کف بگیر سازمان تامین اجتماعی بالای ۴ میلیون ۳۰۰ دریافت خواهد کرد. براساس فرمول افزایش ۷۵ درصدی در غالب متناسب سازی، متوسط بگیر ما حقوقش از ۳ میلیون به بالای ۶ میلیون تومان خواهد رسید. ما در حال حاضر در میانگیر بگیرانمان از سایر صندوق ها عقب تر هستیم، موضوعی که خود رئیس سازمان هم بر آن واقف است و اراده خودش را بر حل این مشکل قرار داده است.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در بخش پایانی سخنان خود نیز در پاسخ به این پرسش که به نظرتان اصناف کارگری چگونه اعتراض کنند که مورد سو استفاده رسانه های معاند قرار نگیرند، خاطرنشان کرد: وقتی تشکل قانونی حرکت نکند افراد شخصا به کف خیابان می آیند، تشکل ها باید فعالانه تر عمل کرده و مطالبات را مطرح کنند. یک نکته اما اینکه وقتی ما در حال پیگیری مطالبات هستیم و کار در حال به نتیجه رسیدن است آمدن به کف خیابان و اعتراض دیگر معنا ندارد. وقتی کار به مرحله اجرا رسیده عزیزان باید صبر کنند اگر به نتیجه نرسید آنگاه دست به اعتراض بزنند و آن موضع خود من جلو تر از همه اعتراض خواهم کرد.

و اما سخن پایانی اینکه در یک کلام افراد نسبت به سابقه بیمه پردازی متنفع خواهند شد. براساس اظهارات مهمان شب گذشته لایو نواندیش برای اولین بار در طول تاریخ سازمان در همین فروردین متناسب سازی و افزایش حقوق یکجا در اولین ماه سال پرداخت خواهد شد، برای اولین بار است که همزمان در یک ماه احکام صادر می شود و حقوق و متناسب سازی یکجا پرداخت می گردد.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=107859

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰