کد خبر: ۱۰۰۱۳۰
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۱
مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: مصرف آب به مقدار زیاد در وعده سحری و مخصوصا بین غذا توصیه نمی‌شود چون موجب رقیق شدن شیره معده و آنزیم‌های گوارشی شده و روند هضم غذا مختل می‌شود.
جمهوریت؛

مهنوش صاحبدل اظهار کرد: در مواقعی که ماه مبارک رمضان با روزهای بلند تابستان مقارن می‌شود، یکی از مشکلات اساسی روزه‌داران، بروز تشنگی در طول روز است.

وی افزود: در این ماه روزه‌داران جهت پیشگیری از کم‌آبی باید مایعات فراوان بین افطار تا سحر مصرف کنند،‌ به طوری که حدود 8 تا 10 لیوان آب آشامیدنی بهداشتی و مایعات سالم دیگر در فاصله افطار تا سحر بنوشند.

مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان  در خصوص چگونگی مقابله با تشنگی در طول روز در هنگام روزه‌داری، گفت: در وعده افطار توصیه می‌شود شروع افطار با شیر گرم، آب گرم یا چای کم‌رنگ تازه‌دم باشد. استفاده از مواد غذایی آبکی مثل سوپ، آش، حلیم کم‌روغن و همچنین مایعات به هنگام افطار موجب حفظ تعادل آب و املاح فرد روزه‌دار می‌شود. از مصرف آب سرد، شربت و یا نوشابه همراه با افطار پرهیز شود.

صاحبدل بیان کرد: در وعده شام مصرف مایعات سالم مثل آب، دوغ بدون گاز و کم‌نمک، شربت‌های خانگی و آبمیوه‌های تازه طبیعی مانند آب پرتقال، طالبی و ... توصیه می‌شود.

وی افزود: همچنین مصرف شربت‌های خانگی که با آبلیمو، خاکشیر یا عرقیات گیاهی تهیه شده باشند و آبمیوه‌های تازه در فاصله بعد از شام تا سحر بسیار مناسب است.

مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان  تصریح کرد: باید روزه‌داران در وعده سحری یک فنجان چای و قبل از آن میوه‌هایی مانند هندوانه و سالاد مصرف کنند تا املاح مورد نیاز بدن تأمین شود. مصرف آب به مقدار زیاد در وعده سحری و مخصوصا بین غذا توصیه نمی‌شود چون موجب رقیق شدن شیره معده و آنزیم‌های گوارشی شده و روند هضم غذا مختل می‌شود.

صاحبدل گفت: در وعده سحری مصرف سالاد شامل خیار، گوجه، هویج، جوانه غلات و حبوبات و خصوصا کاهو توصیه می‌شود. کاهو در مقایسه با سایر سبزی‌ها دارای آب بسیار زیادی است و از احساس تشنگی در طول روز کم می‌کند. همچنین مصرف غذاهای آبکی مثل خورش‌ها و خوراک‌ها در وعده سحری توصیه می‌شود.

وی تصریح کرد: مصرف زیاد چای خصوصا چای غلیظ یا شیرین مناسب نیست، زیرا مصرف زیاد آن باعث دفع آب بدن و افزایش احساس تشنگی می‌شود.

مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد:جهت حفظ سلامتی روزه‌داران در ایام ماه مبارک رمضان و بقیه ایام سال باید از مصرف نوشابه‌های گازدار، رژیمی، آبمیوه‌های مصنوعی، دوغ گازدار و ماءالشعیر خصوصا در وعده سحری پرهیز شود. همچنین به جهت پیشگیری از یبوست، مصرف آب و مایعات سالم و میوه‌های و سبزی‌های آبدار و مصرف بیشتر شیر و دوغ و مصرف کمتر ماست توصیه می‌شود.

صاحبدل خاطرنشان کرد: محدود کردن مصرف نمک در وعده‌های افطار و سحر در این دوران بسیار مهم و کمک‌کننده است. دریافت اضافه نمک، بدن را مجبور به واکنش کرده و برای دفع این نمک اضافی، مقادیر زیادی آب از بدن دفع شده و باعث کم‌آبی بدن و بروز تشنگی می‌شود. توصیه می‌شود به غیر از مقدار نمک اندکی که برای طبخ لازم است، دیگر سر سفره به غذا نمک اضافه نشود.

وی توصیه کرد: بهتر است انواع میوه خصوصا میوه‌های آبدار مانند انگور، هلو، هندوانه، خربزه، طالبی و گرمک را که حاوی ویتامین‌ها و املاح معدنی بوده و برای سلامت بدن بسیار مفید هستند در میان وعده آخر شب یا در فاصله افطار تا سحر مصرف کرد.

مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان  افزود: مصرف مقدار کافی مایعات مثل آب آشامیدنی، آب میوه، شیر کم‌چربی، دوغ کم‌نمک بدون گاز در فاصله پس از افطار تا سحر کمک می‌کند که تعادل آب و الکترولیت‌های بدن در هنگام روزه‌داری حفظ شود. توصیه می‌شود به جای غذاهای چرب و سرخ‌شده از غذاهای آب‌پز و بخارپز شده استفاده شود.

منبع: ایسنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
روی خط خبر